LF Global lndexnära innehåller som bekant ca 70% USA. Om vi bara tittar på dessa bolag, finns det något “USA-index” som dessa bolag följer mer än mindre bättre än andra?
Vet inte riktigt om jag förstår frågan, men om du bara vill ha USA i portföljen så kan du följa S&P500 till en låg avgift genom LF USA indexnära.
Nu har de ju bytt index, men LF Usa indexnära följer ju S&P 500, så det kanske är i global också?
jag är nöjd med fonden men det jag frågar efter är:
Om man skulle bryta ut USA-delen från LF global, vilket USA-index skulle dessa bäst korrelera med?
Okej, förstår. Tror LF USA indexnära hamnar väldigt nära hur USA delen i LF global indexnära ser ut.
Globalfonder följer oftast MSCI World (tillsammans med nån exkluderingslista).
- Här är ett litet intro till MSCI World: https://www.msci.com/documents/10199/178e6643-6ae6-47b9-82be-e1fc565ededb “The MSCI World Index captures large and mid-cap representation across 23 Developed Markets (DM) countries. With 1,513 constituents, the index covers approximately 85% of the free float-adjusted market capitalization in each country.*”
- Här kan du läsa väldigt mycket om indexmetologin: https://www.msci.com/eqb/methodology/meth_docs/MSCI_GIMIMethodology_May2018.pdf. Här är en bild från det dokumentet:
Mig veterligen finns det ingen USA-fond som exakt följer USA-delen av MSCI World, men alla vanliga USA-fonder som följer S&P500 är en bra approximation. Så LF USA Indexnära är ett bra alternativ.
För övrigt undrar jag, av ren nyfikenhet, om det finns någon indexfond som inkluderar (i princip) hela världen utom USA. Är det någon på forumet som vet det?
Finns flera ETF:er som inte inkluderar USA, här är några stora:
- Vanguard Total International Stock ETF (VXUS)
- Vanguard FTSE All-World ex-US ETF (VEU)
- iShares MSCI ACWI ex-U.S. ETF (ACWX)
- SPDR MSCI ACWI ex-US ETF (CWI)
Men alla dessa är registrerade i USA (inte UCITS) och går inte handla här.
Lättast är nog att övervikta övriga regionerna (Europa, Tillväxtmarknad, Japan, Stillahavsregionen).
Tack, för svar och för tipset!
Vi vill dock tona ned det här procentuella fördelningarna en aning. De flesta globalfonder investerar i tämligen stora bolag och de flesta av dem är multinationella. En stor andel må ha sitt huvudkontor i USA, men var intäkterna kommer ifrån är troligtvis betydligt jämnare fördelat. Det betyder inte att de procentuella fördelningarna är oviktiga och amerikanska bolag är förstås mer exponerade mot USA:s ekonomi än tyska, men det hela är lite mer komplext än så.
Med detta i åtanke tycker vi inte att det är så stor skillnad att ha en Europa-fond eller USA-fond istället för en globalfond. En Asien-fond går förstås också bra. Det viktigaste är att den är någorlunda bred och inte har onödigt specifika exponeringar. USA sitter så mycket ihop med världsmarknaden att det är mer eller mindre oundvikligt, men man behöver inte exponera sig kraftigt mot Sverige, Indonesien eller Italien om man kan undvika det.