Räcker det med global indexfond, bör man ha andra också?

Inte alla. Sen ska man komma ihåg att många i Sverige inte har mycket alls investerat.

Sen ska man utgå från sig själv. Får man panik och säljer av vid varje dipp, så är det mer lönsamt att ha pengarna på ett sparkonto.

Så att ha en krockkudde är fullt rimligt för många, om det minskar risken för pill och tajming.

Sen beror det också på vad man sparar till, är det något väldans viktigt, så är sparkonto också ok.

1 gillning

Ja, man ska ju bara låta pengarna vara, fortsätta sätta in pengar i fonden och inte sälja något så som jag förstått, om målet är att de ska växa. Säljer man ofta så är det kanske inte så bra att ha pengar där som du säger.

Jag har dock sett väldigt få ekonomiska rådgivare eller amatörer som anser att man ska ha största delen av ens sparande/tillgångar på ett sparkonto när man inte kommer använda pengarna på flera år.

Nej. Men i slutändan är det du som ska må bra och vet vad målet med ditt sparande är. Jag kommer vikta om till räntor när jag närmar mig uttag.

Nackdelen med sparkonto är att inflationen äter upp värdet över tid.

Nackdelen med börsen är att man kan förlora stora delar eller allt av sitt kapitals värde.

Så man får väga för och emot.

Jag kör en mix, som de flesta.

1 gillning

Själv så har jag inget direkt mål för tillfället, därför vill jag bara att pengarna växer så mycket som möjligt med tiden och då verkar ju en global indexfond vara ett bra och säkert val, med tanke på börsen ju alltid återhämtat sig hittills trots alla kriser världen gått igenom. Sedan kanske det är en falsk trygghet man känner, vem vet..

Men om det genom alla tider lönat sig att låta pengarna vara, inte sälja, och ingen någonsin förlorat sina investeringar på att agera på det viset, då är det ju helt klart en trygghet att luta sig mot om man är en person som kan hålla fingrarna i styr när det blåser.

Nu snackar jag såklart om global indexfond som innehåller många aktier, hade man haft några fåtal aktier bara man investerat allting i skulle man ju förmodligen vara nervös över hur det ska gå.

1 gillning

Vad är en fondrobot som Lysa bra för?

Ja, globala indexfonder brukar ju ligga på runt 70% USA. Men jag antar att det är så det ska vara också i en global aktieindexfond? Har man fortfarande ett globalt index om man har mycket mindre USA undrar jag.

Det är ju frågan det, om man ska blanda in andra typer av fonder och om det kan finnas någon nackdel med det och vad fördelen vore? Eller om man ska nöja sig med att ha enbart DNB Global Indeks S och stoppa in allt man äger i den.

Själv anser jag att globalfonderna generellt är tämligen koncentrerade till några få bolag, vilket känns sådär.
Jag gjorde en liten koll på några av de vanligaste globalfonderna för en tid sedan och fann att det ändå varierar en del i toppinnehaven dem emellan.
Kollade totala procentandelen för top 5- och top 6-innehav samt relativa vikter.

Det gällde

Länsförsäkringar Global Index Danske Invest Global Index SA Avanza Global DnB Global Storebrand Global AP7

och vid det tillfället varierade siffran för top 5 resp. top 6 så att fonden som var mest koncentrerad hade 22% av sina innehav i fem bolag och 23,5% i top 6, att jämföra med två andra fonder vars motsvarande siffror var knappt 16% resp ca 17%
Dessutom varierade vikterna bolagen emellan. T. ex. Apple mellan 6,7% och 4%

Genom NN, AVA, ITP och PPM har jag innehav i samtliga.
Givet ovan känns det åtminstonde för mig något mer diversifierat än om jag endast haft innehav i en av globalfonderna.

1 gillning

Det finns globalindexfonder som inte är marknadsviktade. Invesco MSCI World Equal Weight UCITS ETF Acc har till exempel runt fyrtio procent USA.

Själv nöjer jag mig med en marknadsviktad globalfond.

Är det marknadsviktat när det är runt 70% USA? Börsen består väl inte av så mycket som 70% USA utan en bit lägre än så?

Marknadsvikt är nånstans runt 70% noteringsland USA. Om man bara tittar på det som klassas som DM.

Inkluderar man EM landar man kanske runt 65%.

Det är egentligen tämligen ointressant vilket land ett bolag är börsnoterat i, bolagen är ofta globala ändå.

1 gillning

En bred marknadsviktad fond är runt 60 % USA. En smalare fond, som utesluter u-länder, landar kring 70 %. Jag skulle ändå kalla den för marknadsviktad.

1 gillning