Hej,
Om jag tittar och jämför utvecklingen på en USA-indexfond (exempelvis Länsförsäkringar USA indexnära eller SPP Aktiefond USA) och jämför det 10 år tillbaka med en Global motsvarighet (vilket som vi vet består av 60-65% USA ändå) så slår alltid USA-indexet den Globala motsvarigheten varje gång och inte med små siffror heller.
Jag vet att syftet är att diversifiera, köpa fler regioner osv och det man “tror på i framtiden” osv men ärligt talat - hur stor är sannolikheten egentligen att USA inte kommer att vara marknadsledande under en väldigt lång framtid ändå, som den i princip alltid varit i modern tid?
Jag undrar bara om det är bortkastad diversifiering (många USA-bolag exporterar ju till andra länder med) att välja Global som presterar sämre än “bara” USA när världsbörserna ändå närmast identiskt och kraftigt korrelaterar med USA-indexnära ändå, och att då välja Global indexnära drar bara ner ens avkastning men med närmast identisk kurva (fast några centimeter ned i %-skalan om ni förstår vad jag menar om man jämför bakåt.) Jag tänker att jag fortfarande kan köpa 10-20% Asien separat men jag ser inte varför jag ska köpa “allt” som ändå historiskt (och sannolikt i framtiden) bara drar ner ens avkastning.
Tack för en kanonsida/blogg!