Vill heller ha utdelning återinvestera i fond istället. Annars blir det väl lite mer krångligt och behöver tänka på källskatt mm. Eller?
Ingen källskatt att tänka på oavsett vilken variant.
Distribuerande ger en känsla av inkomst och minskar behovet av transaktioner om man vill använda pengarna och tvärtom om man vill investera i samma fond
Helt rätt som @anon37008194 säger.
Den ackumulerande (återinvesterande) variant av denna utmärkta S&P 500 fond hittar du här:
Kiwitrader:
Sen kan du ju fundera på att krydda med lite STOXX Europe 600 också om du vill:
Kiwitrader:
Det som är bra med månadsspar i ETF på Nordnet (gäller visst utbud) är att man slipper betala courtage vid köp. Är man dock helt grön inom ETF handel kan det vara värt att nosa lite på Kiwitraders utbud också. Där kan man börja i mycket mindre belopp och behöver inte köpa hela ETF:ar i taget utan man kan köpa i fraktioner där.
Mest enkelt (bäst för de flesta) skulle jag dock säga vore att ha et global ETF. Då täcker man hela marknaden istället för att ta ett bet på att USA kommer gå bättre än övriga världen (i exemplet med S&P500).
Frågan är felställd.

Huruvida en fond är en indexfond och huruvida den är börshandlad är två helt olika saker.
Vad menas med spread, har inte riktigt förstått det?
ETF - Guide | Allt du bör veta om börshandlade fonder (aktiekunskap.nu)
Spread – Spread är ingen direkt kostnad men eftersom det skiljer mellan köp- och säljkurs blir det indirekt en kostnad.
Tack, för upplysningen! Om jag nu börjar månadsspara under en längre tid (utan försäljning under tiden )är det fortfarande fortfarande mer förmånligt köpa via ISK konto eller i ett vanligt AF konto ?
Tack, tack! Det är precis det jag letar!![]()
![]()
Någon som kan förklara vad courtage menas? Har ingen erfarenhet med ETFer så har aldrig stött på begräppet tidigare.
En fast avgift du betalar till din bank, nordnet eller avanza varje gång du handlar. Avgiften är den samma om du handlar för 100 kr eller 1000 kr
Nej, courtage kan vara fast, eller en procent av det man handlar, eller en kombination, baserat på vilket avtal man har med sin mäklare.
På avanza kan man själv byta avtal en gång om dagen, vilket kan vara bra om man gör stora köp/sälj ibland, och små ibland.
Bra att veta
Tidigare kunde man bara byta courtageklass en gång i månaden på Nordnet, men nu verkar man kunna byta en gång om dagen där också.
Jag är egentligen måttligt förtjust i courtageklasser. Systemet är som upplagt för att man ska klanta sig och glömma ändra tillbaka till lämplig klass.
Och med risk för att jag har fel, men jag tror att courtageklassen på Avanza blir låst om man får tilldelning i en IPO, trots att tilldelningen är courtagefri. I så fall gäller det att ha rätt klass inställd redan innan eventuell tilldelning plötsligt dyker upp.
Ja, det är sämst. Den borde automatiskt välja det billigaste alternativet på varje transaktion. En av de störigaste sakerna med handel och som gör att jag handlar mindre.
Är det inte så att en ”vanlig” indexfond också får betala courtage och växlingsavgift men att detta görs ”inom fonden” alltså av fondförvaltaren?
Amundi erbjuder ju en all world ETF nu för 0.07% i avgift. Men p.g.a courtage på 0.25% och växlingsavgift på 0.25% backar många.
Men är det inte så att ni som köper vanliga fonder också får betala courtage och växlingsavgift men det är fondförvaltaren som betalar detta med era pengar?
Delvis är det så, fonden måste hantera flöden in och ut ur fonden. Dessa kostnader drabbar alla innehavare i fonden medan hos en ETF drabbar det den som handlar (genom spread täcks dessa kostnader).
Men, fonden har betydligt lägre courtage och växlingskostnader och kan vid normala marknadsförhållanden (ej börskrash eller rally) matcha in och utflöden.
För mindre summor pengar samt för kortare ägande är vanliga fonder bättre och smidigare. För långsiktiga innehav för högre belopp tycker jag ETF är bättre.
Sen finns andra aspekter som ESG, vilket index osv som kan göra ETF attraktivt
Det bör noteras att dessa kostnader för courtage och valuta är extremt höga och inte är att rekommendera.
Europeiska mäklare har gratis månadssparande i Euro på ETFer (med fraktioner), alternativt courtage på fix 1 Euro eller 0.05% Revolut har gratis valuta växling.
Dock inte med ISK, så var en får avgöra om deklaration och 30% skatt med lågt courtage/växling är värt det
Är det någon som räknat på om det är lönsamt att investera i en ETF med tanke på courtage och växlingsavgift?
Exempel på köp av ETF med 0.07% i avgift:
0.25% courtage
0,25% växlingsavgift
Exempel på köp av “normal” indexfond med 0,32% i avgift:
0.00% courtage (hur mycket betalar fondförvaltaren för detta?)
0,00% växlingsavgift (hur mycket betalar fondförvaltaren för detta?)
Ifall man vill spara varje månad i en ETF är det ju 0,5% i avgift varje månad på insatt belopp och sedan 0.07% varje år. Men när beloppet väl är investerat så sparar man 0.25% varje år.
Någon som är duktig på matematik som kan räkna på detta?
Så för varje belopp man sätter in behöver man vänta 2,17 år innan man börjar tjäna 0,23% i jämförelse? Sen tillkommer 0,5% när du säljer. Om detta stämmer borde ju forumet förespråka detta istället för fonder. Är det bara för att man inte kan spara automatiskt i ETF:er? Sen påverkar väl spread också en del?