Jag flyttade från Tyskland för några år sedan. I Tyskland (och många andra länder) är det väldigt populärt att investera i ETF:er. Där är ETF praktiskt ett synonym för passiva fonder. När jag kom hit fortsatte jag att spara i de MSCI ETF:er som är vanligast att köpa. Märkte bara att det finns mycket färre ETF:er på Nordnet och Avanza än på tyska platformer.
Folk här pratar egentligen på samma sätt om att spara här som man brukar göra i Tyskland (typ passiv, bred, rimlig uppdelning värld/tillväxtmarknad osv), fast att indexfonderna som man brukar köpa här ofta inte är ETF:er. Det tog ett tag tills jag insåg det och jag fattar fortfarande inte riktig varför det är annorlunda här. Inte heller förstår jag 100% vad skillnaden mellan en ETF och en icke-ETF passiv fond är. Jag frågade AI och fick följande förklaring:
The main differences between Swedish index funds and ETFs are:
Trading and Pricing:
ETFs can be bought and sold throughout the trading day at market prices, while index funds are only traded once per day at their Net Asset Value (NAV)
Cost Structure:
In Sweden, regular index funds often have lower total costs than ETFs because:
- ETFs incur currency conversion fees (0.25% each way) since they trade in EUR
- ETFs require brokerage fees (minimum 15 EUR per trade) for each transaction
- Regular index funds have no trading fees but slightly higher annual management fees
Accessibility:
Index funds are more popular in Sweden because:
- They are easier to trade and handle for tax reporting purposes
- They don’t require currency conversion for Swedish investors
- They can be purchased directly in SEK
For regular monthly investing in Sweden, traditional index funds are often more cost-effective than ETFs, unless you use specific commission-free ETF savings plans.
Makes sense? Är det rimlig att sluta spara i mina ETF:er och byta till liknande indexfonder som är vanligare att köpa här? Min portfolio är typ super enkelt och vanlig, 2/3 global, 1/3 tillväxtmarknad.
(Jag sökte på forumet och vet att det finns några liknande frågor, hittade dock inget speciellt svar på min situation)