Vad skulle den optimala fondfördelningen vara på ett sparande med obegränsad tidshorisont?
mål: 5-8% avkastning i snitt, återinvestera vinsten i ca 20 år, därefter plocka ut ca 3-4% av innehavet årligen och leva på.
Jag tänker mig kanske
- korta räntefonder: 0%
- långa räntefonder: 0%
- blandfonder: 0%
- globala aktieindexfonder: 70%
- regionala aktieindexfonder: 20% (tex tillväxt)
- landsindexfonder: 10% (tex sverige) för att öka risken
- branschfonder: 0%
denna fördelning de första 20 åren, därefter få in 10% korta räntefonder som kan täcka upp för eventuella nedgångar enskilda år, dvs så man fortfarande har råd att plocka ut 3-4% av innehavet under en nedgång om max 3 år, sen är räntorna förbrukade. jag hör gärna era åsikter!
100% LF Global indexfond.
Mvh.
eventuellt skulle man kunna belåna den globala delen till t.ex. 20% för att öka avkastningen ytterligare?
j.h.
Tror du är ganska bra ute. Kanske skulle man vilja ha någon mer aktivt förvaltad fond också istället för en del av de globala indexfonderna?
Hej!
Intressant resonemang. Jan brukar ju rekommendera räntefonder lite för att ge ett lugn så man kan sova gott om natten men om man bortser från den faktorn så kan man ju resonera lite.
Vill man höja risken lite så kan man lägga till småbolagsfonder tänker jag spontant, kan vara både Sverige och Globalt. Svenskt kan man lägga till t.ex. XACT Svenska Småbolag och globalt SPDR MSCI World Small Cap (ZPRS). Jag själv vill gärna ha en del exponering mot Asien, så hade haft en del där, men det är ju personligt.
Hälsningar
Elin