S&P 500 billigaste sättet?

Ja, hur investerar jag till lägst kostnad i s&p500. ETF, fond? Vill göra helst göra detta via avanza. Förslag?

Spp aktiefond Usa eller LF Usa indexnära.

1 gillning

Avanzas AVA SP500 TRACKER kan vara värd att jämföra med övriga förslag som kan tänkas dyka upp här.

Courtagefritt vid handel över 1.000 kr. Men värdepappret har en motpartsrisk, så det passar inte alla.

Riktiga ETF:er kostar både courtage och valutaväxling (samt spread) vilket kan göra det procentuellt dyrt om man inte ska hålla värdepappret så länge.

1 gillning

SPP Aktiefond USA följer indexet MSCI USA NR USD, medan Länsförsäkringar USA Indexnära följer S&P 500 TR USD.

Så Länsförsäkringar USA Indexnära ligger närmre det som efterfrågades, även om båda fonderna är bra på sitt sätt.

6 gillningar

På Nordnet kan du köpa VOO (Vanguard S&P 500 ETF). 0,04% i förvaltningsavgift. Är dock en ETF och handlas i dollar, så det blir växlingsavgift, courtage och spread.

2 gillningar

Nordnet har även månadspar för ETF ETF månadsspar | Nordnet
om man vill slippa courtage vid köp (vid försäljning kommer man givetvis inte förbi det).
Det är dock ett begränsat urval av ETFer man kan ha i månadssparet, t.ex. Vanguard S&P 500 ETF som nämndes ovan finns inte med.
Däremot finns iShares Core S&P 500 UCITS ETF med 0,07% i förvaltningsavgift.
Den handlas i EUR så en valutaväxlingsavgift tillkommer dock.

1 gillning

Vad kan DeGiro erbjuda, om man nu inte bara vill ha Avanza och Nordnet?

Man hittar ca 10 courtagefria S&P 500-ETF:er här:

Det är lite svårt att snabbt hitta alla S&P 500-ETF:er hos Degiro eftersom vissa följer indexet “S&P 500” och andra följer indexet “S&P 500 Index” och så vidare. Det finns ytterligare varianter och det verkar lite bero på vem som lagt in informationen hur det ser ut, även fast det nog är samma sak egentligen.

Men om man är inloggade och söker på “500” i ETF-namnet får man ett par tre hundra träffar, vilka de flesta (dock inte alla) vid en snabb blick tycks vara S&P 500. I dessa träffar ingår samma ETF:er noterade på olika börser.

Degiro, aldrig hört talas om. Verkar spännande :blush:
Har dom isk? Eller kapitalförsäkring? Verkar va tyskt bolag.

Hur funkar det med beskattning osv?

DeGiro är huvudalternativet när det gäller investeringar i utländska aktier. Allting fungerar “normalt” med dem. Jag har inget konto där än själv men har förstått att det är vettigt om jag skulle börja köpa amerikanska aktier eller ETF:er.

1 gillning

Tyska insättninskyddet tydligen. Värför inte kolla med @Henrik_BW eller andra av Frejvid folket vad utbudet är/planeras vara där? bra att elda lite på inhemska utbudet enligt min optik;)

De har “svensk” ISK och skatten dyker upp automatiskt i inkomstdeklarationen bredvid Avaza, Nordnet etc.

De har ganska många ETF:er som är courtagefria under vissa förutsättningar. De har dessutom kostnadsfria valutakonton som man kan låsa med en knapptryckning, vilket gör att man slipper valutaväxlingsavgiften när man byter värdepapper noterade i samma valuta.

Det har inte de vanliga fonderna som man hittar på Avanza och Nordnet, så jag ser dem som ett komplement. Däremot är sortimentet i största allmänhet stort och det går att handla på många olika börser. På Degiro kan man hitta attraktiva saker som exempelvis PSLV / Sprott Physical Silver Trust USD som kan vara svår att som svensk köpa på andra ställen.

Degiro har en annan avgiftsmodell jämfört med Avanza och Nordnet, så man behöver läsa prislistan lite extra noggrant. De använder inte BankId, men det går att slå på tvåfaktorsautentisering. Man kan göra direktinsättningar i SEK med Trustly och pengarna dyker upp på kontot efter några sekunder.

Tidigare var Degiro ett holländskt finansbolag men de tillhör numera den tyska banken Flatex. Tyvärr upplever jag att sammanslagningen medfört en del försämringar, så om du hittar gamla Degiroinlägg bör du kolla om det som står där fortfarande gäller. Det är lite som att Swedbank skulle köpa upp Avanza och sätta igång och genomföra “förbättringar”.

Men Degiro är fortfarande attraktiva på vissa saker, så jag plockar russinen ur kakan och använder dem till det de är bra på.

Certen kostar också spread vilket blir väldigt dyrt på sikt vid en månatlig insättning, så dyrt att en billig kndexfond definitivt är att föredra.

Enda vettiga alternativet när det kommer till att handla !ed börshandlade produkter i form av breda index som S&P500 är i ett case där man önskar hävstång. Samtidigt är hävstång ovettigt för runt 99.999% av användare skulle jag vilja påstå så … Indexfond för de flesta om man vill ha index.

Det var därför jag skrev spread inom parentes eftersom både ETF:er och Avanzas certifikat har den kostnaden.

Jag kan inte se att det skulle vara något speciellt med spreaden vid månatlig insättning. Storleken på spreaden har inget att göra med hur ofta man investerar. Däremot kan det vara värt att ta i beaktande hur länge man ska behålla investeringen. Kostnaden för spreaden kan göra att man behöver hålla ETF:er åtminstone något eller några år för att den låga kostnaden ska hinna göra det jämförbart med vanliga fonder.

Enda vettiga alternativet när det kommer till att handla !ed börshandlade produkter i form av breda index som S&P500 är i ett case där man önskar hävstång.

Jag förstår inte vad valet mellan börshandlade produkter och vanliga fonder skulle ha att göra med hävstång. De flesta ETF:er har inte inbyggd hävstång.

Börshandlade produkter minskar kostnaden för slippage, vilket är extra viktigt för exempelvis de som investerar i trendföljande strategier. Men även vanliga fondinvesterar drabbas av slippage vid ombalansering av portföljen. Något som de flesta blundar för.

Samtidigt är hävstång ovettigt för runt 99.999% av användare skulle jag vilja påstå så …

Rika Tillsammans brukar väl rekommendera den hävstångsspekulerande fonden AP7 Såfa till ca 100 % av pensionsspararna.

Indexfond för de flesta om man vill ha index.

Om en fond är indexfond eller inte har inget att göra med om den är börshandlad eller ej.

Skillnad är om en billig Spp aktiefond Usa kostar 0.20% i avg blir helt onödigt krångla till det för att kanske göra det 0.05% lite billigare långsiktigt. Fonden kan man sälja varje månad men etf måste du behålla i 10-20 år. Man blir onödigt löst i Etf. :+1:. Krångligt och onödigt extra arbeta.

1 gillning

Kan man investera i Amerikanska ETF:er?

VOO är ju en sådan.

Kapar en gammal tråd…

Söker aktivt efter nya/bra alternativ för att placera i S&P 500, i Sverige.

Hittar ingenting i Sverige som är lika bra som motsv. USA-alternativ. Det jag hittat är ETF:er via Avanza och Nordnet, men ingen bra indexfond. Savr.com har en indexfond “Vanguard US 500”… MEN Savr.com tar inte emot nya kunder just nu (senast jag provade).

Vi har också många svenska fonder som “liknar S&P 500” men inget som direkt följer detta index vad jag har sett. Dvs. 1:1 korrelation.

Någon som har sett/hört/läst något aktuellt kring S&P 500 fonder? I Sverige.
Senaste tiden…

Det är helt otroligt att inte Nordnet/Avanza/m.fl. är mer aggressiva här. Snacka om att tappa en stor vinnare bland oss kunder!

Tack för ev. återkoppling! :slight_smile:

Olle

Köp ETF. Denna kostar 0,03%. Tillkommer såklart växling och courtage men över tid blir det billigt.

2 gillningar

Kör denna, registrerad Irland.

SPDR S&P 500 UCITS ETF (SPY5)

1 gillning

Det är samma fond, men distribuerande andelar