Nu kan du köpa ETF:er utan transaktionsavgifter hos Frejvid

Hej alla,

I dag har vi lanserat:

Frejvid ZERO
Det betyder att du nu kan köpa ETF:er helt utan courtage eller valutaväxlingsavgift hos Frejvid. Vi har inlett ett samarbete med Lyxor vilket innebär att du kan köpa deras fonder utan transaktionsavgifter hos oss. Vi arbetar ständigt på att lägga till fler fonder till vårt Frejvid ZERO utbud. Tills dess hittar du alla Frejvid ZERO-fonder i vår fondbutik

Sen vi lanserade Frejvid har vi fått massor värdefull feedback (och framförallt från RT:are!). Ni har sagt vad ni tycker och vi har lyssnat. Nedan är några av de uppdateringar som skett som ett resultat av er feedback.

Re-balansera din portfölj med tre knapptryck
När marknaden svänger ändras fördelningen i din portfölj. Nu kan du re-balansera din portfölj hos Frejvid genom tre (vi har räknat!) knapptryck. Logga in på ditt konto, tryck på Översikt för din portfölj, klicka på Re-balansera och tryck sedan på Spara så sköter Frejvid resten. Inget mer krångel med att beräkna antal fonder som du ska köpa/sälja i Excelark utan istället sköter Frejvid det åt dig.

Månadsspara smartare med Frejvid
Varje gång du gör en insättning till din Frejvid-portfölj så investeras dina pengar enligt portföljens målfördelning. Dina pengar fördelas alltså automatisk mellan olika fonder utan att du behöver göra något. Självklart kan du handla med fraktioner hos Frejvid så att varje krona investeras.

Senaste nytt i fondbutiken: Värdeaktier-ETF.er
Value is back! Värdeaktier har underpresterat de senaste åren men är nu återigen i fokus. Efter vår senaste tillökning i fondbutiken kan du nu investera i bland annat Småbolag Värdeaktier USA och Småbolag Värdeaktier Europa.

Som alltid är ni alltid välkommen att höra av dig om ni har några frågor eller funderingar. Vi :heart: er feedback.

13 gillningar

Kan jag köpa ryska ETF:er hos er?

Denna handlas fortfarande, priser sätts löpande, men är spärrad hos Avanza:

1 gillning

Riktigt trevliga uppdateringar enligt mig! :slight_smile:

1 gillning

Ni verkar bygga en riktigt fin och spännande tjänst.

Kan vi lita på att Zero-konceptet är hållbart över tid? Dvs att vi kommer inte hugga på konceptet och flytta över portföljerna bara för att sedan se avgifterna återinföras ett år senare?

Jag tror för egen del att med större fondutbud och fler tillgångsslag in i Zero (guld, råvaror), har ni en perfekt tjänst för mig. Till dess avvaktar jag men håller ett noggrannt öga på utvecklingen.

Lycka till!

1 gillning

@clearfm
Tyvärr kan vi inte erbjuda Ryska ETF:er på Frejvid i dagsläget. Sanktionerna mot Ryssland innebär att det inte längre går att skapa ETF:er på primära marknaden. Även om man fortfarande kan köpa och sälja ryska ETF:er på sekundära marknaden så kan det lätt uppstå en situation när ryska ETF:er även blir illikvida på sekundära marknaden. Av den anledningen erbjuder vi inte några ryska ETF:er på Frejvid. Se gärna här för mer information.

@Aktiv_Forvaltning
Du kan lita på att Zero-konceptet är här för att stanna. Vi arbetar hårt med att ständigt expandera vårt Frejvid ZERO-utbud med målet att kunna erbjuda samtliga fonder utan transaktionsavgifter.

Tack också för era fina ord och kul att ni gillar våra uppdateringar. Också tack till @Robert88 @Alecci @thema @Johann @Henry1 @JFB @VTJ @Aether. Utan er feedback hade ovan inte varit möjligt :pray:

5 gillningar

Hur tjänar ni pengar?

7 gillningar

Tack för en ny tjänst. Alltid bra med alternativa tjänster!

Lite feedback:

Ni basunerar ut att man nu kan KÖPA ETF:er utan courtage och valutapåslag om man väljer Zero-fonder. Läser man under avgifter under en sådan fond så står det precis samma sak.

Men läser man eran FAQ/“Vad kostar Frejvid?” står följande:

“Vid köp av Frejvid ZERO-fonder betalar du 0% i courtage och 0% i valutapåslag. När du säljer en Frejvid ZERO-fond betalar du samma avgifter som för övriga fonder. När du köper eller säljer andra fonder betalar du ett courtage på 0.15%. Om fonden handlas i annan valuta än svenska kronor tillkommer ett valutapåslag på 0.25%.”

Dvs att det kostar att avyttra Zero-fonder.
Detta är enligt mig vilseledande info att det inte framgår tydligt under “Avgifter” i Zero-fonderna.

Feedback #2:
Är inte helt glad över hur ni gör jämförelser med traditionella fonder och besparingar man kan göra då ni egentligen borde jämföra med vanliga indexfonder. Dessutom gör ni jämförelsen utan courtage och valutapåslag vilket jag anser är ett ännu större fel då man måste äga en EFT under längre tid jämfört med en vanlig indexfond för att avgifterna ska gå ihop. Kan röra sig om 5 års ägande för att gå ihop.

1 gillning

@emilv
Vi tjänar främst på courtage. För Frejvid ZERO-fonder har vi förhandlat med fondleverantörerna så att de står för delar eller hela av kundens transaktionsavgifter.

@AimHigher
Det stämmer. Du betalar fortfarande när du avyttrar fonderna. Vi arbetar ständigt på att sänka kostnaderna för kunden genom att etablera samarbeten med fondleverantörerna (se ovan). I dagsläget kan du köpa Frejvid ZERO-fonder utan transaktionsavgifter även om vi hoppas på att i framtiden även kunna erbjud 0 transaktionsavgifter vid säljtransaktioner. Vid varje handel kan du se exakt vad du betalar i avgifter i kronor och ören till oss och om något är otydligt så ska vi självklart göra vad vi kan för att bli ännu tydligare.

Gällande jämförelsen så har det uppkommit i tidigare diskussioner och vi jobbar på att göra jämförelsen ännu tydligare där det går. Tror du förstår att vi vill visa på fördelarna med ett sparande med låga avgifter. Exempelvis är hela 81% av svenskarnas sparande i aktiefonder placerat i traditionella fonder med höga avgifter istället för indexfonder (enligt fondbolagens förenings årsrapport 2021). Av den anledningen har vi valt att jämföra mot en genomsnittlig fondavgift som vi uppskattar till 1.39%. Det sagt så även om man vill jämföra med en “likvärdig” indexfond är det inte en enkel jämförelse. Ta iShares Core MSCI World UCITS ETF exempelvis. Denna ETF strävar efter att leverera samma avkastning som MSCI World Index - ett globalt aktieindex. Det finns många olika varianter på globala aktieindex (MSCI World Index, MSCI World Total Net Return, MSCI World ESG Enhanced Focus CTB Index, 100% SOLACTIVE GBS DEVELOPED MARKETS LARGE & MID CAP USD INDEX, etc) och det blir lätt svårt om inte omöjligt att hitta fonder som strävar efter att följa samma index. Vidare är det inte en självklar jämförelse. Jämför exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära med iShares Core MSCI World UCITS ETF som båda följer snarlika varianter på MSCI World:

• Global Indexnära kostar 0.2% i löpande förvaltningsavgift och 0.22% i årlig avgift om man inkluderar transaktionsavgifter. iShares kostar 0.2% i TER (Total Expense Ratio). TER inkluderar transaktionsavgifter enligt iShares.
  • Att köpa Global Indexnära kostar inget hos exempelvis Avanza medan att köpa iShares Core MSCI World hade kostat 0.40% hos Frejvid.
  • Global Indexnära har det senaste året levererat en avkastning på +22.20% medan iShares Core MSCI World har levererat +23.58% i avkastning i svenska kronor (officiella siffror från Länsförsäkringar och iShares över perioden 1 Mars 2021 - 28 Feb 2022. Valutakurser hämtad från ECB).

Som du märker så är det inte alltid enkelt att jämföra. Borde en jämförelse även ta med skillnaden i avkastning (1.38%) eftersom de följer samma index? Om man gör så behöver du äga ETF:en i mindre än 4 månader innan du har tjänat igen vad du betalat i transaktionsavgifter. Det sagt så kan man alltid göra det tydligare. Även om vi nu erbjuder fonder utan transaktionsavgifter så kan man göra det tydligare via ett exempel exempelvis. Vi ska kolla på det!

1 gillning

Tack för utförligt svar.
Jag förstår att det inte är enkelt att jämföra avgifterna.
Men jag tänker att ni använder jämförelsen med traditionella fonder och deras kostnader för att locka genomsnittsspararen. Dessa har nog inte koll på vad ni säljer (ETF) och hur courtage och växlingsavgifter fungerar då det skiljer mot tradionella aktivt förvaltade fonder. Då känns det som att det borde gå att förbättra jämförelsen. Jag har ingen lösning på hur det skulle se ut, men nuvarande text känns inte klockren.

Låter positivt om det kan införas. Kanske i steg? Gratis att sälja om man haft fonden i minst x månader till exempel? I senare skede gratis oavsett när du säljer. Dock kanske man inte vill ha Day traders som köper och säljer gratis varje dag.

Att man ser avgiften först vid försäljning är ju problematiskt då man borde känna till att avgifterna fanns redan när man köper.
Dvs ni borde lägga till information om det under Avgifter på Zero-fondernas sidor.
Just nu står det endast att det är gratis att köpa och inget om vad som händer vid försäljning.

1 gillning

@Henrik_BW Det glädjer mig att ni lägger till ETF:er som jag själv har i min portfölj hos Nordnet och som jag tror på. Tyvärr verkar den här tjänsten inte vända sig till mig då jag älskar tydlighet och att veta exakt vad det är jag köper. Varför har ni valt att ta bort det riktiga namnet på ETF:en? “SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF” Utav detta namn ser jag att fondbolaet är SPDR, det följer MSCI indexet för USA Small Cap viktat mot värdebolag och det är en ETF som är UCITS certifierad… Knappt något av detta går att utläsa ur er egengjorda förkortning.

Jag har identifierat några andra områden med förbättringspotential:

Sökfiltret saknar flera funktioner som exempelvis fondkategori, fondbolag, risk… jag jämför här med Nordnets söktjänst.

Utbudet är väldigt skralt vilket är synd då jag antar att ni vänder er till personer som vill komponera en egen portfölj till skillnad från att lägga allt i en globalfond eller en fondrobot.

/Mattias

1 gillning

Bra jobbat BW!
Jag väntar dock på att utbudet av Zero ökar, flera tillgångs klasser innan jag flyttar mitt kapital till er.
Har ni dialog med iShares om Zero?

Hej BetterWealth - jag har lagt lite i ert produkt som heter just BetterWealth, men tänker att frågan jag har gäller både Frejvid och BW;
När omfördelning av vikter i en given portfölj görs, öker detta då inte både avgifter för de delarna som ska nerjusteras (salg) samt delarna som ska uppjusteras (köp)? detta torde väl gälla för en Frejvid “låst” målportfölj och likadant för t:ex den som jag kör(~91% aktier, ~5% räntor, ~3% alternativa)… eller hur håller ni nere kostnaden för detta för oss som använder er tjänst?

Trevliga nyheter! Tycker att Frejvid börjar bli en riktigt intressant tjänst nu. Fondutbudet är dock fortfarande lite skralt, saknar ffa långa realränteobligationer (t.ex. FRC4 och UIMB), silver, och hade gärna sett att en guld-ETF inkluderades i ZERO. Fixar ni detta kommer jag seriöst överväga att flytta min portfölj från Avanza till er!

1 gillning

Hej BW team! kommer ni kunna erbjuda dessa? - vore högst intressant om man vill bygga tex en “Rational reminder portfölj” :wink:

BlackRock iShares Core S&P/TSX Capped Composite Index ETF - XIC
Vanguard U.S.Total Market Index ETF - VUN
Avantis U.S. Small Cap Value ETF - AVUV
BlackRock Canada iShares Core MSCI EAFE IMI Index ETF - XEF
Avantis International Small Cap Value ETF - AVDV
BlackRock Canada iShares Core MSCI Emerging Markets IMI Index ETF - XEC

1 gillning

Är spread 0% ?

Diffen fonder och ETF är primärt spreads nu när många aktörer erbjuder courtagefri handel.

Vid köp av ETF har man normalt sett dessa kostnader att tänka på:

1. Spread
  2. Courtage
  3. Förvaltningsavgift

På frejvid.se/fees nämns ej spread överhuvudtaget utan det utmålas som att det råder noll omkostnader vid vissa fall vilket endast är sant om spread är noll.

1 gillning

Valutaväxlingsavgift och courtage vid sälj är inte heller tydligt med som redan påpekats i denna tråd.

Varför finns bara isk och inte “vanligt” konto?

Jag har i PM efterfrågat om ytterligare ETF:er i ert utbud, och för att säkerställa att förfrågan inte går förlorad så tänkte jag att jag även skriver listan över dessa ETF:er även här:

• Market Access Rogers International Commodity Index UCITS ETF (M9SA) - LU0249326488
  • L&G All Commodities UCITS ETF (ETLF) - IE00BF0BCP69
  • Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE) - IE00BK5BQT80
  • iShares Edge MSCI World Momentum Factor UCITS ETF (IS3R) - IE00BP3QZ825
  • iShares Edge MSCI EM Value Factor UCITS ETF USD (Acc) (5MVL) - IE00BG0SKF03
  • SPDR MSCI USA Value UCITS ETF (ZPRU) - IE00BSPLC520
  • SPDR MSCI Europe Value UCITS ETF (ZPRW) - IE00BSPLC306
  • Lyxor S&P 500 VIX Futures Enhanced Roll UCITS ETF - Acc (VOOL) - LU0832435464
  • Lyxor EUR 2-10Y Inflation Expectations UCITS ETF - Acc (EUIN) - LU1390062245
  • Lyxor US$ 10Y Inflation Expectations UCITS ETF - Acc (UINF) - LU1390062831

Dessa ETF:er tillsammans med de ni redan har i ert utbud skulle möjliggöra bland annat konfiguration av en allvädersportfölj, något som jag tror i kombination med er fraktionshandel och smidiga funktion för ombalansering skulle kunna bidra till att locka fler kunder.

3 gillningar

Kan ni snälla göra det möjligt att söka på namn, ISIN eller kortnamn? Nuvarande sökning och filtrering är … allt annat än bra.

2 gillningar

Har vi inte det!? hur tusan ska det då gå att hitta fonder…