Indexfond rimligare än ETF?

Jag flyttade från Tyskland för några år sedan. I Tyskland (och många andra länder) är det väldigt populärt att investera i ETF:er. Där är ETF praktiskt ett synonym för passiva fonder. När jag kom hit fortsatte jag att spara i de MSCI ETF:er som är vanligast att köpa. Märkte bara att det finns mycket färre ETF:er på Nordnet och Avanza än på tyska platformer.

Folk här pratar egentligen på samma sätt om att spara här som man brukar göra i Tyskland (typ passiv, bred, rimlig uppdelning värld/tillväxtmarknad osv), fast att indexfonderna som man brukar köpa här ofta inte är ETF:er. Det tog ett tag tills jag insåg det och jag fattar fortfarande inte riktig varför det är annorlunda här. Inte heller förstår jag 100% vad skillnaden mellan en ETF och en icke-ETF passiv fond är. Jag frågade AI och fick följande förklaring:

The main differences between Swedish index funds and ETFs are:

Trading and Pricing:

ETFs can be bought and sold throughout the trading day at market prices, while index funds are only traded once per day at their Net Asset Value (NAV)

Cost Structure:

In Sweden, regular index funds often have lower total costs than ETFs because:

• ETFs incur currency conversion fees (0.25% each way) since they trade in EUR
  • ETFs require brokerage fees (minimum 15 EUR per trade) for each transaction
  • Regular index funds have no trading fees but slightly higher annual management fees

Accessibility:

Index funds are more popular in Sweden because:

• They are easier to trade and handle for tax reporting purposes
  • They don’t require currency conversion for Swedish investors
  • They can be purchased directly in SEK

For regular monthly investing in Sweden, traditional index funds are often more cost-effective than ETFs, unless you use specific commission-free ETF savings plans.

Makes sense? Är det rimlig att sluta spara i mina ETF:er och byta till liknande indexfonder som är vanligare att köpa här? Min portfolio är typ super enkelt och vanlig, 2/3 global, 1/3 tillväxtmarknad.

(Jag sökte på forumet och vet att det finns några liknande frågor, hittade dock inget speciellt svar på min situation)

1 gillning

Skillnaden är tradition och växlingsavgifter då de flesta ETF handlas i Euro.

En indexfond är en indexfond, oavsett hur den handlas.

Går utmärkt med båda alternativen, vanliga fonder eller ETF. Vill man inte ha ESG är ETF enda valet.

SAVR har bra erbjudande på Vanguards Developed Markets ETF som är fri från både courtage och växlingsavgifter.

Vanliga fonder är DNB Global bäst i mitt tycke.