ETF vs indexfond

Detta spottade ChatGPT ut, verkar detta vara en rimlig uträkning?

P_etf = 9950  # Månadssparande efter avgift för ETF
P_index = 10000  # Månadssparande för indexfond
r = 0.05  # Årlig avkastning
f_etf = 0.0007  # Årlig avgift för ETF
f_index = 0.0032  # Årlig avgift för indexfond
n = 12  # Antal insättningar per år
t = 10  # Antal år

# Formeln för ackumulerat värde
def accumulated_value(P, r, f, n, t):
    return P * (((1 + (r - f) / n) ** (n * t) - 1) / ((r - f) / n))

# Beräkna ackumulerat värde för ETF
A_etf = accumulated_value(P_etf, r, f_etf, n, t)

# Beräkna ackumulerat värde för indexfond
A_index = accumulated_value(P_index, r, f_index, n, t)

print(A_etf, A_index)

1539286.0622262084 1526524.6267696028

** Process exited - Return Code: 0 **
Press Enter to exit terminal

ETF:en tjänar alltså 12762 mer på 10 år. Ingen stor skillnad med andra ord?

Nej. Det är fel. Koden tar ingen hänsyn till de ökade kostnader du får för Courtage och spread.

Hett tips, använd inte LLM för att generera kod om du inte skulle kunna koda det själv.

Ser det nu också att LLM:n varit lat (som den brukar), och inte följt hela prompten… Kodning har jag inte problem med det är matematiken som sviker :wink:
Därför jag frågat om någon faktiskt räknat på detta… Med hänsyn till alla variabler?

Variblerna är stokastiska… så det går inte att ge ett deterministiskt svar.

Förstår att det är omöjligt att sia om framtiden. Nyfiken på vad din personliga åsikt i frågan är? Tycker du det kan vara klokt att månadsspara i en all world ETF med 0.07% i avgift? Eller hade du hellre valt en “vanlig” fond med 0.32% i avgift?

Det beror ju på min personliga courtageclass, hur stora köp jag gör per gång och hur jag planerar skatt.

Alltså svaret är individuellt.

Skatt blir väl samma oavsett? Tänker vid medelsmå affärer tänk courtageklass small (15600kr-46000kr)?

Inte nödvändigtvis att skatten slår exakt lika.

Du kan bara köpa hela andelar av en ETF → således kommer du inte kunna köpa exakta belopp varje månad.

Du får räkna på ditt specifika fall. Det är inte svår matte.

Ok så den uträkning MGT gjort är godtagbar och det krävs ingen vidare analys? Verkar inte vara någon som säger motsatsen i varje fall. :person_shrugging:

1 gillning

Jag rekommenderar inte att sälja med 30% vinstskatt i Sverige. Deklarationen kan man ju ta hjälp med om man inte orkar :nerd_face: Det finns hemvist i EU med 0% skatt på kapital. Om man inte vet 100% att hela portföljen definitivt kommer säljas i Sverige i framtiden så är ISK ett sätt att utesluta bättre alternativ, tex för arvtagare.

Det finns flera aktörer i EU som har fraktionshandel och gratis courtage i Euro på ETF, det borde gå att hitta som svensk också?

Tror inte du kan ha ISK då…

Jag rekommenderar inte ISK heller :nerd_face:

Men det är ju individuellt: