Vad tror ni om dessa utdelningsaktier?

Jag började med utdelningsaktier i höstas och har försökt köpa stabila bolag med många år bakom sig av utdelningar samt lite nytt. Eftersom jag började nyss och är 52 kan jag aldrig få någon jätteportfölj, men en del iaf. Jag lägger 2000 i månaden på det. Har även olika fonder o några investmentbolag och just nu lägger jag totalt 8000 på börsen. Har låst en del andra pengar till bra ränta tom augusti o har vardagssparande och buffert på sparkonto. Sammanlagt sparar jag 46% av inkomsten eller nåt sånt + lite amortering.

Har följande aktier:
Tre banker, Volvo, SBAB, vitec, Cibus, Axfood, wihlborgs, Ogunsen, tele 2. Har läst lite om Softronic, Ework o Biogaia också. Har inte köpt några utländska än. Av någon anledning känns det läskigt.

Jag är som sagt nybörjare och har läst det jag kommit åt och lärt mig så gott jag kan. Vad tänker ni gamla rävar om ovanstående? Verkar jag vara ok ute med innehavet? Jag vet självklart att jag ska lita på mig själv mm mm mm men ändå skönt att få lite tankar om innehavet.

1 gillning

Det finns olika skolor inom investeringar. På detta forum är globala indexfonder den stora saken, så du kommer att få det rådet. Andra personer tror mer på enskilda aktier, som du satsat på. Själv kör jag på båda dessa strategier. Några tänkbara råd.

• Privata affärer har en bra aktiechat varje fredag , många intressanta tankar
  • aktiestämman är ett bra sätt att få bättre insyn i ett bolag
  • Investmentbolag ger en bra spridning på marknaden
  • Satsa även utanför Sverige, en bra början är Berkshire
  • Läs in dig på ETF, börshandlade fonder som ett komplement för investeringar utanför Sverige. De är normalt billiga och ger en god möjlighet att följa utländska index (och även svenska). Indexfonder är en bra grund i oroliga tider.
4 gillningar

Japp, börja med att kolla här för bra råd: