Jag intresserar mig sällan för indexfonder men när jag kikar lite på historiken ställer jag mig följande fråga. Varför välja en global indexfond och inte en USA indexfond? Historiken tycks peka på en stor fördel för USA som marknad. USA har ju ändå majoriteten av aktier på börsen så varför då inte lika gärna köra på bara USA? Vad talar för att en global indexfond skulle ge högre avkastning på säg kommande 10 år?
Nedan stående graf är på c:a 10 år (för att få med fonderna jag jämför med).
Överprestationen som hänt de senaste 10 åren kommer huvudsakligen från ökade prismultiplar jämfört med t.ex. Europa. För att överprestationen skulle fortgå skulle alltså prismultiplarna divergera ännu mer (eller amerikanska bolag behöva tjäna ännu mer pengar relativt övriga världen än man gjort förut).
Historiskt brukar överprestation för olika regioner komma och gå. Speciellt om man tror på “reversion to the mean”, dvs att avkastning på sikt kommer återgå till något slags medelvärde.
Extra risk som man antagligen inte får betalt för att investera alla sina pengar i ett enda land. Ett exempel som brukar dyka upp här är Japan på 80-talet.
Inget specifikt som premierar att investera i USA specifikt jämfört med t.ex. Sverige (där det t.ex. finns vissa skattefördelar bland annat samt valutaaspekter, mindre risk att andelar går till 0 osv.)
Teoretiska modeller som kanske stämmer någotsånär iaf talar för diversifiering enligt marknadsvikt för bra riskjusterad avkastning.
…
Om vi vänder på steken också? Vad talar för att USA skulle fortsätta överprestera?
Amen @Pellepennan nu gör du mig faktiskt besviken Du har hängt här i så pass många år, att du borde faktiskt kunna svara på de frågorna helt själv … även om du inte håller med om global indexfond strategi
Det är en öppen fråga för att få en diskussion, jag har ingen bestämd övertygelse här. Och frågan kan bemötas sakligt utan att lägga argumentationen på mig som person, tack.
För ytterligare information har jag även en graf med AP7 Aktiefond som jämförelse på c:a 10 år bakåt. Intressant att AP7 Aktiefond har högst standardavvikelse på 3 år. Jag har inte alla data men bedömningen är väl ändå att LF USA index har högre riskjusterad avkastning av de tre som jämförs. Utan annan vidare information tycks den vara ett minst lika bra val, eller bättre, än de andra två.
Nej det är inget trovärdigt svar. Mer troligt är att USA är motorn för världens ekonomier, inte minst tekniksektorn. Detta tillsammans med en hel del protektionism kan vara en delförklaring och som även kan gälla framåt, tills Kina tar över men det har ju inte inträffat än.
Det är samma argument som du kom med i första inlägget och här (AP7 är ju i princip bara MSCI AWI med lite hävstång så säger egentligen inte så mycket mer än jämförelse med LF Global):
Jag hade flera motargument mot detta i mitt inlägg som du verkar ha ignorerat (eller missat?), samt flera andra anledningar till varför det är troligt att USA inte kommer fortsätta överprestera.
Den är bara lite aktiv men du vet säkert bäst @Pellepennan
Du har säkert tråkigt en söndag eftermiddag men då passar du på att reta på RT . Alltid lika spännande med din tillvaro.
Det var där jag skrev “i princip” och inte “indexfond med lite häv”, i praktiken så är aktiv andel väldigt låg. Men det är nu uppenbart att du inte är intresserad av att diskutera det du säger dig starta tråden för eftersom du konstant undviker att diskutera själva ämnet…
Ja, för vald period. USA har dock även decennier i sidled varpå ett globalt index kanske inte under samma period skulle ha varit lika allokerad i USA.
En global indexfond kommer trots allt att justera sig själv likt de flesta index som innehåller ett begränsat urval; de bolag som går dåligt kommer ersättas med sådana som går bättre likt vilken aggregerad momentumportfölj som helst.
Därför haltar jämförelsen något, det är två olika produkter.