Portföljer på Frejvid

OBS! Se följande tråd för mer aktuell info om mina portföljer. Den här tråden kommer jag inte uppdatera längre.
@MattiasA90 investeringsdagbok med delade portföljer. Strategi och tankar, mål och utförande

Med anledning av @Anonym önskan (Länsförsäkringar Global Indexnära och Sverige Indexnära byter index och förvaltare - Nr 324 av Anonym) så skapar jag denna tråden där jag tänkte att vi kan visa upp och bolla idéer kring portföljer man kan skapa på Frejvid. Hur ser din portfölj ut?

Jag tänkte presentera en portfölj som jag har för långsiktigt sparande. Den innehåller många fonder i flera tillgångsslag, aktier, räntor, råvaror.
Jag har försökt använda mig så gott det går av Frejvid-Zero som innebär att det inte är något courtage eller valutapåslag vid köp.

Kortfattat så ser portföljen ut såhär:
aktier 80%
70% global
5% Tillväxtmarknader
10% Sverige
5% amerikanska småbolag
10% räntor
50% statsobligationer
20% realräntor
20% företagsobligationer
10% Tillväxtmarknader statsobligationer
10% råvaror
50% guld
50% blandade råvaror

Mer detaljerat kring innehaven så ser det ut som följer.
AKTIER

64% globalfond
Lyxor core msci world, Frejvid-Zero, Avg: 0,12% Frejvid
2% Tillväxtmarknader
IShares core msci EM, avg: 0,18% Frejvid
2% Tillväxtmarknader Småbolag
Spdr msci Emerging Markets small cap, avg: 0,55% Frejvid
4% Sverige
Xact omxs30, avg: 0,10%
Frejvid
4% Sverige Småbolag
Xact svenska Småbolag, avg: 0,30%
Frejvid
4% amerikanska småbolag
Spdr msci USA small cap value, avg: 0,30%
Frejvid

RÄNTOR

3% amerikanska statsobligationer, mixade durationer
Amundi prime US treasury, avg: 0,05%

2% Europeiska korta statsobligationer
IShares govt bond 1-3 year, avg: 0,20%

1% amerikanska realräntor
Lyxor Core US tips, Frejvid-Zero, avg: 0,09%

1% Europeiska realräntor
Lyxor core euro government inflation-linked bond, Frejvid-Zero, avg: 0,09%

1% Företagsobligationer Rörlig ränta Usa
IShares $ floating rate bond, avg: 0,10%

1% Företagsobligationer Rörlig ränta Europa
Lyxor euro floating rate note, Frejvid-Zero, avg: 0,15%

1% statsobligationer tillväxtmarknader
Vanguard usd Emerging Markets government bond, avg: 0,25%

RÅVAROR

5% Guld
IShares physical gold, avg: 0,12%

5% blandade råvaror
IShares diversified commodity swap, avg: 0,19%

Sådär… Det var nog allt från mig. Som sagt vore det kul med lite portföljinspiration från er andra. Eftersom man kan handla i fraktioner så blir det lätt (åtminstone för mig) att det drar iväg i antalet fonder :joy: @Jacke77 blir nog åksjuk bara av att se eländet :face_vomiting:

Jag använder samma fonder och tillgångsslag i ett par andra portföljer (låg och mellanrisk) men med annan fördelning.

Tilläggskommentar: Har rättat till länkarna till varje fond… Tror jag :stuck_out_tongue:

Jag kommer att skriva mer om mina portföljer och rapporter/avkastning från dessa i den här tråden:

8 gillningar

Jag har ingen eller väldigt dålig koll på ETF’r, varför kör inte alla på detta med tanke på den låga avgiften?

För att det oftast är väldigt opraktiskt med månadsspar, ombalansering, courtage, växlingsavgift, samt att man oftast måste köpa hela andelar i en etf vilket gör det osmidigt att köpa från låga belopp.

3 gillningar

För mig som bor i Finland och månadsparar hos Nordnet går nackdelen med courtage och växlingsavgift bort.
Ombalansering är ett problem, jag funderar på att lösa det genom att kombinera att ha liknande ETFer och fonder, så kan man sköta ombalansering mha fonderna.
Å andra sidan så är ombalansering ett problem i sig här, eftersom ISK inte finns, så man får skatta på vinst vid varje ombalansering. Bäst vore om balansering kan skötas vid insättningarna.

Fungerar väl bara upp till en viss nivå av sparande? Sedan är innehaven i varje fond för stor och månadssparandet för litet i jämförelse?

2 gillningar

Jo, exakt (men än så länge är jag inte riktigt där). Därav min fundering att ha en viss del av innehaven i fonder, så att man kan sköta ombalanseringen med dessa.

Vidare till nästa portfölj som är en slags mellanriskportfölj. Den har jag till målspar 4-7 år samt som visst inflationsskydd.

Den är ungefär uppbyggd på samma sätt som den långsiktiga portföljen. Räntefonderna som jag har valt har jag beskrivit lite mer utförligt här i detta inlägg med durationer: Obligationsfonder - snart gångbara igen? - Nr 6 av MattiasA90

AKTIER 40%
32% Global
1% Tillväxtmarknader
1% Tillväxtmarknader Småbolag
2% Sverige
2% Sverige Småbolag
2% amerikanska småbolag
RÄNTOR 40%
12% amerikanska statsobligationer
8% europeiska korta statsobligationer
4% amerikanska realräntor
4% europeiska realräntor
4% amerikanska företagsobligationer rörlig ränta
4% europeiska företagsobligationer rörlig ränta
4% Tillväxtmarknader statsobligationer
RÅVAROR 20%
15% guld
5% blandade råvaror

Så var det dags att presentera sista portföljen. Den är en del av min lågriskhink som består av ca 75% sparkonto och 25% i denna portföljen. Syftet med portföljen är på sikt bättre avkastning än sparkonto samt att det helt enkelt är roligare än sparkonto. Målspar på 3-4 år typ.

AKTIER 20%
16% global
1% Tillväxtmarknader
2% Sverige
1% amerikanska småbolag
RÄNTOR 70%
21% amerikanska statsobligationer
14% europeiska korta statsobligationer
7% amerikanska realräntor
7% europeiska realräntor
7% amerikanska företagsobligationer rörlig ränta
7% europeiska företagsobligationer rörlig ränta
7% Tillväxtmarknader statsobligationer
10% RÅVAROR
7% Guld
3% blandade råvaror

Tycker det är tråkigt att du inte fått så mycket respons på tråden ännu, men vi kanske inte är många som investerar via Frejvid ännu alternativt att många kanske dömer ut ETF:er som koncept.

Jag har själv några portföljer på Frejvid och återkommer med hur de ser ut när jag har lite mer tid. Funderar dessutom på att starta upp ytterligare några portföljer eller ändra någon befintlig.

1 gillning

Tror även det beror på relativt nytt samt att Lysa/opti/Nordnet/Avanza är så pass inarbetat. Tuff konkurrens att slå sig in bland och dessutom är etf:er något som är relativt okänt bland den breda massan tror jag i Sverige.

1 gillning

Jag är genuint intresserad och tycker det är en bra tjänst.
Men jag får “mentala” problem när jag får information om att jag sparar 500’000 kr i avgifter på 30 år eller liknande när siffran är irrelevant för att jag redan sparar i fonder med låga avgifter. Jag ogillar skarpt sådan säljteknik där man försöker få det till att om man inte investerar här utan någon annanstans förlorar man en halv mille.

Klart jag inser att tjänsten inte blir sämre för att de anger irrelevanta siffror för just mig, men jag brukar ta avstånd från tjänster som får mig att tycka att de “luras”.

Har även en del andra problem som jag skrivit om tidigare.

5 gillningar

Känns som jag måste ta in 30% Nordnet indexfond Sverige för att sänka avg till 0.15% :rofl::joy::joy::raised_hands::+1:! @MattiasA90. Gillar för mycket globalt för att krångla till det :grin:

1 gillning

Jag tycker det ser ut som fantastiska portföljer och jag tror att intresset kommer öka över tid, när de gör det enkelt att duplicera dina portföljer med en knapptryckning och de erbjuder bättre alternativ för den ultimata allvädersportföljen.

Det är bara en tidsfråga innan jag sätter upp en eller två portföljer där, men jag känner inte att jag har någon brådska för att vinsten på ett år eller halvår till är så liten jämfört med att hålla enstaka fonder på avanza.

När de blivit större och mer kända, och de erbjuder portföljduplicering, så kommer jag rekommendera bekanta att investera där med. Men nu känns det som en liten obskyr tjänst för nördiga människor.

En idé som slog mig när jag skrev detta är att det vore mer motiverat att byta till Frejvid om man kunde, inte bara duplicera, utan prenumerera på någon annans portfölj.
Säg att modellportföljerna är uppsatta av Bolmeson, men Sverigeexponeringen är dyr och smal i nuvarande utbud. När Plus sen plötsligt erbjuder Plus AllaBolag ETF för 0.09% så uppdateras modellportföljerna av Jan, varpå alla som prenumererar på portföljerna får en notis om det och kan själva välja att gratis göra samma portföljförändring.
Hur snyggt vore inte det?

Jag håller med om att det vore intressant med duplicering och att kunna följa andra portföljer samt jämföra avkastning. Ungefär som Shareville på Nordnet.

Även fler olika färdiga portföljer vore intressant t.ex Permanent Portfolio men för det krävs korta usd-räntor och det finns inte i utbudet än.

1 gillning

Är intresserad, lägger här upp ett förslag på en risk-paritets portfölj :slight_smile:
Inte börjat investera ännu dock, är lite kvar att fila på innan den startas :slight_smile:

Byggt den specifikt just för Frejvid, bara med fonder från Frejvid.

4 gillningar

Ser fint ut! Möjligheten att köpa fraktioner gör ju att man kan skapa portföljer med många innehav relativt enkelt med lågt månadssparande (500kr och 5kr/fond som minst)

1 gillning

Och vad är det för fel med små obskyra tjänster för nördiga människor?

(Känner mig träffad :joy:)

2 gillningar

Det krävs förtroende för att man ska vara trygg med att föra över sina pengar till en tjänst. Har haft problem att sälja in lysa. “vilka är de? Vad händer om de går i konkurs och tar mina pengar?” till och med avanza är vissa skeptiska mot, för de litar bara på storbankerna (som de blir lurade av till att köpa aktiva fonder…).

Lycka till att sälja in frejvid till en sån person :slight_smile:

Din tjänst är grym!

Håller med om att det är svårt att sälja in robotar och nischbanker för många. De litar, som du säger, bara på sin storbank och personliga bankman. Jag hade aldrig hört talas om Lysa t.ex innan jag halkade in på detta forumet av ren slump.

Tror att Frejvid har en ganska lång startsträcka för att locka in “vanligt folk”.

Tror det är en väldigt snäll beskrivning av startsträckan :slight_smile: Ser snarare framför mig en minerad bergsklättring till startsträcka innan “vanligt folk” använder Frejvid framför Storbanker/Avanza/NN/Fondrobot.
Har tom själv väldigt svårt att motivera mig att skaffa det trots att jag skulle beteckna mig själv som snudd på ohälsosamt intresserad.

2 gillningar