Bygga egen fond?

Hej
Finns det någon fond som man kan bygga själv?
Då menar jag att man kan själv välja vilka länder man vill ha samt hur stor del
Vet att USA är alltid väldigt stort men har man då några fonder så blir det mycket av det landet (inget större fel i sig) sammanlagt
Skulle vilja ha en fond som man kan välja tex. 20% USA, 25% indien, 25% Brasilien eller vilka andra länder man själv tror kommer att gå bra framöver
Typ liten gottepåse med egenplockat smågodis😉
Hoppas att ni fattar vad jag menar trots att det låter lite luddigt i beskrivningen
Samtidigt skall det såklart ha låg avgift👻
Finns kanske redan men jag har inte hittat den

Finns inget sådant vad jag vet. Blir nog smidigast att plocka ihop själv. Bara välja en indexfond för varje land du vill investera i, dock finns det ju inte att välja på varje land. Kanske är smidigast med etf:er.

2 gillningar

Ungefär vad jag trodde
Tycker mest irriterande är att USA är så stort i nästan alla fonder
Men visst hade det väl varit bra att kunna sätta ihop en fond med dom länder och procenten man vill ha fast det hade nog kostat i avgift
Men tack för svaret ändå

Jag förstår nog inte varför du behöver en fond för detta? Givet hur fonder fungerar rent juridiskt är det en mardröm/omöjligt.

Varför inte bara plocka ihop de fonder du vill själv till den fördelning du vill ha?

Jag håller nog inte heller med om detta, då marknadsvikten är vad den är av en anledning. Så där finns maximala riskspridningen…

2 gillningar

Jag utgår ifrån att du vill göra detta för att undvika alltför stor exponering mot FAANG och att tanken är att vikta tillbaka till att följa globalt index när deras värderingar ser mer attraktiva ut.

Du kan göra detta på ungefär följande sätt:
Utgå från t.ex 50% i en global indexfond. Sedan kan du i resten av portföljen välja in indexfonder mot andra marknader såsom Sverige, Europa, Tillväxtmarknader, Pacific, Japan etc eller branchfonder såsom fastigheter (tänker på Plus-fonderna).

Obs att du med detta avviker från marknadsportföljen och över tid kan det ge dig en lägre förväntad avkastning om du inte har tur och har rätt i dina gissningar.

Jag har själv gjort så men omfördelar aktivt den andel som inte är globalfond, då mest i form av direkta aktieinnehav (kanske kan kategoriseras som min lekhink), men även i fondformat. Just nu övervikt i nordiska fastigheter och försäkringar (Castellum, Entra, Balder, Protector Forsikring) och råvaror/metaller (Boliden+Africa Oil+CPR Invest globalresources och gold mines) samt amerikanska och asiatiska småbolag. Tyvärr hittade jag inga indexfonder på dessa utan har några dyra aktivt förvaltade fonder. Dock kan man hitta ETF’er om man letar.

Min motivation är att kronan kan förstärkas kortsiktigt och därmed driva ner räntorna (bra för svenska fastigheter). Vidare tror jag att den amerikanska och europeiska globala inflationen kommer att hålla sig lite högre än 2% ett längre tag och i början av nästa konjunkturuppgång tänker jag att råvarupriserna kommer först. Guldet ser jag som ett kraschskydd och säljs av vid en peak (när paniken är som störst). Oljepriset måste drivas upp av politiska skäl för att tvinga ner användningen av olja, men under den närmaste tiden kommer oljeproducenter att gynnas av detta.

Denna portfölj måste dock omallokeras flera gånger under konjunkturcykeln och det är ju betydligt enklare att bara sitta med en global indexfond. Skulle aldrig göra detta om jag inte hade massor med tid och intresse.

Skulle vara coolt om det fanns ett enkelt sätt att investera i många bolag, baserat på egna skräddarsydda faktorer. Det finns såklart faktor-fonder att investera i, men ibland skulle man vilja modifiera dom lite till.