Hej!
Kan någon förklara för mig hur man gör för att tjäna pengar på utdelningar/direktavkastning?
Köper man aktien några dagar innan och säljer på x-dagen?
Du kan inte tjäna några pengar på utdelning.
Om aktien kostar 100 kr och delar ut 5 kr så sänks aktiekursen till 95 kr på utdelningsdagen.
Fast riktigt så enkelt är det inte. Ibland faller aktien mer än utdelningen och ibland mindre.
Så för att svara trådstartaren. Du tjänar pengar på utdelningen om du behåller bolaget tills nästa utdelningstillfälle och aktiekursen har stigit mer än förra årets utdelning.
Man köper och håller utdelningsaktier, som andra sa tjänar man i regel inte på att timea det. Jag tror det folk gillar med utdelningsaktier är att dom ger avkastning utan att man behöver sälja innehav. Det hela är dock lite mental bokföring och man kan i princip göra samma avkastning på icke utdelande bolag. Från bolagets perspektiv är det väl rimligt om man har en vinst som inte kan omsättas i ytterligare tillväxt.
Tänk på dina utdelningsaktier (eller egentligen vilka aktier som helst) som att du äger en del av en verksamhet. Om denna gör en vinst som är större än vad som är rimligt att återinvestera i verksamheten, antingen för att den är extremt mogen eller för att det inte är rätt läge, så får du del av överskottet i form av utdelning.
Ett klassiskt exempel är tobaksbolag. Tjänar grova pengar men har väldigt små kostnader för produktutveckling, marknadsföring etc. och liten användning för pengarna internt. Då kan de betala ut 60-80% av vinsten i form av utdelning.
Håller med Brato om att du i grunden inte tjänar pengar på utdelning, du byter bara från ett tillgångsslag (aktier) till ett annat (likvida medel = pengar). Du tjänar alltså pengar på att köpa för en kurs och sälja för en annan (högre). Precis som med alla andra aktier.
Det som kan kännas trevligt med utdelningsaktier är just att man får ut pengar utan att behöva sälja aktien. Det är alltid totalavkastningen på en aktie är det enda man bör räkna på enligt mig. Om bolaget sedan väljer att dela ut eller återinvestera är för mig ointressant även om det rent psykologiskt är roligt att se pengar på kontot. Du kan få exakt samma effekt genom att köpa en aktie som inte delar ut, sälja någon procent av ditt innehav och få en “utdelning”.
I teorin, här och nu, om det fanns två identiska bolag där ena gjorde en utdelning och det andra inte? Absolut, men så ser ju inte verkligheten ut.
Där har du en bra poäng, mitt resonemang haltar helt klart där då jag med bolaget som inte delar ut pengars perspektiv säljer framtida värde, inte rent från dess kassa. Värdeöverföringen sker därmed inte krona för krona som en vanlig utdelning utan jag säljer något annat.
En fördel med utdelningar kan vara att skatten dras automatiskt så man behöver inte fylla i något i deklarationen.
Du säljer något som är beroende av marknadens humör, riskvilja etc. vid säljtillfället. Om du på något vis är beroende av ett stadigt kassaflöde kan det vara ganska vanskligt att vara beroende av marknadens värderingar.
Det man glömmer bort här är bara att även utdelningsaktierna påverkas av den riskviljan.
De har också en värdering, och utdelningarnas storlek om 20 år är svåra att värdera korrekt i förväg eller förutse. Bolagen kan fortfarande underprestera vinstmässigt eller konka.
Men visst torde standardavvikelsen vara lägre för utdelningsaktier. Både på upp- och nedsidan.
Detta är ju iofs något som ständigt är en faktor i all form av aktiehandel. Är man beroende av ett stadigt kassaflöde är nog en anställning, väldigt god utbildning inom bristyrken samt en inkomstförsäkring/a-kassa något man bör prioritera. Vi har ju sett bland annat Castellum ställa in utdelning samt hur Covid slog ner hårt på utdelningsaktier.
Den stora fördelen jag ser med utdelningsaktier är att de i många fall är stabila och vinstgivande bolag som har nått en mognadsfas. Därigenom har de normalt en mindre volatilitet som Saihtam påpekar.
Det finns såklart undantag.
Däremot ser ju verkligheten ut så vad gäller fonder (typ VWCE vs VWRL).
Absolut, men du påverkas mycket lite av hur priset rör sig i det korta perspektivet. Vilket beroende på behov och situation kan vara mycket fördelaktigt. De klassiska exemplen är när man behöver göra uttag oavsett vad för att täcka sina levnadsomkostnader eller handlat med belåning som man planerar att återbetala med utdelningen.
Självklart, men har man synsättet att man äger en pytteliten del av en verksamhet så finns det väldigt få bolag som kvalar in.
Det gäller ju att hålla sig undan från sånt som skulle kunna klassas som någon form av radioaktivt avfall. Göra primitiva ”analyser” i form av ”de har ökat sin utdelning i 25 år på raken, jag köper” och liknande är ju inte att rekommendera.
Du får förklara närmare vad du syftar på.
På fonder kan man ju ofta välja mellan en utdelande och en återinvesterande variant med samma underliggande innehav. VWRL och VWCE följer både Vanguards världsindex, till exempel, men med VWRL får man en utdelning på ett par procent per år.
Men det är ju en helt annan fråga, hur man väljer att göra med ev. utdelning. Men man kan inte välja att köpa ett Alibaba med utdelning eller ett British American Tobacco utan, så det blir mest en teoretisk diskussion.
“aktiespararna direktavkastning” finns som a och b, där b ger utdelning. Så senare i år kan vi se om prisfallet på b blir lika med utdelningen. Jag tror det.
Vid öppningen dagen efter sista dagen för utdelningen? Med 99% säkerhet, men det är ju specifikt inte det som diskuteras.
Jag har en utdelningsportfölj och kan intyga attt aktien faller en del dagen efter X dagen.
Det gäller framförallt aktier som delar ut en eller två gånger per år.
Däremot kvartalsutdelarna eller framförallt månadsutdelarna är mer stabila.
Förklaringen är ju enkel, varför binda pengarna i ett bolag i ett helt år när man kan flytta dem till ett bolag som delar ut nästkommande månad.
Min strategi är långsiktigt sparande med utdelningsaktier som delar ut minst 2 ggr per år, med spridning så de inte delar ut samma månad.
Då kan man hela tiden investera i aktier som delar ut i närtid.
Jämnt inflöde av nya cash och bra riskspridning.