Hur agera med LF USA

Hej. Läser flitigt alla inlägg om globalfonder värdet på dollar osv men fastnar när jag ska omsätta det i praktiken. Jag är bra på att spara och tjäna pengar men dålig på förvaltning därav att jag kör index behåll strategin. Brukar fungera fint långsiktigt men nu är vi i ett läge där jag behöver fatta ett beslut. Har 5% LF usa i portföljen och i delar är den ju rätt lik Global. Men är osäker på en den ska vara kvar i portföljen

Hur hade ni gjort ? Är intresserad av att förstå hur andra resonerar. Om vi helt bortser från ideologi….

LF USA → gör ingenting/behåll

LF USA → minska kassan och köp mer usa då den är ner

LF USA → sälj och kör ränta minska usa risk samt valuta risk

LF USA → LF Global (är detta smart att sälja när USA redan är ner, och köpa global som har mycket usa….känns lite sälj i fel läge tendens)

LF USA → svenskt index

LF USA → Investor om vi anser risken är lägre där än i svenskt index

Tacksam för input, fattar att alla får fatta sina beslut utifrån egna förutsättningar men vore intressant att höra lite hur andra agerar.

Hade personligen valt detta. Från hög risk till något lägre hög risk. Börsen innebär dock alltid en risk.

Har dock aldrig ägt en nischad fond, ska tilläggas.

2 gillningar

5 % usa kommer göra varken till eller från, jag hade sålt och köpt Global. Vill du ha mer balans i portföljen (bredare) så är de snarare Emerging markets du bör bredda med eller (kanske global småbolag).

7 gillningar

Håller med @Vitamin_K. Fem procent är irrelevant. Gör vad du vill med dem; det har ingen större påverkan på din portfölj, och är definitivt inget du borde stressa upp dig för. Jag hade sålt och placerat i globalfond för att förenkla portföljen. Global är redan typ 2/3 amerikanskt, så vi pratar om en skillnad på en dryg procent av din portfölj.

1 gillning

Håller med föregående. Frigör tankekraft åt annat → rotera in i global indexfond (som är 70% USA) eller i nån billig EM-fond. Men ffa ska resultatet innebära att du slutar känna ett behov av ”rebalansering”. Set and forget.

1 gillning

Min resonemang:

1. CAPE-ratio (Shillers P/E) för den amerikanska börsen ligger över 40. Det är dyrt, och den förväntade framtida avkastningen bedöms därför bli lägre.
  2. USD kommer sannolikt att fortsätta försvagas mot SEK, men är fortfarande världens reservvaluta.
  3. Politiken från Vita huset ökar osäkerheten och volatiliteten, vilket leder till ett sämre investeringsklimat för företag.
  4. Globala index har en hög koncentration mot USA och mot tekniksektorn.
  5. Många investerare minskar risken (t.ex. Amundi i dag), antingen på grund av USD, politiken eller värderingarna.

Med detta i åtanke skulle jag inte övervikta USA. Alternativ kan vara många, men det beror på din placeringshorisont och din riskaptit.

2 gillningar

Jag bytte min LF ’murica till LF Europa för ett år sedan.

1 gillning

För att det funkar! :zany_face:

4 gillningar

Ja tack för info. Nä det har kanske inte så stor impact då det är fem procent av portföljen men ändå trist att tappa värde där ändå.

Tänker kanske främst på tajmingen att sälja av nu och stoppa pengarna i en globalfond som till viss del också har koncentration mot USA.

Ingen verkar förespråka räntor så det är för passivt.

Usa → Sverige ingen

USA → Global verkar hetast

USA → Europa. Tja varför inte även om man som ni säger kanske skulle gjort det för ett år sedan

Européer byter usa mot Europa pga trumpen. USA dumpar usa pga ai rädsla.

vad ska du med USA till om du ändå har massa global?

du investerar ju redan 65-70% av dina pengar i USA genom din globalfond.

Önskar du öka den siffran så behåll eller öka.

Jag tycker det känns sunt att risksprida lite mer än så.

Ska inte leka dr Phil för mycket men gissar att de varit lätt för folk att övervikta lf global med lf usa för att tälja guld under uppgångsåren och så är de kämpigt ett halvår och då börjar folk reflektera.