2022 utdelningsaktier

Hur går det för er hitintills i år?

Ligger själv + än så länge…

Har du inga svenska aktier?

Ingen succé. Ner 9%, även om utdelningarna täcker halva den nedgången.

Snyggt jobbat, har en bit kvar till din nivå efter strategibyte i december.

Jag ligger plus 2.5 % för året i skrivande stund. Portföljen håller emot bra och helt plötsligt finns det gott om nya bolag att kika på då de dalande kurserna resulterat i lite högre direktavkastning. Jag växlar över lite försiktigt från ädelmetaller till en mix av utdelande bolag.

Jag har endast svenska utdelningsaktier, så resultatet är allt annat än bra i år

Menar du förväntade utdelningar?
Eller har du aktier med månadsutdelning?

Förväntade. Har också bara svenska bolag.

1 gillning

Svenska banker har tagit rejält med stryk.
De har väldigt fina P/E tal just nu.

De är riskabla då man inte ser hur omvärlden kan påverka pga olika kreditrisker.

Sen har storbankerna olika risker baserat på var de har sina intäkter.

Hur ser ni på följande?
Swedbank
Handelsbanken
SEB

Sen finns även
Resurs Holding
Avanza
Nordnet

Även Intrum är inom finans.

1 gillning

Jag har Intrum och Nordea bland mina utdelare men som du nämner finns det förstås andra kandidater också. Vill inte ligga tyngre inom finans så jag nöjer mig med de två jag har där.

Jag har många av dem sen innan, men känns som om man kan fynda just nu.
Nordea vill jag avyttra då den inte ligger i en KF.
Frågan är om jag bör köpa den igen i en KF

Jag har inte så mycket i svenska bolag, under 20%
Är ni inte oroliga att svenska bolag kommer ha tungt närmaste året?

La precis in alla planerade utdelningar i år för mina (svenska) aktier i Excel. Blir 28900 kr för helåret. Drygt 2400 kr per månad i snitt.

Hur ser det ut för er andra?

Blir ca 80kkr i år totalt i utdelning… ca 6 000 i månaden.

Hade plan att öka men en översvämmning i källaren med renovering drog iväg till 400 kkr så det blev mindre i investeringsutrymme nu 2022.

1 gillning

Grymt bra med 6k i månaden!
Har en bit dit. Men vill inte köpa mycket mer svenska aktier. Är väldigt tung i Sverige just nu.

Två anledningar som lett till detta; 1. Har bättre koll på de svenska bolagen, 2. Har ingen KF :persevere: (än)

Tråkigt med källaren!

Ni har kommit en bra bit längre än mig. Min utdelningsportfölj gav 1200 förra året, så kom precis över 100 kr per månad.

4700 i månaden

Tips på att bredda är ETFer - enkel diversifiering utan för höga avgifter tills man hittar de enskilda aktier man vill äga. Man kan ju också snegla på ETFers innehav och plocka vad man gillar.

Finns globala ETFer med fokus på utdelande aktier. Gillar Dividend Aristocrats (höjd utdelning i 25 år). Finns en 3-4 st globala utdelningsaktie ETFer på Nordnet och säkert en del likande på Avanza.

Tex denna

1 gillning

Håller med, ETF:er är den snabba vägen. Jag orkar nog inte kolla upp utländska aktier just nu.

Kör ni ETF:er i KF eller ISK?
Sett att där är en del att tänka på när det gäller KF och att Avanza, Nordnet och Nordea har liknande avgifter och regler. Något specifikt att tänka på när det gäller KF kring regler och avgifter? (Skatter har jag koll på).

1 gillning

Jag kör både ETFer och enskilda aktier i KF eftersom vi bor utomlands

Annars hade jag kört ISK pga lägre motpartsrisk som jag upplever det. Med KF så kan det vara bra att välja stabilt bolag/bank så motpartsrisken minimeras

På ISK, har man blandat svenska / utländska utdelningar så brukar avdrag mot schablonskatt för kupongskatten ändå räcka. Dock inte om man enbart har utländska innehav på ISK

1 gillning

. Detta är mina … mestadels USA.

66% av värdet där 33% i Sverige.