Innehåller en global indexfond ALLA företag?

Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka min fråga men hoppas att ni förstår hur jag menar.

Jag har insett, bland annat av all info här på RikaTillsammans, att en global indexfond är vägen fram för ett bra och stabilt sparande.

Men så funderar jag då på vad är en global indexfond? Det blir lite för abstrakt för mig. Är det så att den innehåller alla världens börsnoterade företag? Eller bara de största?

Jag har t ex mer nischade fonder som jag vill göra mig av med för jag tänker att globalfonden har ju redan dessa bolagen. Så försökte jag ta reda på om så var fallet, men lyckades inte. Onödigt att ha dubletter så att säga.

Sorry för rörig fråga, men hoppas ni kan bringa lite klarhet till mig! :pray:

1 gillning

Dom flesta innehåller ”bara” dom typ 1000-1500 största börsnoterade bolagen i västvärlden. Kolla exakta innehav här:

Dessutom investerar de oftast bara i utvecklade länder. Brukar vara runt ett 20-tal olika länder. De flesta följer liknande index som MSCI World Index

Utöver detta så finns även det bredare indexet MSCI ACWI som inkluderar tillväxtmarknader och består av ett 40-tal länder.

Sedan så väljer de flesta fondbolag att exkludera olika många bolag ifrån dessa index pga fondbolagets egna värderingar och policys.

1 gillning

Det finns kanske 40 000-50 000 noterade bolag i världen på olika börser. En globalfond exklusive tillväxtmarknader har ca 1000-1500 bolag.
Lägger du på tillväxtmarknader får du upp till några tusen till.

Så nej, du får absolut inte med alla bolag men du får ändå nära 100% av globalt börsvärde eftersom det är de största bolagen som ligger i dessa fonder, givet att man kompletterar med tillväxtmarknad.
Annars är det kanske 80-90%.

Tack för alla bra svar och tips på verktyg!

Finns det någon fördel att ta en indexfond som inkluderar tillväxtmarknader, jämfört att inte göra det? Ju, mer desto bättre eller det stämmer inte i detta sammahang?

I teorin får man bättre riskjusterad avkastning genom att ta med så stor del v marknaden som möjligt. Men samtidigt kommer det till en kostnad och nyttan är högst begränsad. Att ha en global indexfond tar dig 95% av vägen i min mening.

En sidonote, en indexfond ska replikera ett index. Exakt hur den gör det kan skilja, vissa har väldigt stort innehav medan andra löser det på lite mer komplicerade sätt genom att köpa papper av andra aktörer som gör att deras värde kommer matcha index. Men det kan jag egentligen inte så mycket om och är nog lite överkurs.

1 gillning

Egentligen är det väl bra men du får ändå det mesta genom en globalfond utan tillväxtmarknad.

Många amerikaner sparar bara i S&P500 / USA då de tycker att det täcker det mesta av marknaden och är billigt, en globalfond är då bredare än det alternativet.

Sedan tycker jag att man kan fundera på om risk bara ska mätas i volatilitet. Rysslandsfonder har i princip gått mot noll. Om Kina gör något liknande och startar krig med Taiwan inom 5-20 år, vad händer då när de utgör ca 30% av värdet i tillväxtmarknadsfonder?
Vad händer om en diktatur med stora värden i dessa fonder försämrar förutsättningar, förstatligar/konfiskerar tillgångar eller något annat extremt?
Då pratar vi inte temporär värdeminskning utan potentiellt total förlust av de tillgångar som är noterade i det landet.

Jag har tillväxtmarknad själv men har börjat fundera på att inte ha så mycket, i vart fall lägre än marknadsvikt.
Jag litar inte riktigt på ett flertal av länderna i dem, t.ex. Kina, Saudiarabien, Förenade Arabemiraten etc.

2 gillningar

Nu har jag inte grottat ned mig tillräckligt i det men… Dimensional World Equity innehåller tydligen 13 000+ aktier? Går bara handla via Handelsbanken dock, och följer ju en lite annan investeringsmetodik än de marknadsviktade “vanliga” indexfonderna så är ju av ett lite annorlunda alternativ. Och inte då heller äger man ju alla företag dock. Men fler kanske.

Se ex dessa trådar