Räcker det med global indexfond, bör man ha andra också?

Hej!
Tycker ni att det är tillräckligt att ha endast en global indexfond (typ DNB Global Indeks S) och köpa den varje månad oavsett vad, även om fonden går väldigt dåligt just då vid tillfället?

Är det viktigt att ha andra typer av fonder, dvs som inte är globala indexfonder som DNB Global Indeks, Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global Index etc. Om ja - vilken typ av fonder och varför?

En sista fråga;

Såg denna Rika Tillsammans-video på Youtube: https://youtube.com/shorts/3LaEuOfNU0E?si=g4B0LH8ymlqA_YhY

Den har frågeställningen om det är dåligt att enbart ha en global indexfond eller om man bör ha flera globala indexfonder. Jan konstaterar att det räcker med en, för att det inte ger någon riskspridning att ha flera sådana.

I kommentarerna har någon frågat om man inte minskar motpartsrisken, RikaTillsammans svarar “Jo, om man ska dra det till sin spets”. Vad menas med motpartsrisk?

Tack på förhand!

1 gillning

Själv kör jag två olika globala fonder, LF Global och Avanza Global, med låg avgift så jag uppskattar det. LF Global har gett låg förlust vid börsfall vad jag läste.

Ja :grinning_face::+1:

Om din enda bank får problem eller ett annat skäl gör att du inte kan nå pengarna vid ett givet tillfälle (när du behöver pengar).

Därför har jag två olika banker med två olika globalfonder.

4 gillningar

En är fullt tillräckligt.

Kör dock själv med två, i mina två olika gammelbanker. De är i princip identiska, men gillar aspekten att om en bank får datastrul eller dylikt, så finns den andra.

3 gillningar

Säg att du ska sälja fonderna om 20 år. Säg att just den dagen så är det datastrul. Det tycker vissa är ett problem. Jag tycker att man kan vänta till dagen efter. Inte så stor skillnad mellan 20 år och 20,001 år :slight_smile:

5 gillningar

Ja, det räcker.

Men:

De flesta globala indexfonder har endast aktier i tillräckligt stora bolag och endast i de rikaste länderna. Om man vill vara mer komplett går det att lägga till en fond för mindre bolag (t ex HB Global Småb Index) och en fond för länder som ännu inte nått upp till att ingå i de rikaste (t ex Avanza EM).

De senaste åren har dessa gått sämre än de vanliga globala indexfonderna, men under andra perioder har de gått betydligt bättre. Vem vet hur de kommande åren blir?

3 gillningar

En relevant anledning att ha två lika globala indexfonder är att få lägre ränta på portföljbelåningen. Exempelvis på Nordnet så får inte en enskild fond vara större än 60% av totalt godkända värdepapper i portföljen om man ska komma åt den lägsta räntan. Det löser man genom att ha två likvärdiga indexfonder…

3 gillningar

Det finns ju annat än datorstrul iofs och sådant som tar längre tid än 24 timmar att reda ut.

1 gillning

köpa den varje månad oavsett vad, även om fonden går väldigt dåligt just då vid tillfället?

Andra ger säkert bättre svar på allt annat men vill bara svara på detta. Detta är ju självklart det viktigaste tillfället att köpa. Du drar ner medelpriset för ditt innehav (DCA ner).

4 gillningar

Vad menas med detta och vad är fördelen då? Bör man inte köpa fonden varje månad om den går väldigt bra för tillfället då?

Det bästa med månadssparande är att man köper oavsett hur marknaden ser ut. Den stora majoriteten som försöker tajma köp och säljtillfällen misslyckas med att slå en bra indexfond.

ATH följs med tiden alltid av nya ATH och dippar följs alltid av uppgångar. Sen kan tidsramarna variera, men historiskt så har det alltid lönat sig att fortsätta månadsspara, oavsett dagens brus.

5 gillningar

Okej, köp varje månad samma tidpunkt alltså, spelar ingen roll om fonden gått bara plus eller bara minus under lång tid.

6 gillningar

Så länge man har 5+ års sparhorisont, gärna 10+, så är oddsen på din sida.

Men värt att påminna om är att allt investerande kommer med en risk, historisk avkastning garanterar inte samma mönster i framtiden.

Så spara lagom och investera bara pengar du är ok med att förlora.

Jag räknar med minst en 50+% krasch innan jag går i pension, det är fullt rimligt att den kommer. Men ser man på historien, så har börsen alltid återhämtat sig, med tiden.

2 gillningar

Lysa är nog ett bra komplement till enskilda globala indexfonder, men hoppa Opti som ha alltför höga kostnader…

3 gillningar

På vilket sätt menar du att Lysa kompletterar?

Om man bara ska investera pengar man är beredd att förlora så hade jag nog inte vågat ha så stora summor där, men samtidigt säger ju alla att man inte ska ha större delen av sitt sparande på ett sparkonto för att de äts upp av inflationen och att det är hög skatt på en rätt låg sparränta. Det rekommenderas bara att ha en buffert på sparkonto.

Men det kanske är jag som har inbillat mig en falsk trygghet med att ha mycket pengar i en global indexfond på ett ISK-konto? Jag kanske inbillar mig att jag inte kommer förlora allt även fast jag kan. Är det naivt att tänka så?

Jag tänker ju att det absolut kan bli stora nedgångar som när det var corona eller vid diverse ekonomiska kriser, men att det alltid kommer återhämta sig, att man bara ska sitta lugnt i båten och inte sälja något överhuvudtaget utan bara fortsätta köpa den globala indexfonden varje månad oavsett vad, det vill säga aldrig sluta köpa fonden ens under sådana kristider.

Om man säger så här, om en global indexfond kraschar ner 99+%, då lär vi ha värre problem än att våra investeringar tappat i värde.

Men att räkna med en 50% krasch är sunt, då den typen av nedgångar inte är jätteovanliga om man ser till längre tidsperspektiv.

Sen får man avgöra om man är ok med det eller om det håller en vaken om nätterna.

Börsen är inte för alla, jag har inte allt mitt kapital på börsen, har buffertar som krockkudde.

Ja jag förstår att man ska ha en buffert för oförutsedda utgifter i ett sparkonto där man kan göra uttag fritt, men alla verkar ju anse att man inte ska ha för mycket pengar där alls, därför att pengarnas värde urholkas på ett sparkonto.

Således att den allra största delen av ens tillgångar ska vara investerat i aktiefond, såvida man inte ska använda pengarna inom kort.

Om du investerar i en global indexfond och har lång sparhorisont, så även om det kommer en dipp (eller sju) på 50% så är sannolikheten att du kommer gå plus i det långa loppet. Det gäller bara att fortsätta köpa regelbundet oavsett hur fonden går.

2 gillningar

Du vill köpa kontinuerligt oavsett om det går bra eller dåligt. Men varför det är extra viktigt att köpa när det går dåligt är för att det är förväntat att vägen uppåt är krokig. Två steg fram, ett steg bak. Därför är det viktigt att du även köper när det är bakåtsteget då fonden är billigare. Detta gäller generellt för alla aktier man tror på, men enstaka aktier kan ju absolut krascha och aldrig återhämta sig, men med globala indexfonder förväntar man sig alltid att marknaden ska återhämta sig (det har den gjort sedan begynnelsen).

Självklart som disclaimer är ingenting garanterat dock.

2 gillningar