Jag läste nyligen i Dagens PS att det kanske kommer nya globalfonder där inget enskilt land får väga för mycket, typ max 25 %. Tanken är att undvika att bli för beroende av t.ex. USA, som ju utgör en väldigt stor del av dagens globala index.
Jag har själv börjat fundera på det här är det verkligen så bra att ha så mycket vikt i ett enda land, även om det är USA? Samtidigt vill man ju inte gå miste om avkastning heller.
Kommer man ifrån detta genom en fondrobot eller ?
Skulle ni kunna tänka er att investera i en sån fond? Eller tycker ni det är att krångla till det i onödan?
Att en aktie är listat på den amerikanska börsen är ju inte detsamma som att det är ett amerikanskt företag, att majoriteten av dess försäljning eller anställda finns i usa eller ens att huvudkontoret finns där.
Man kanske till exempel väljer att lista sig där för att det underlättar kapitalanskaffning eller för att man tror att man får en högre värdering eftersom investerare är mindre oroliga över regulatoriska risker.
Jag tycker därför att det är fel att tänka att man investerat i ett ”land”.
Om man då börjar undervikta amerikanska aktier behöver man motivera varför marknaden har felprissatt exempelvis stora internationella företag som råkar vara listade på amerikanska börsen.
Vill du äga hela höstacken “proportionerligt” mot hur det ser ut? Då ska du ha en Globalfond. I så fall blir det som det ser ut i världen just nu och sen justerat hela tiden för hur det ändras i världen över tid. Dvs är det mycket USA under en period så väger USA tungt under den perioden osv. (Som det varit under en ganska lång period nu)
Allt annat blir liksom något annat =tajma marknaden. Där du “tror/tycks se” nackdelar med att just nu vara tungt viktad mot USA eftersom du ser det som en slags risk att det ska förändras och du därmed borde ägt något annat istället. Här är problemet INGEN vet vad du i så fall ska äga istället som är bättre än “höstacken generellt”.
Låter som en strålande ide så länge inte kostnaden för fonderna blir för hög. 25% USA kan vara något lågt, men jag hade spätt ut denna fond med “vanliga” globalfonder ändå (kanske 50/50 så man får 50% i USA). Men det skulle vara ett väldigt bra sätt att dra ner exponeringen för USA/USD och ändå få en bra diversifiering.
Problemet ligger ju i att när man går ifrån marknadsviktningen så ökar transaktionerna och därmed kostnaden för fonden.
Jag tror en liknande ETF som finns i USA av typen “global excluding US” vore bättre då. Då kan man avgöra hur mycket USA man vill ha enklare och den skulle fortfarande vara marknadsviktad, och då behöver fondförvaltaren inte vikta om.
EXUS finns. Jag kör den i kombo med SPYI för att minska andelen USA. Du kan få vilken andel USA du vill och ändå investera globalt med hela portföljen. Om du skulle köra t ex 50/50 så innebär det att du får drygt 30% USA.