varför inte en usa fond lf usa istället för lf global när lf global ändå har 70 % USA? Hur mycket skillnad kan sista 30 % göra… om man nu endast vill ha en fond
Bättre köra enbart Apple de är ändå störst
Globalfonden bör ha bättre förväntad riskjusterad avkastning eftersom den är mer diversifierad.
Vi kan inte förutspå vilken marknad som kommer gå bäst framgent så därför är oftast det allmänna rådet att investera efter marknadsvikt.
Men vad ska dessa utspridda övriga 30 % göra om usa går dåligt?
Förhoppningsvis gå bättre
Men visst. USA har stor marknadsvikt.
Och bli en större andel av det globala indexet. 70/30 är ingen fast fördelning, det är bara så det ser ut idag när USA har dominansen.
menar du att fördelningen kan ändras?
Fördelningen ändras hela tiden när marknadsvärderna förändras.
Jag föredrar en Global Indexfond (som helst följer MSCI World) framför enbart en USA fond då jag vill vara exponerad mot flera marknader. Man kan inte på förhand veta vilken/vilka marknader som kommer gå bra. Därför köper jag brett/marknadsviktat.
Jag har USA fonder till en vikt så min totala portfölj har 50 % exponering mot USD.
Historiskt har Usa gått bättre än globalt under väldigt många år.
Jag tänker att det är hur marknaden/landets ekonomi fungerar som påverkar långsiktigt.
Risk? Vi vet inget om framtiden. Vad händer om Trump blir president i USA? Stadskupp? Inbördeskrig? Avskaffande av demokratin?
Om den geopolitiska risken ökar i USA kommer jag vikta om till globalfond som ersättning för mina USA fonder
Idag är ju den geopolitiska risken högre i europa p g a Putin, Erdogan och Orban, men ökar risken i USA får man justera för det.
(jag har Nordnet USA, Nordn Teknol, Handelsb Usa ind crit)
Precis! Det är andelen USA som håller Globalfonden under armarna.
Jag har haft både LF USA och LF Global under flera år.
LF USA har gett bra mycket högre avkastning än LF Global och kommer förmodligen att fortsätta så.
”Historisk avkastning är ingen gar….bla bla bla”
är mantrat som gäller här i Rika Tillsammans sekten
Sunt förnuft är bättre än både historisk och framtida gissningar.
Kör hårt!
Hur tänker du nu? Det är ju det som en indexfond innebär. Att innehaven ändras undan för undan i förhållande till hur aktiekurserna utvecklas.
Går USA dåligt, så kanske det finns 60 procent USAaktier och 40 procent övriga aktier i en global indexfond om några år. Att ha 100 procent USA ökar din risk avsevärt.