Fonder/ETF som delar ut

Hej. Jag vill så småningom ha en passiv inkomst bestående av utdelningar men vill minimera antalet direktägda aktier.

Finns det några indexfonder/ETFer som delar ut till andelsägarna?

Än så länge hittar jag bara XACTs ETF men det måste väl finnas fler?

I princip alla fonder återinvesterar utdelning i fonden. Xact Norden Högutdelande kanske kan vara något för dig? (Betalar ut kontant utdelning istället för att återinvestera)

1 gillning

Japp det är den jag hittar men du menar att det är ytterst få som delar ut pengarna?

Jag gillar utdelningar och drömmer är att kunna leva på dessa utdelningar någon gång i framtiden men jag gillar inte att äga enskilda aktier. Vill hålla mig till indexfonder.

Finns det någon anledning till att inget fondbolag har fyllt denna nisch?

Förstår nog inte riktigt. Om du köper en indexfond så får du utdelning, bara att den återinvesteras i fonden. Om du vill veta hur mycket utdelning (direktavkastning) en fond gett kan du kolla på morningstar, eller i årsrapporten, och bara sälja av motsvarande andel om du vill ha den kontant.

Exempel från Länsförsäkringar global:

Köp en indexfond hos någon billig aktör. Ta ut en summa varje månad/varje år. Tada, du får utdelning. :slight_smile:

Jag menar givet vis fonder som delar ut pengarna, inte återinvesterar dem. Jag söker fonder med fokus på detta så som XACTs fond. Finns det alternativ till den fonden är väl min fråga.

Söker du fonder som fokuserar på att köpa utdelningsaktier med låg volatilitet, och delar ut utdelning kontant? Eller en global indexfond som delar ut utdelning kontant?

Denna typ av fond tänker jag bara fyller ett syfte om man (nästan) nått FIRE.
För om man inte har så mycket pengar är det ju nästan korkat att ha en fond som delar ut pengarna, då blir det ju nämligen ingen ränta-på-ränta effekt.
Om vi då kollar hur mycket kapital folk har på Avanza, så är medianvärdet för 30-åringar 38 tusen, för 40-åringar är det 77 tusen, och för 50-åringar är det 76 tusen.
Så min gissning varför inget fondbolag fyllt denna nisch (förutom XACT Norden Högutdelande), är att det kanske inte finns så många kunder för sådana fonder.

Det förstnämnda.

Ja du har nog rätt. Kanske lite för nischat.

Ett alternativ är att du helt enkelt bara köper de aktierna som ingår i fonden. Det kommer bli billigare. Du kommer också få möjlighet att få mumsa snittar på stämmorna.

Gratis courtage upp till 50k och sen 0.25% ner till 0.07% i takt med att storleken växer.

Okej, vad är det du inte gillar med Xakt högutdelande då? Det är ju vad fonden gör.

Det finns massor med utdelande EFT:er. Sök tex bland Nordnets etfer tillgängliga för månadssparande genom att skriva “dist”
Utdelande fonder/etf har ofta (dist) som tillägg kontra ackumulerande som heter (acc)

Att hitta hur mycket dom delar ut är krångligare, du får gå till hemsidan för förvaltaren och kika i dokumentationen för den specifika fonden.

1 gillning

Alltså förlåt om jag varit otydlig men syftet med denna tråden är research. Jag vill bara veta om det finns fler fonder som XACTs. Jag vill veta vad som finns där ute helt enkelt.

Jag tänker såklart inte investera i en sådan fond förens jag nått FIRE.

Jag håller på att ta reda på hur jag kan leva på mina investeringar i framtiden och utdelningar är ju ett alternativ.

Bjussar på en gammal bevakningslista från Nordnet. Finns några som fokuserar på “dividend Aristrocrats” tex.
Enligt min erfarenhet är utdelningarna sällan över ca 2%, ofta lägre, men den växer ju övertid…

Dom bästa jag sprungit på är XACT hdiv och xact sverige.

@damob
Nästan alla ETF utgivna av internationella fondbolag finns i utdelande variant. Både fonder som följer vanliga index och de som följer index med fokus på utdelning.
Tex denna fokuserar på bolag som delar ut mer än medianen: Vanguard Asset Management | Personal Investing in the UK

Denna motsvarar XACT Norden Högutdelande men för amerikanska marknaden: https://etf.invesco.com/no/private/en/product/invesco-sp-500-high-dividend-low-volatility-ucits-etf-dist/trading-information

Finns en för Europa också.

Detta är en helt vanlig amerikansk indexfond men delar ut mottagna utdelningar: https://www.blackrock.com/se/individual/produkter/251900/ishares-sp-500-ucits-etf-inc-fund

Man kan såklart sälja av andelar av en vanlig fond också för att skapa “utdelning”. Skillnad kan vara att lyckas göra det psykologiskt i en börskrash, antagligen enklare mentalt att fonden tar det beslutet och vidarebefordrar utdelningarna.

Rena indexfonder med låg avgift är sällsynta som utdelande i tillgängliga andelsklasser. Ofta är det någon aktiv förvaltning och högre avgift.
Se ovan snabbsökning i Swedbanks app tex.

Tack så mycket för detta!

Jag har skrivit om hur jag, av ren slump, skapade en utdelningsbombmatta av ETFer:

Jag har också publicerat ett kalkylark med diverse data om de utdelande ETFer, som jag tittat på, som finns på Avanza:

Jag får be om ursäkt i förväg.
Min blogg, är ärligt talat, väldigt rörig, och ofta långrandig, och innehåller antagligen väldigt ofta med en massa sakfel. När jag försöker sätta mig in i något, eller skriver ner något för att komma ihåg det, så hjälper det mig att tänka och strukturera, om jag skriver ner det som jag som om jag skrev för någon annan. Men jag brukar inte komma så långt som till den sista finputsningen, så att det blir njutbart att läsa för någon annan. Men eftersom jag ändå skriver ner olika saker, så har jag börjat publicera de minst värsta skriverierna på en offentlig blogg, där de kanske trots allt kanske kan vara någon annan till nytta.

4 gillningar

Som jag förstått det så delar många ETFer ut. De ETFer som har Dist i namnet delar ut, ETFer med Acc i namnet, ackumulerar, alltså delar ej ut.
Så har i varje fall jag förstått det. Har inga sådana själv.

Många fonder går att hitta i båda varianterna.

Vad specifikt är du ute efter?

1 gillning