Kan någon hjälpa mig med tips på en billig bra globalfond men som inte har så stor vikt Usa?
Mvh Pär
Blir nog svårt att hitta med en bra avgift.
Varför inte Lysa med mer Sverige?
Eller om du har flera fonder?
En europa fond
En asien
En sverige
Och en globalfond.
Vad tror du om Amf aktiefond världen?
Visserligen 0.48% avgift men kanske ett alternativ.
Hade hellre haft 50% dnb global och 50% plus alla bolag än AMF aktiefond världen. Men egentligen vill jag inte gå längre ifrån en globalfond än att lägga till 10% tillväxtmarknader och ev 10% globala småbolag om jag hittar en vettig fond för det. Alternativt storebrand all countries.
Håller med @Kulblixt .
Bättre med en global och sen en egen sverige.
Är det den svaga kronan eller techbolagen du är tveksam till i en globalfond?
Jag tror det blir bäst om du köper fonder för det du globalt tror på. Europa? Indien? Japan? Norden?
Och kom ihåg att skilja mellan listad på börs och exponering när du tittar på olika företag. Det finns på Stockholmsbörsen allt fler bolag med allt större exponering till den amerikanska marknaden…
Själv tittar jag mest på bransch och komplettera exposition mot det som inte finns representerat i tjänstepension, ppm mm
https://lysa.se/ deras Breda portfölj? Den har både 20% Sverige, 10% globala småbolag, och 10% tillväxtmarknader. Så andelen av stora amerikanska tech-bolag är mycket mindre än en vanlig globalfond
Tänker både på dollarn och tech bolagen i usa. Har för närvarande alldeles förmycket sverige i rena aktier men har som mål att vikta över mer till fonder och jag har börjat köpa 50% sverige fonder 50% global ( Avanza dnb Lfg). Men som sagt är lite orolig över att man köper på topp i Usa marknaden med en globalfond🤣.
Tack för info. Men har för nävarande företagets kapitaförsäkring på avanza. Och jag la märke till att lysa tar 0.6% i avgift på företagsägd kapitalförsäkring så får nog pussla ihop fonderna själv på avanza
Ska den vara marknadsviktad så blir det svårt att vikta bort USA. Du får helt enkelt välja andra regioners index så fall. Och bygga ihop det själv. Tex Sverige, tillväxtmarknader, Europa osv.
Jag tror också att USA är en stor bubbla, men står ändå fast vid globalt index. Jag vet inte bättre helt enkelt.
Har du kollat på Avanza Auto fonderna? Det är en samling av fonder, så lägre andel amerikansk tech
Om USA faller så faller allt.
Ja det är jobbigt att köpa just nu,
men faller Usa faller även Sverige.
Vad finns det som kan rubba de stora tech-bolagen?
Tror man ska oroa sig mer över Ryssland-Ukraina och Kinas konflikt med Taiwan.
Investera allt under en 2 års period annars
Beroende på hur mycket pengar du har.
Det viktiga är att vara långsiktig. ![]()
Om du kan tänka dig en ETF så har du iShares MSCI World-Ex US UCITS ETF. Det tokiga med den är att den handlas i USD och det ser jag som ett problem när Project 2025 har som mål att sänka dollarn. Jag handlar helst inte i dollar då det drar ner vinsten.
Fick nys om den här Ny global strategi utan USA - Global Gains där du kan läsa mer om innehåll och utslag, mer mid cap bla.
USA har egentligen redan fallit; det tycker jag blivit rätt tydligt iom Trump som försöker sätta press på Kina men får krypa till korset och dra tillbaka allt. USA verkar mer beroende av Kina än Kina av USA, inte minst pga statsskulden. Det som verkligen skulle kunna få världen på fall är om USD faller, då faller finansiella världen. Då gäller det att ha fasta tillgångar också.
Vad gäller marknadsvikten så har du genom att du väljer ett aktieindex valt bort alla andra tillgångsslag. Och vad gäller om du har med USA så får du väldigt tung viktning i tech. Med alla index får du diversifieringseffekten dvs riskspridning, som är den viktigaste faktorn med att ha breda index. Du kan alltid tro mer eller mindre på olika regioner och/eller branscher därav de olika regionala och branschindex och på så vis vikta dig mot endera särskilda regioner eller branscher men behålla diversifieringseffekten. För att få bäst riskspridning så skulle jag välja regioner hellre än en särskild bransch om man inte vill pilla för mycket och ofta. Branscher tenderar till att reagera lika på konjunktur och får då en mindre riskspridning än en region. Att välja land eller region påverkas mer av regionala spänningar/konflikter och politiska händelser. Det finns styrkor och svagheter i allt helt enkelt så får man ta det man tror har störst betydelse för stunden. Vilken valuta indexen handlas i är också av vikt. För egen del tror jag just nu mest på Europa och den enorma satsningen EU gör just nu med krigsrustning och infrastruktur, Ukraina mm. Om freden kommer till Ukraina kommer boomen vara total. USA är inte min top pick just nu. USA tenderar gå sämre med republikanska presidenter. Det behöver inte mer allokering till de rika för att växa utan precis tvärtom till den breda massan.
Finns en motsvarande etf för månadssparande (courtagefritt) hos Nordnet; Xtrackers MSCI world ex usa (EXUS). Den handlas i Euro. Jag funderar på att lägga till den som månadsspar och på så vis minska exponeringen mot usa.
Hej och välkommen till forumet!
Är du säker på att det har någon betydelse för vinsten (avkastningen) vilken valuta en tillgång handlas i? Jag tror inte det. Värdet på den underliggande tillgången, i det här fallet antalet andelar i de olika aktierna som ingår i indexet, är samma oavsett måttstocken (vilken valuta du mäter värdet i). Oavsett om du vid ett visst tillfälle köper x andelar i ETF:en/fonden i valutan USD, SEK eller t.ex. turkiska lira, så kommer du att få lika många andelar i ETF:en/aktierna. Frånsett ev. växlingsavgifter då.
När du sedan gör exit från fonden/ETF:en efter y antal månader/år etc. så kommer visserligen avkastningen på fonden att ha utvecklats procentuellt olika beroende på hur valutorna har utvecklats i förhållande till varandra och i vilken valuta du räknar (vilken måttstock du använder). Men du har fortfarande x andelar i fonden/ETF:en och då du säljer detta innehav och växlar tillbaka till SEK så kommer du fortfarande att ha lika mycket pengar oavsett om du handlade ETF:en/fonden i SEK, USD eller turkiska lira. Frånsett då ev. växlingsavgifter.