Vad tror ni om dessa utdelningsaktier?

Jag började med utdelningsaktier i höstas och har försökt köpa stabila bolag med många år bakom sig av utdelningar samt lite nytt. Eftersom jag började nyss och är 52 kan jag aldrig få någon jätteportfölj, men en del iaf. Jag lägger 2000 i månaden på det. Har även olika fonder o några investmentbolag och just nu lägger jag totalt 8000 på börsen. Har låst en del andra pengar till bra ränta tom augusti o har vardagssparande och buffert på sparkonto. Sammanlagt sparar jag 46% av inkomsten eller nåt sånt + lite amortering.

Har följande aktier:
Tre banker, Volvo, SBAB, vitec, Cibus, Axfood, wihlborgs, Ogunsen, tele 2. Har läst lite om Softronic, Ework o Biogaia också. Har inte köpt några utländska än. Av någon anledning känns det läskigt.

Jag är som sagt nybörjare och har läst det jag kommit åt och lärt mig så gott jag kan. Vad tänker ni gamla rävar om ovanstående? Verkar jag vara ok ute med innehavet? Jag vet självklart att jag ska lita på mig själv mm mm mm men ändå skönt att få lite tankar om innehavet.

1 gillning

Det finns olika skolor inom investeringar. På detta forum är globala indexfonder den stora saken, så du kommer att få det rådet. Andra personer tror mer på enskilda aktier, som du satsat på. Själv kör jag på båda dessa strategier. Några tänkbara råd.

• Privata affärer har en bra aktiechat varje fredag , många intressanta tankar
  • aktiestämman är ett bra sätt att få bättre insyn i ett bolag
  • Investmentbolag ger en bra spridning på marknaden
  • Satsa även utanför Sverige, en bra början är Berkshire
  • Läs in dig på ETF, börshandlade fonder som ett komplement för investeringar utanför Sverige. De är normalt billiga och ger en god möjlighet att följa utländska index (och även svenska). Indexfonder är en bra grund i oroliga tider.
4 gillningar

Japp, börja med att kolla här för bra råd:

Om du vill ha ett specifikt tips så undvik Cibus. De verkar prioritera utdelning före allt annat. De gjorde tom en emission så att de kan fortsätta dela ut månadsvis. Bara en tidsfråga innan de behöver göra emission igen.

Jag är kraftig motståndare till att välja aktier baserat på utdelning. Det finns inga orsaker som visar att de är bättre på något sätt än icke utdelande aktier.

Forskningen har visat att de har något högre risk och något högre avkastning än index/genomsnittet. Detta för att utdelningsaktier överviktar värdeaktier något i relation till genomsnitt.

Vill man betta på riskfaktorer såsom värde så är det bättre att köpa en sådan fond/ETF, då får man bättre diversifiering men samma effekt högre risk och avkastning.

Generella rådet är att lägga det absolut mesta i indexfonder. Sen kan man ha en sk lekhink med en 10% av kapitalet max för att lära sig om aktier och bygga tex utdelnings portfölj. Det har jag.

Nu kommer många att säga ”ha ingen lekhink” och ”för fan, Inga utdelnings aktier” men det är ju ditt val. Och mitt val. :sweat_smile:

Själv tycker jag det är lärorikt att försöka förstå en massa olika bolag. Så många intressanta bolag det finns på börsen. Dessutom lärorikt att förstå bolag och aktier så man vet lite mer om vad det är för några ”djur” man har i sina indexfonder.

Angående aktierna så kan man ha väldigt olika taktik. Min är att köpa bolag med stabil utdelning med minst 5-10 år, gärna 20+ år av ökande utdelningar, och ökande vinster, helst med 30-50% av vinsten i utdelningar (ogärna högre) och inte att bolaget ökat belåningen över tid annat än för tex förvärv (inte låna för utdelning) samt att köpa dem till rimligt värdering mht förväntad tillväxt.

• Tre banker, min favvis är Handelsbanken, har även SEB. Tycker väl det räcker
  • Volvo, så länge det är lastvagnar och inte ”cars” du menar är det väl bra. Dock Volvo är väldigt cykliskt så vänder konjunkturen ner kan det bli blodigt.
  • SBAB, :thinking: inte listat bolag. Du måste ha blandat ihop det med något annat bolag. SBB? Fastighetsaktier kan jag inte analysera, förstår dem inte, så för dessa kör jag PLUS Fastigheter som är en indexfond som håller svenska fastighetsbolag enligt ett index
  • Vitec, spännande mjukvarubolag men alltid varit för dyrt för att jag ska nappa. PE 50+ med den tillväxten de har tycker jag är mastigt. Halveras den från nuvarande nivå så platsar den hos mig
  • Cibus. Se ovan, jag kör PLUS Fastigheter
  • Axfood, fint bolag men lite väl högt värderat PE 22 med låg tillväxt. Kommer den ner under 170 kr ish så platsar den hos mig
  • wihlborgs. Se ovan, jag kör PLUS Fastigheter
  • Ogunsen, känner inte till, bara hört namnet
  • tele 2, trevlig utdelning men PE 20+ för ett bolag som över tid växer väldigt långsamt känns tufft, även om det är stabil och bra affär. Skulle gärna hålla den men då under 70-80 kr
  • Softronic, har den som buy & hold sedan många år. Högt värderad nu känns det som. Inte råkoll men bra att plocka upp när den droppat rejält som den tenderar att göra i perioder, typiskt IT konsult
  • Ework, har jag. Rimligt värderat och ser ut att ha fin tillväxt framöver. Såklart beroende av konjunktur men aktien känns bra för mig
  • Biogaia, högt värderad och har väl alltid varit så inte kommit in i min portfölj. När det gäller pharma/biotech satsar jag hellre på de stora drakarna

Som du ser så kan det bli en del ”wait and see” som jag jobbar, vilket i sin tur innebär att man ligger utanför marknaden med en del av kapitalet (tror krut att köpa för när tillfälle ges), vilket inte är bra över tid. Just därför är det väl en bra idé att bara ha en begränsad del i den typen av aktieportföljer och se till att ha majoriteten av kapitalet i indexfonder med månadssparande.

Eftersom jag ändå varit rätt framgångsrik med min portfölj och den fyller ett behov (kassaflöde) i vår privatekonomi så har jag den kvar.

/ End of rant. Hoppas det gav dig något.

5 gillningar

Nuförtiden kan man även investera i indexfonder som ger utdelning.

Storebrand global all countries B
Seb sverige undexnära B
Xact norden högutdelande (ETF) etc.

Om du kollar på globala indexfonder, finns det en hel del ETF:er.

2 gillningar

Jag tolkade det som SSAB. Sett många skriva eller säga fel.

1 gillning

Ah, så kan det ju såklart vara :+1:

1 gillning

Ett tips om man ska hålla på med aktier är att man inte köper för många. Man ska kunna klara av att analysera den och sedan även bevaka dem.
Blir givetvis olika många beroende på hur mycket tid man kan lägga på detta, men jag skulle hålla mig till max 10 aktier.
Jag har själv 30+ och jag har inte nån chans att bevaka dessa. Om man är långsiktig ska det inte spela någon roll, men ibland händer saker och man kanske borde sälja av ett specifikt bolag. Då jag inte kan bevaka bolagen så är jag ofta väldigt sen på bollen och kan inte agera som jag velat.

3 gillningar

Ja det finns ju olika taktiker där med. Jag har en bra bit över 100 aktier :sweat_smile: Bevakar dem inte. Buy & Hold, helst för alltid.

Går dock igenom en gång om året för att se om någon dragit iväg väldigt, då säljer jag av för att ta tillbaka insatt kapital.

Eller om någon gått igenom något katastrofalt och inte verkar ha en chans att återhämta sig, då dumpar jag den.

Bevakar bara de som är på köp listan.

Men visst, de vanligaste är väl att ha 10-30 aktier och sedan punkta dem.

3 gillningar

Jag har ju också samma tanke, buy&hold. Men vi har ju haft väldigt turbulenta år där saker hänt. Jag hade önskat jag kunde ha följt bolagen och nyheterna för att agera i vissa fall där saker gått helt åt h*lvete.

1 gillning

Magnus Hernhag har bra koll på utdelningsaktier, googla på honom så kommer det säkert upp en massa! Tror att han har skrivit en bok om det också om jag inte minns fel.

1 gillning

Det stämmer :slightly_smiling_face:

Tack för att du tog dig tid att skriva sånt mkt viktigt! Jag har läst på många olika ställen o tänker som du att det jag lägger på aktier är min minsta pott. Jag har mest såna stabila aktier som du skriver, men en liten del nytt. Läser en del som Hernhag skriver och bildar mig en uppfattning utifrån det bla. Men största delen av mitt sparande ligger i indexfonder. Lycka till :slightly_smiling_face:

1 gillning

En sak att fundera över gällande bolagen är att flera av de du nämner är sk. cykliska bolag. Dessa följer gärna med i konjunktursvängningarna när dessa inträffar. Ex konsultbolagen eller kontraktstillverkarna 2024.

Ifall man nu vill ha utdelningsaktier så skulle jag nog fundera över att ha några defensiva/ocykliska bolag i en utdelningsportfölj.

Ex på defensiva/ocykliska branscher är försäkringar, livsmedel och läkemedel som tenderar att stå emot bättre i sämre tider.

Fler saker att fundera över.

Utdelningsandelen, varför delar bolaget ut så mycket som de gör.
Bolag som minskar sin utdelning
Bolag som höjer sin utdelning

Även om man äger utdelningsaktier behöver man nog ha viss kolla på dessa och hur de går.

På vilket slags konto ska en ETF ligga? ISK eller KF?

Tack! Har ju Axfood men får kika mer på läkemedel tror jag :slightly_smiling_face:

Vilka aktier i läkemedel ser du som rimligt värderade?

Om man vill vara optimal: ISK för SEK, KF för andra valutor

1 gillning