Som rubriken säger försöker jag hitta en portfölj som köper hela aktiemarknaden marknadsviktat med etf:er. Anledningen är inte att minimera avgiften utan underlätta ombalansering och minska esg uteslutningar.
79% SSGA SPDR MSCI World UCITS ETF (SPPW) 0,1%
10% BlackRock iShares MSCI Wld small Cap UCITS ETF (ZPRS) 0,4%
10% SPDR Emerging Markets UCITS ETF (SPYM) 0,2%
1% SPDR MSCI Emerging Markets Small Cap UCITS ETF (SPYX) 0,6%
Vad tycker ni om denna sammansättning?
Kommer jag ruinera mig på valutaväxlingsavgifter och courtage på Avanza?
Bara large/mid, så inte dom allra minsta, men innehåller ca 3650 bolag och då även EM. Finns ingen större mening med att ha marknadsviktade småbolagsfonder ändå, så den bör räcka.
Vill du öka exponering mot småbolag och förväntad avkastning är ZPRV/X mer intressanta.
Korrekt, dom rensar bort olönsamma högt värderade bolag. Kvar blir det gottiga med hög förväntad avkastning, tyvärr med högre risk, men är så det funkar med investeringar
Med risk att gå lite utanför trådens kärna, men vad ser ni som fördelar med att handla ETF:er istället för ”vanlig” global indexfond tex? Skillnader/olikheter?
Kanske kan vara förslag på avsnitt @janbolmeson?
Fördelarna enligt mig är att man har ett bättre utbud, till exempel en global småbolagsindexfond (om man tycker shb gl småbolag exkluderar för mycket) eller en tillväxtmarknadsindexfond som exkluderar Kina.
Balanserar man mellan olika tillgångar blir också ombalanseringen mer exakt, ett litet problem kanske men känns bra. Tråkigt nog är också nackdelen att man betalar courtage och valutaväxlingsavgift varje gång man köper och säljer så man vill inte ombalansera så ofta…
Den smällen åkte jag på i December när jag omviktade min svenska fondportfölj. Låg utanför marknaden precis den dagen börsen steg flera procent
Tacka vet jag min tyska ETF portfölj. Kommer alltid att rekommendera ETF över Mutual fond (har vi ett svensk ord?) just på grund av att man kan undvika temporära dippar under ombalansering och går även att ha stopp loss etc.
Håller med. Detta gör vi med investeringar från intjäning i Euro. För SEK ser jag ingen anledning att använda ETF i normalfallet dock. Går det att växla avgiftsfritt och få den i ISK så visst… då är det nog det bästa alternativet också för intjäning i Sverige.
Här är min nuvarande ETF-portfölj på Nordnet, där jag månadsparar. Portföljen är inriktad mot small cap value-bolag både i USA och Europa och består av fyra noggrant utvalda ETF:er. Med den aktuella allokeringen innebär månadssparandet att jag uppnår ungefär 7500 innehav med en sammanlagd avgift på endast 0.22%.
Huvuddelen av portföljen är fördelad på globala indexfonder, där iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUNL) står för 70% av totalvikten och iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF (IS3N) utgör 10%. För att inkludera small cap value-bolag har jag valt SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF (ZPRV) och SPDR® MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF (ZPRX), vardera med en allokering på 10%.
Samtliga ETF:er i portföljen följer principerna i Artikel 6 när det kommer till hållbarhet. Hållbarhetsaspekter anses antingen inte relevanta eller beaktas endast utifrån potentiella risker förknippade med investeringarna.
För att eventuellt införliva en homebias överväger jag att lägga till XACT Sverige eller XACT Småbolag. Tyvärr tillåter Nordnet endast månadssparande i upp till fyra ETF:er, vilket gör det svårt att inkludera ytterligare fonder utan att överskrida denna kvot. XACT Sverige går inte att månadsspara på Nordnet, medan XACT Småbolag gör det. Jag överväger att manuellt köpa in dessa ETF:er för att nå en homebias på ungefär 10%. För närvarande väljer jag att vänta med att köpa in XACT ETF:er tills jag når en högre kapitalnivå för att minimera onödiga courtagekostnader.
ETF
Ticker
Innehav
Avgift
Allokering
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR)
EUNL
1485st
0.20%
75.00%
iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (EUR)
IS3N
3159st
0.18%
10.00%
SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF USD Acc (EUR)
ZPRV
1791st
0.30%
10.00%
SPDR® MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF EUR Acc