Som någon som är ny till det här med långtids investering och investeringsstrategier så förstår jag inte riktigt skillnaden mellan index fonder och ETFer. Är det någon som kan förklara? Vad är deras fördelar/nackdelar? Bör man välja det ena över det andra? Borde inte den ultimata långtidsportföljen vara en portfölj bestående av flera ETFer?
Den här frågan kommer upp då och då på forumet. Testa gärna sökfunktionen så kommer du hitta
Men några saker kortfattat.
Etf
börshandlade fonder. Du kan köpa och sälja i realtid.
ofta ganska låg förvaltningsavgift. Finns stort utbud på nischade fonder om man är ute efter sådant.
tillkommer dock courtage, spread och växlingsavgift (de flesta handlas i euro eller dollar). Detta sker vid både köp och sälj.
Du bör äga fonden en längre period samt köpa för större summor om det ska löna sig. Finns dock vissa plattformar som erbjuder fraktionshandel, där man ej behöver köpa hela andelar.
Skattas indexfonder annorlunda jämfört med ETFer? Vad kan jag förvänta mig för skatt på ev. vinster?
Följdfråga på ETF frågan tidigare: Gynnas jag mer av den ena typen av fond som en låg-inkomst investerare eller är det skitsamma vilket sätt jag väljer att sätta in mina pengar i?
Skatten beror på vilken kontoform du väljer att använda.
Depå - 30% skatt på vinsten.
Isk - schablonsbeskattas hela kapitalet oavsett vinst eller förlust. Dras på deklarationen. I de flesta fall mer lönsamt än depå.
kapitalförsäkring - skatten dras från kontot löpande under året. Du måste ha pengar på kontot till skatten.
Vad gäller din fråga så du själv räkna på det i varje enskilt fall och fond. Jag anser att klassiska indexfonder på ISK är smidigare och enklare att komma igång med och månadsspara med, vilket är värt väldigt mycket.
Själv kör jag lite både och. Har klassiska i de fonder på min storbank och i pensionen. Men har även en del sparande på Kiwitrader som är en plattform där man kan månadsspara med små summor i aktier och etf:er med fraktionshandel.
Jag som egentligen är mer intresserad av aktiemarknaden och som gärna hade velat utforska den delen vill nog ha en del av min portfölj som individuella aktier som man kan leka runt och pilla med för att lära mig hur det fungerar.
Är det rimlig fördelning att allokera 60-70% av investerande i fonder och resterande 40-30% till indiv. aktier? Eller är det inte mycket vunnet och inte mycket lärt?
Ja, kallas för “lekhinken” på forumet. Absolut inget fel att ha det. Många på forumet som har det.
Du avgör själv hur du ska allokerar. Jag och många på forumet förespråkar max 10% av kapitalet i enskilda aktier i lekhinken. Resten i indexfonder och investera så som forskningen säger är vettigast.
De allra flesta underpresterar globalt index när de sysslar med enskilda aktier.
Du kan välja båda.
Vill du ha en marknadsviktad portfölj kan du ta 90% i DNB Global Indeks S eller RT favorit LF global indexnära och 10 % i iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (IS3N). Nordnet har courtagefritt för vissa ETFer (bl.a. den jag IS3N) och har svårt att tro att du hittar en Emerging market fond som är billigare än denna ETF.
Tack för tips. Undrar också om det är bättre köpa börs i USA än i Tyskland som måste växla först till Euro sen till dollar? Eller finns det något annat jag måste tänka?
Fonden finns både som ackumulerande och distribuerande. Dvs antingen köper de aktier för utdelning eller så skickar de vidare till dig. Smaksak vilken du vill ha, men ack är vanligast