Fond vs ETF på långsikt

Hej har en fråga för de kunniga inom ETFer.

Håller på att välja en usa fond / ETF.

Och mina funderingar är varför välja en USA fond för 0.2 i avgift när man kan välja en ETF för 0.07 som bilden ovan. (VUAA)

Absolut den är i EURO så man får med valuta risken samt att det är courtage men tänker att över en 10 års period lönar det sig med en ETF?

Är det något jag missar eller har jag fel i mitt tänkande?

Tacksam för svar.

2 gillningar

ETFer gör mest nytta när alternativet är dyra aktiva fonder. Då lönar det sig ofta på under ett år att välja en ETF istället

Mot indexfonder blir det jobbigare pga ETFens andra kostnader. Ofta måste man hålla ETFen i 5-10 år för det ska löna sig. Problemet uppstår ju om man hittar en bättre och billigare ETF som man vill byta till, då orsakar man högre kostnader än man tänkt sig. Likaså om tex ETFen lägger ner. Fördelen med fonder är att affärerna är gratis

Låt oss ta den ETFen du nämner som exempel

• Lägre ETF avgift, 0,07% - 0,2%, besparing 0,13%
  • Växlingsavgift SEK/EUR , typiskt 0,25% vid köp och sälj en dag, kostnad 0,5%
  • Courtage beror på affärs storlek men typiskt 0,2% vid köp och sälj, kostnad 0,4%
  • Spread, för denna ETFen 0,01-0,25 USD enligt JustERF.com så låt oss säga 0,1 USD för NAV på knappt 100 USD så blir det 0,1% vid köp och sälj, kostnad 0,2%

Besparing 0,13%
ETF kostnader 1,1% ish
Break even med ETF efter 8,5 år

Om du gör samma beräkning för en aktiv fond med 1-2% i avgift mot en ETF som kostar 0,2-0,4% så når man break even mycket snabbare typiskt runt ett år. Då tycker jag personligen det är lönt med ETFer. Eller när det helt enkelt inte finns någon fond som ger samma exponering som en ETF eller ETC.

7 gillningar

Tack för svar!

Otroligt imponerad hur du förklarade det så simpelt så jag kan förstå!

Trevlig söndag!

4 gillningar

Vilken valuta ett värdepapper är noterat i påverkar inte valutarisken. Valutarisken bestäms av de underliggande bolagens exponeringar mot olika valutor.

4 gillningar

Helt gratis kanske det inte är. Det används något som kallas för Swing Pricing när det görs affärer i en fond vid vissa belopp om jag förstår det rätt. Artikel här som förklarar lite snabbt hur det fungerar:

@P33W335
EFT:er verkar ha fått lite uppmärksamhet på sista tiden. T.ex gillar jag att @SAVR erbjuder Vanguard FTSE Developed World ETF utan några kostnader (kallas för SAVR Global). ETF:en är inte en ren USA-fond som du var ute efter men den är utan ESG till en avgift på 0.15%.

Fördelen med ETF:er är ju att du kan köpa/sälja när börsen är öppen och du har likvider direkt. Vissa fonder tar ju dagar för att få ut pengarna vilket kan vara drygt ifall man vill balansera om.

Sen har du Montrose som erbjuder bra priser på courtage och växling, speciellt om du börjar komma upp över en miljon.

3 gillningar

ETF är bra långsiktigt då löpande kostnader är lägre. Detta givet att man håller samma ETF, så välj noggrant.

Sen är tyvärr ETF enda sättet att slippa ESG-filtrering.

Givet mindre behov av likvider för att hantera in- och utflöden bör väl en ETF gå aningen bättre över tid. Men kanske är försumbart

1 gillning

Kan nån förklara vad som menas med “fond” i det här sammanhanget? Är det nåt i stil med skillnaden mellan en ETF och Mutual Fund i USA?

Tar svenska fonder verkligen 0.2% courtage vid köp och sälj? Det verkar ju helt otroligt. Jag använder IBKR och när jag köpte ETFer sist så betalade jag under 0.01% i avgifter. 0.2% är ju hutlöst!

1 gillning

Courtage tas av mäklaren. Avanza och Nordners courtage börjar på 0,25% + 0,25% valutaväxlingskostnad

1 gillning

Som sagt, jag gillar ETFer och har åtskilliga själv men man ska också vara medveten om att de är bäst när alternativet är dyra aktiva fonder eller det inte finns någon motsvarande fond överhuvud.

Nä men det är inbakat i totala avgiften som man typiskt jämför ETFen med, så man orsakar inte ytterligare kostnader när man köper/säljer fonder.

Vilket jag också kan tycka är en liten nackdel att du ”bör” handla när det är öppet, annat än man är beredd på att lägga order kvällen innan med risk för att ordern inte fylls eller det går iväg lite väl billigt. Ibland upplever jag fördelen med fonder att man kan handla när man vill.

Absolut är snabbt likviditet en fördel med ETF/ETC

Bottom line för mig, fond vs ETF/ETC, olika fördelar och nackdelar. Man ska bara var a medveten och använda rätt verktyg för rätt situation. Inte svårare än så :sweat_smile:

5 gillningar

Ja förlåt, jag menade svenska “brokers” (vad det nu heter på svenska?)

1 gillning

Ja tyvärr tar dom stora svenska aktiemäklarna (Avanza/Nordnet) högt minimicourtage (0,25%) samt hög valutaväxlingsavgift.

Få byter från dessa. Argumentet brukar vara att man gillar deras plattform.

2 gillningar

Ja typ. ”Fond” som inte är börs handlar, tel LF Global index.

Ja som ovan nämnts, Avanza tex börjar på 0,25% med låg fast avgift för småaffärer, och går ner till 0,07% ish för stora affärer men då med en högre fast avgift. Sen finns det väl helt fast pris enbart. Å andra sidan kan courtaget vara högre för vissa marknader. Man kan växla mellan courtagenivåer åtminstone dagligen beroende på vilken typ av handel man ska göra .

Ofta landar nog många på 0.2% ish i courtage speciellt vid månadssparande i ETFer då beloppen typiskt bli lägre för småsparare

1 gillning

Montrose har en ETF utan courtage. Om du tänkt dig månadssparande i ETF.

1 gillning

Dock ganska specifik ETF med utdelning/covered call. Normalfallet är det bättre med Vanguard Developed Markets med gratis handel inkl växling på SAVR

2 gillningar

Savr har en hel uppsjö med ETFer som är coutragefria vid inköp.

1 gillning