Dök för några timmar sedan upp en video som behandlar ämnet på PensionCraft.
Även om det ”egentligen” bara är en naiv exponering mot value… vad spelar det för roll, särskilt med de beteendemässiga fördelarna? Svårt att argumentera mot historiken och logiken bakom.
Kort svar på en av frågorna, nej till köp och sälj kring X-dag.
Som nämns i tidigare inlägg så är företag som delar ut pengar eller har återköps program tecken på hälsosamma företag. Enkelt sagt så har de tjänat bra med pengar och vet inte vad de ska göra med pengarna eller har inget behov av pengarna på kort sikt.
OM man va med i svängarna kring finanskrisen -08,-09 och köpte tex Swedbank för 20 kr och fortfarande har kvar dom. Vilken avkastning får man idag? Jo ca 50 % på investerat kapital, kollar du utdelningshistoriken senaste 15 åren då har man tjänat många gånger insatt kapital. Extrem period som inte kommer hända igen men poängen är att köpa företag i en dipp men på sikt delar ut bra på satsat kapital.
Poängen som jag vill få fram är att utdelnings företag är generellt väldigt stabila och företag som man äger över tid och optimalt återinvesterar utdelningen för att längre fram ha utdelningen för att dryga ut pensionen. Så är min tanke iallafall.
PS: Ja jag köpte Swedbank under krisen, dock inte för 20 kr!
Köpte också då. Osäker på vilket pris men det var lågt. Var även med på nyemissionen då.
Swedbank var på väg mot konkurs så det blev endast en relativt liten post, vilket jag ångrat sedan dess
Jag har fått tillbaka insatt kapital via utdelning. Sålde dem först förra året och realiserades en vinst. Köpte dock tillbaka dem i en ISK och köpte även mer.
Måste leta upp avräkningsnota inför deklarationen nu
Nice, ja man skulle köpt för alla sin besparingar men som sagt det va stor risk att köpa Swedbank vid den tidpunkten.
Många frågar om man tjänar på utdelningsaktier. Det gör man om aktien stiger samtidigt som de har utdelningspolicy och man återinvesterar utdelningen i aktien.
Finns två sätt att deklarera vinst, dels att ge korrekt inköpspris eller via schablonavdrag. Man kan välja det som mest förmånligast för dig. Står bra beskrivet på Skatteverkets hemsida. Men du har koll på det kanske…
Vilka bolag satsar ni på här i forumet eller skulle satsa på om man vill bygga en fin portfölj på utdelningsaktier?
Börsen har ju gått väldigt bra i år…är det läge att köpa nu eller vänta tills andra kvartalet?
Sen vill jag säga tack och är väldigt glad att ha hittat ett helt underbart forum med så mycket kompetenta människor!
Jag håller på att stuva om i portföljen. Årsrapporterna står som spön i backen och bolagen sänker och höjer utdelningarna.
T.ex fick jag göra mig av med Fastpartner igår då de sänkte utdelningen med hälften.
Tycker om Fastpartner som bolag, men den fick gå.
Måste visa tajmingen på försäljningen
Personligen ger jag inte råd om specifika bolag, då jag endast är en glad amatör aktienörd.
Satsar man man på utdelningsaktier så sparar man långsiktigt,dvs köper lite då och då. Som ett sparkonto tänker jag.
Men branscher kan jag tipsa om, just nu är vi eller iallafall på väg in i mindre lågkonjunktur enlig de riktiga experterna.
Byggbranschen har det tufft just nu men brukar dela ut bra.
Bank/finansbolag brukar dela ut bra, speciellt bankerna gillar den högre räntan.
Fastighetsbolag gillar inte den högre räntan, delar ut ok men kan komma att påverkas av den högre räntan.
Tillverkning/produktion kan se sämre ut närmaste tiden med mindre efterfrågan. Beror på vilket bolag och om bolaget säljer internationellt, dvs de tjänar på en låg krona samt att de säljer till en region som går bra. Exempelvis Volvo, SSAB är några men finns många fler.
Sedan finns det mindre konjunkturkänsliga branscher, telekom, mat.
Finns fler branscher, tips är att först kolla en bransch sedan kolla på olika bolag i branschen som ser lovande ut.
Nu har jag generaliserat en hel del och ett tips är köpa i flera branscher så du klarar en konjunkturcykel bra.