Ni som kör kör med en utdelningsportfölj, hur ser er strategi ut för 2023?
Trillar in utdelningar nu under våren för rätt många av aktierna och det är dags att vara mer aktiv.
Kör ni återinvestering?
Köper ni annat ni anser är mer köpvärt?
Är ni i uttagsfas och använder utdelningarna?
Jag själv har inte följt enskilda aktier ett tag och har inte riktigt bestämt mig. Inte köpt något nämnvärt sedan oktober.
Någon specifik bransch ni kollar på just nu efter all turbulens eller finns det några specifika aktier ni bevakar?
Jag har XACT HDIV samt lite svenska utdelningsaktier som en mindre del av portföljen och plockar nu ut utdelningarna från ISK kvartalsvis eftersom jag inte har någon inkomst för tillfället.
(Det täcker kostnaderna för bil i alla fall)
Jag har endast utdelningsaktier, har i olika branscher.
-Min strategi är som alla andra år, återinvestera som vanligt.
-Händer ibland att jag återinvesterar utdelningen i andra utdelningsbolag. Flyttar över kapitalet till andra branscher.
-NEJ, återinvesterar alltid! Min plan är att dryga ut pensionen när man väl är där om 25-30 år förhoppningsvis redan om 20 år. är 41 år nu.
Ligger nu i år på ca 100 k/år i utdelning, så om 20 år borde jag kunna få en relativ god utdelning som jag kan leva på…
Är själv föräldraledig så mitt sparande begränsat under denna period, men jag klarar de löpande utgifterna. Så inget sparande för min del.
Jag ger inte tips om enskilda aktier men branscher går alltid att diskutera. Jag ligger rätt tungt i bankerna, sedan 2009… Bankerna tycker jag är en väldigt trevlig utdelnings bransch. Konjunkturkänsliga bolagen kan vara läge att spana lite på, byggbranschen tex är och kommer vara lite turbulenta närmaste tiden. MEN köper du i lågkonjunktur så får du en bra avkastning i en högkonjunktur då byggbolagen brukar vara bra på att dela ut.
OBS inte ett tips men såg att Intrum delar ut 13,50 kr, aktien kostar i skrivande stund 115 kr. Såg att den gått ner en hel del senaste året. Rätt bra avkastning i år men tror inte den utdelningen håller i sig, ev om de rätta till det som gått fel. Kanske är ett indirekt tips ändå… Har själv inte denna aktien så jag har inte läst på varför den sjunkit så mycket, inget bra tecken i alla fall. Som sagt, har varit turbulent.
En bransch som man kanske ska undvika är fastighetsbranschen. De brukar dela ut bra varje år men räntehöjningen som kommit nu, den har höjts väldigt mycket på väldigt kort tid. Ska bli intressant och se hur detta kommer att påverka dom närmaste tiden.
Jag har en utdelningsportfölj som är relativt konservativ (läs “tråkiga” aktier) och den genererar pengar oavsett turbulens. Folk dricker Coca-cola även när det är lågkonjunktur.
Återinvestering sker inte direkt i det bolag som delar ut, istället ser jag över fördelning, läge etc och investerar där jag tror det blir bäst. Har en utdelningsportfölj som genererar en ganska rejäl “bombmatta”. Just nu är den en självrullande snöboll (tillför inte några likvida medel för köp) och min plan är att börja ta ut pengarna vid pension - eller kanske tidigare.
Har ägt Intrum i omgångar. Har doppat tårna lite när den gick ner runt 100:-.
Den stora risken som jag ser i Intrum är att dom köper skulder med skulder……
Skulderna dom köper och ska driva in är ju från någon som från början inte betalt, vilket ytterligare är en risk.
Hur mycket säkerhet som finns i dom förfallna skulderna är ju svårt att bedöma.
Tror att det är därför marknaden drar mot säkrare kort.
Riktigt najs! Själv är jag runt 55k för 2023 med nuvarande innehav.
Dock har jag ett större innehav i vanliga fonder än i direkta aktier.
Är redan tung i bank, bygg och fastighet…
Har även Intrum, men ligger tyvärr -52% på den (exklusive utdelning).
Italienska kreditförlusterna straffade aktien hårt. Osäker på om jag vill trycka in mer när kreditriskerna har ökat med stigande räntor etc.
Mitt mål är att återinvestera utdelningar i aktier, där jag anser det är mest köpvärt, fram till jag kommer till uttagsfasen.
Strategi och strategi… man köper billiga bolag som tjänar mer klöver än de vet vad de ska göra med internt, inte delar ut mer än vad som är långsiktigt hållbart och samtidigt har kontroll på sin belåning och liknande.
Jag gillar BAT. Men om värderingen tillfälligt blir för hög och det samtidigt finns annat som är mer attraktivt för tillfället kan man hoppa mellan innehaven. Samma sak med utdelningen, den går dit den gör mest nytta snarare än återinvesteras i samma bolag. Också smidigt till skatten.
Ok, köpte du utdelningsyfte skulle eller för du trodde den skulle stiga i kurs?
De lilla jag läst så har jag förstått som att när det är högkonjunktur så är det “lättare” att få betalt då det mer pengar i omlopp, i lågkonjunktur så kan det vara svårare att få tag i pengar för att betala sina skulder pga arbetslöshet etc dvs man håller mer i pengarna och finns inte lika pengar ute.
Köper man skulder med skulder så kan det bli dyrt när för många inte kan betala sina skulder.
Då upplevs Intrum som ett svårt företag att värdera, för oss amatörer dvs
Tyckte den var lite väl nedtryckt. Som sagt, har lite koll på den då jag ägt den innan. Får se hur länge jag håller den.
Ja, den är svår för oss dödliga. Hårt blankad dessutom…
Min utdelningsportfölj är
Xact norden högutlande 95 procent
Billerud/essity/handelsbanken/investor 5 procent
Jag kommer en tid frammåt ta utdelningarna från xact o köpa enkilda utdelande aktier just nu kommer fortsätta fylla på i de aktier jag har men även fylla på med axfood/holmen
Återinvesterar i bolag som är vettigt värderade i nuläget och alltså inte måste vara i utdelande bolaget. Finns inget som ser intressant ut så får det ligga som cash så länge.
Inte så mycket som ser superspännade ut i nuläget. Kanske en del Investmentbolag med ok rabatt. Banker och fastighetsbolag är väl det som är ”billigt” men gud vet om bottnen är nådd. Kikat lite på SEB och ökar lite i Vonovia. Ska titta på fler fastighetsbolag men troligtvis avvaktar jag 1-2 kvartal till.
Jag tittar också mycket i USA och där är det inte heller mycket som ser så attraktivt ut mer än bolag som av en eller annan anledning har problem. Är det ett bolag med lång historia (dividend king eller aristocrat) så kan man ju ta risken då de repat sig förr.
Önskar jag kunde resonera på det sättet. När jag får utdelning drabbas jag av akut FOMO och bara måste köpa något direkt annars går tåget för alltid . Själv sneglar jag lite på Axfood, Wihlborgs eller Bahnhof som långsiktiga innehav men ingen känns som ett klipp.
I så fall hade jag nog parkerat det i en bred EFT så länge. Tex
Vanguard FTSE All World High Div Yield (i det närmaste en global utdelnings index fond)
iShares MSCI World Quality Dividend
Bahnhof har jag sedan tidigare. Axfood tycker jag är på tok för dyr jämfört med nordiska kollegor Europris och Kesko tex. Men visst ett kvalitetsbolag. Wihlborgs ingår i de festlighetsgrejer jag ska titta på men kanske landar i PLUS fastigheter och en global ETF om (bara om) jag vill ta en större position i sektorn. Har en position i Vonovia och en del US REITs sedan tidigare men känner väl någonstans att man egentligen har tillräckligt med exponering mot fastigheter genom egna bostaden
Tack @JFB, håller med, brukar landa i Xact högutdelande när jag inte hittar ngt annat vettigt. De ETF:er som du nämner, delar de ut avkastningen eller återinvesteras den? (Hittar inte info om det när jag letar runt lite)