USA - skulle skippa denna helt och istället lägga i globalfonden som redan har mycket USA. Ser ingen anledning att övervikta USA.
20% Sverige kan man diskutera hur mycket som helst. En del säger att homebias är bra och att man ska övervikta Sverige. En del tycker tvärtom, att man ska följa marknadsvikt och då är Sverige egentligen bara 1%. Men allt inom 0-30% brukar ändå klassas som helt okej på forumet. Både den historiska avkastningen samt den förväntade framtida avkastningen tycks vara högre i Sverige än globalt.
Tack för info!
Tänkte mest att en USA fond möjlighet ger en potential att få lite mer avkastning mot högre risk. Jag är ca 30 år och tänker att jag har en lång spar-horisont. Men kanske bör strunta i den som du säger och lägga dom 10% i global-fonden
Om du tror att USA kommer gå bättre än allt annat så kanske du ska övervikta det, men i så fall är 10% extra inte mycket. Satsa istället på typ 20-30% kanske om det ska ge någon effekt. Men personligen hade jag bara kört globalfonden istället eftersom den redan består av 60-70% Usa samt ganska tekniktung. Vill du få högre förväntad avkastning kan du istället öka andelen småbolag, t.ex svenska småbolag eller tillväxtmarknader småbolag, samt även småbolag med värdeaktier.