Jag funderar på det här med ETF:er. Oftast brukar det vara amerikanska eller andra utländska ETF:er som mer kunniga inom ETF-världen pratar om och köper. Sedan finns XACT Norden högutdelande som ändå är en hyfsat känd nordisk ETF. Om man nu vill plocka russinen ur den svenska eller nordiska ETF-kakan i övrigt - vilka är dessa?
Anledningen till att jag här fokuserar på “lokala” ETF:er är för att undvika alltför stor valutarisk. Att “globalfonder är bäst enligt forskningen” har vi hört många gånger nu men jag väljer alltså att bortse från det. Jag är nu främst intresserad av ETF:er som kan fungera som ett substitut för fonder inriktade mot Sverige eller Norden. De ska alltså gärna följa index och (oavsett den första punkten) ha låga avgifter. Jag tänker inte främst välja dessa som substitut för globalfond utan som möjliga byggstenar i en portfölj.
Om du talar om aktiefonder bör du tänka på att koncentrationen som uppstår när du väljer en jätteliten marknad istället för global fond introducerar en annan risk. En risk som har ett namn som är svårt att komma ihåg Idiosynkratisk risk ?
Personligen gissar jag att den risken är större än valuta risken.
Att SEK gått dåligt systematiskt och länge betyder inte att den kommer gå bättre framöver.
Är det inte större valutarisk att investera i länder som Sverige där bolagen ofta har inkomster i EUR/USD men utgifter i lokal valuta (eller vice versa)? Bolag i större valutaområden, där inkomster och utgifter ofta är i samma valuta, torde vara utsatta för mindre valutarisk.