LF USA indexnära istället för Global?

Tycker LF USA är trevlig. Har haft den sedan studenten (10 år sen) i mindre belopp under universitetstiden som sedan blev mer nu när jag jobbat ett tag. Bredast av alla USA-fonder jag har koll på (Storebrand, Avanza, Handelsbanken) med 493 innehav och låg avgift. Hade jag startat idag hade det nog blivit LF Global för primärsparandet, men tycker den extra risken är värt det som ung. Kör globalfonden i tjänstepensionen iaf.

Ibland låter det här som att en USA-fond över global-ditot är som att köpa trisslotter, men riktigt så är det inte. Absolut skulle USA kunna tappa dominansen i världsindex, men det är nog långt kvar tills dess och då hinner man eventuellt stuva om isf.

Nu sticker jag kanske ut som bara har en USA-fond och inget annat på aktiefond-sidan. Kör lite guld, AMF Lång och råvaru-ETF för att sprida ut pengarna.

Annars ett jättetrevligt forum och jag läser allt med intresse. Många svenskar hade haft en bättre tillvaro med andan som finns här, det är jag övertygad om. Framförallt då jag kommer från en, tyvärr, ekonomiskt handikappad familjebakgrund med föräldrar som inte hade koll på nånting när det gäller sparande.

1 gillning

Nä du sticker inte ut. Global fonder själv säger ju att usa går bäst just nu. Därför vissa Global har 70-80% av sitt värde i usa bolag.

Håller med dig att vissa resonerar som det är och handla trisslotter. Visst en usa fond ska man inte vara passiv på. Men tycker ibland det låter som om vissa hoppas att usa går sämre eller krashar osv. Ironiska är att krashar usa så går mest troligen alla fonder ner

Jag har inte sett det resonemanget. Det som däremot en hel del vänder sig mot är antagandet att USA kommer gå bättre för att det gjort det historiskt.

Nästan ungefär samma. Du har rätt att inget garanterar framtida avkastning. Men resonemang som att tex linux med sina 3-8% på marknaden(kommer bara ihåg det var under 10) skulle typ Nästa år ta kol på Microsoft och Windows, låter ju mer som något som man hoppas på än att det är fakta baserat