Optimering/nedskalning av portfölj

Hej på er.

Till att börja med…jag är medveten att det finns en del överlapp i portföljen jag listar nedan. Tänkte bara kolla lite om input/idéer på optimering för att minska detta, och ev om ni skulle lagt till nåt mer såsom specifik bransch?

Portföljen ser ut så här:
AMF Aktiefond Nordamerika 0.40%
DNB Global Indeks 0.20%
LF USA Index 0.20%
LF Global Index 0.20%

Plus Allabolag Sverige 0.20%
Nordea 1 - Global Small Cap 1.50%
DNB Global Emerging Markets Indeks 0.30%

De fyra första innehåller ju en del överlapp, jag vet att det finns dem som förespråkar ren USA fond, men också de som menar att global räcker gott och väl…

Småbolagsfonden har ju högre avgift, men här tänker jag att jag vill unna mig en aktivt förvaltad fond istället för en index-motsvarighet.

Hur skulle ni gjort för att optimera? Tagit bort AMF+ LF USA fonderna enbart? Behåller gärna båda globalfonderna då de trots allt skiljer lite i ESG/icke ESG… tråkiga är att DNB är så sega att uppdatera NAV-kurs bland annat…

Beroende på resultat i presidentvalet i höst kanske USA fonder får en skjuts uppåt på kort sikt…ifall man ska vänta med att byta bort någon av dem tills dess? Svårt att veta på förhand såklart.

(Tajma marknaden rekommenderas inte utan lång tid på marknaden är det rätta…)

Vad är din fördelning i % av total portfölj i de olika fonderna?

AMF Aktiefond Nordamerika 10%
DNB Global Indeks 25%
LF USA Index 15%
LF Global Index 20%

Plus Allabolag Sverige 10%
Nordea 1 - Global Small Cap 15%
DNB Global Emerging Markets Indeks 5%

Jag hade tagit bort USA-fonderna. Om du vill behålla båda globalfonderna och småbolagsfonden trots den höga avgiften, skulle man i så fall kunna landa i något åt detta håll:

DNB Global Indeks 35%
LF Global Index 35%
Plus Allabolag Sverige 10%
DNB Global Emerging Markets Indeks 10%
Nordea 1 - Global Small Cap 10%

1 gillning

Överlappning i sig själv är ju inte skadligt. Du betalar ju inte mer för två globalfonder än för en, givet att totalsumman och fondavgiften är densamma.

Ibland låter det på forumet som att en del tror att utvecklingen blir sämre för att fonderna är fler. Däremot kan det ju bli röriga för en själv såklart. :smiley:

4 gillningar

Tack för svar så långt…

Vad tror ni om att ta bort Usa fonderna och lägga till en investmentbolagsfond, risk 4? Om de ej har största vikten mot Usa?

varför vill du nedskala? Är du inte nöjd med utvecklingen över längre tid?

Jo självklart, men just för att det blir kaka på kaka på kaka effekten…rolig i uppgång, men mindre kul vid nedgång…därav funderingen att försöka minska överlapp för att ha bättre balans överlag…

1 gillning

Hänger inte riktigt med. Varför menar du att kaka på kaka är rolig i uppgång men mindre kul i nedgång?

Du blandar nog ihop aktier och fonder här.
Effekten blir detsamma.

Din fråga verkar handla om att du inte vill vara i USA i så fall borde du sälja alla fonders vars underliggande värdepapper ligger i USA

Jag vill försöka minska överlappen och på på sätt ha en bättre spridning där inte samma innehav förekommer i flera fonder i alltför stor utsträckning… Så jag antar att byta AMF + LF USA och stoppa in den summan i globalfonderna är det enklaste…?

Du är USA-tung. Jag skulle låta fonderna vara. Sluta nyspara i USA. Bara köra globalt i fortsättningen. När du behöver pengar nästa gång så kan du sälja av USA fonderna.

Global och USA är snarlika då andelen USA i en globalfond är 70%. Det kanske ser snyggare ut på Avanza när du loggar in med färre fonder. Risken är att du säljer USA idag och ett par dagar senare har globalfonderna gått upp. Då kan går du miste om ett par procent helt o onödan.

Bra idé att låta Usa fonderna ligga tillsvidare och fokusera på att fortsätta spara i de andra.

Alla pengar i portföljen är pengar jag ej lär behöva på +10 år, så ej aktuellt att sälja nån av Usa fonderna för att pengarna behövs, då är det mer troligt att jag gör ett fondbyte för att bli mindre Usa tung totalt.

Men kanske bäst att låta Usa fonderna ligga orörda nu och följa utvecklingen, går de upp bra framöver kan jag hålla kvar de ett tag till…

1 gillning