Hej, har satt ihop en portfölj som jag tänker satsa på långsiktigt, säkerligen 10+ år då det är pengar jag inte kommer behöva på länge.
Beroende på hur många procent jag väljer att lägga i varje fond, så ändras ju fördelningen beroende på om jag lägger några procent mer i Emerging Markets, eller i global t.ex…
Global är ju ca 70% viktat mot USA, är det så enkelt att hela ens portfölj bör vara fördelad exakt 70% på USA, eller är det bra med mindre? Läser på vissa sidor att de tycker man ska ha 60% mot USA, 50% har jag sett någonstans… Men det är kanske sånt som ändras efter tid och marknad…
Nåväl, så här ser 2 procentuella fördelningar ut som jag tittat mest på. Är det någon ni rekommenderar mer än den andra, och isåfall varför? Eller bör jag tänka om helt och vikta så att USA får sina 70% likt en globalfond, även om det handlar om en hel portfölj som innehåller andra regioner/marknader?
Upplägg 1:
Länder:
USA 59,9 %
Sverige 14,2 %
Danmark 4,4 %
Japan 3,0 %
Storbritannien 2,1 %
Övriga länder 15,6 %
Regioner:
USA 59,9 %
Europa exkl. euroland 20,9 %
Euroland 5,1 %
Asien exkl. Japan 5,0 %
Japan 3,0 %
Övriga regioner 5,3 %
Upplägg 2:
Länder:
USA 64,4 %
Sverige 11,8 %
Danmark 2,3 %
Kina 2,1 %
Japan 2,1 %
Övriga länder 16,1 %
Regioner:
USA 64,4 %
Europa exkl. euroland 15,8 %
Asien exkl. Japan 8,1 %
Euroland 3,5 %
Japan 2,1 %
Övriga regioner 5,0 %
Teknik/Sjukvård/Industri/Finans skiljer enbart någon procent upp eller ner mellan dessa båda upplägg/fördelningar…
Tar tacksamt emot synpunkter!
MVH