Vanligt konto kanske kommer senare, men eftersom ISK är så mycket mer populärt så har vi bara inte lagt till ett vanligt. bra input!
Det går att söka på kortnamn. T.ex skriv in ICOM så dyker råvarufonden upp.
+1 for M9SA.
En fråga angående denna Frejvid tjänst: finns det nåt sätt ni kan lägga till sådana ETF som borde gå att handla inom EU men som är krångliga än så länge - jag tänker speciellt på denna till exempel: https://sprott.com/investment-strategies/physical-bullion-trusts/gold/#
MIFID ställer ju till det rejält men om det finns investerareinformation på svenska borde det ju gå kan jag tycka…
Aha… det funkar ju om det är en universell kortkod. Alla koder jag använder mig är för produkter som handlas på tyska börsen, då jag använder mig av Avanza. Där heter ju långa jänkarstatsobligationer IS04. Den ETFn som är på Frejvid är dock registrerad i London, vilket innebär att dess kortnamn är DTLA istället.
IS04 och DTLA är mig veterligen inte samma ETF.
DTLA har ISIN IE00BFM6TC58, är ackumulerande och finns endast på Londonbörsen.
IS04 har ISIN IE00BSKRJZ44, är distribuerande och finns på flera börser (bland annat Londonbörsen där den heter IDTL).
Sen kanske de har samma exponering, det har jag inte kollat närmre på…
Någon återkoppling på hur det ser ut att lägga till de ETF:er jag föreslagit ovan?
Jag förstår och i det här fallet heter den IS04 i Tyskland och IBTL eller IDTL i London.
Tyvärr, men… just nu handlar vi primärt på Frankfurt och London börsen, så vissa kanske vi redan har fast med en annan ticker. Jag vet att ibland så kommer det en klump nya fonder, och jag vet att de är med på önskelistan så jag skulle tro att de komemr snart.
är det den?
Vi håller på att undersöka det, men då vi även erbjuder att handla i fraktioner så ställer det till det lite för oss.
MSCI world momentum finns denna etf från Xtrackers https://www.frejvid.se/investments/list/e17fa6ed-1db8-4079-b177-39e911542bb5
Njae. Ja med innehållet, nej med utdelningen. IS04 är utdelande, den du länkade är ackumulerande. För mig spelar det kvitta dock. Grejen är bara att då ni inte hade IS04 var det jäkligt svårt hitta till en ETF med rätt innehåll via sök ![]()
Jag håller med, har själv problem med att hitta, ISIN kommer snart, men det borde gå att söka på en och få alla närliggande, alltså de som är samma, men med annan ticker för att de är utdelande
Den finns på London-börsen med ticker IWMO. 
Tack för svaret. Intresset gäller även den andra Sprott fond, silver, PSLV med ISIN CA85207K1075. Vore riktigt trevligt om ni hade dessa även ifall det endast går att köpa hela andelar. Finns på Torontobörsen men ingen av dessa går att handla via varken Nordnet eller Avanza.
Dum fråga kanske men vad är det för skillnad på dessa guld och silver jämfört med de etf:er med guld och silver som finns på t:ex Nordnet? Typ Xetra Gold och Wisdomtree physical Silver.
Fysiska innehavet ska vara backad av The Royal Canadian Mint (i princip av kanadensiska regeringen - finns detaljerad info i underlaget här om man är intresserad men syftet var ej att deraila denna tråd egentligen ![]()
https://sprott.com/media/1060/sprott-mint-bullion-holdings-summary.pdf)
Hur är andra uppbackade?
Generellt sett känner jag till följande begränsningar som avgör vilka ETF:er som Frejvid i nuläget skulle kunna erbjuda (@David_BW får rätta mig om jag har fel):
- vara UCITS
- vara registrerad på London- eller Frankfurtbörserna
- vara ackumulerande