Tack för infon.
Jag är specifikt ute efter något i stil med XACT Högutdelande, alltså en fond eller ETF som följer något index med fokus på utdelningsbolag. Gärna tips på utländska.
Tack för infon.
Jag är specifikt ute efter något i stil med XACT Högutdelande, alltså en fond eller ETF som följer något index med fokus på utdelningsbolag. Gärna tips på utländska.
Tips är att titta på dom ovan med DIVIDEND i namnet ![]()
“Dividend aristrocrats” är ett ofta använt begrepp för bolag som höjt utdelningen i 25 år, dvs stabila.
Så här ser min utdelningsportfölj ut. Endast small caps som återinvester. Kunde inte hitta någon utdelande i den kategorin. Portföljen ligger i Tyskland, men några av dessa finns på Nordnet.
Tack! Vet du vilken direktavkastning de fonderna har ungefär? Annars får jag kolla imorgon 
Inte på rak arm men här har du ISIN för lättare sökmpå justETF
| Vanguard FTSE North America UCITS ETF | IE00BKX55R35 |
|---|---|
| Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF | IE00B3VVMM84 |
| Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF | IE00B945VV12 |
| Shares MSCI World Small Cap UCITS | IE00BF4RFH31 |
| Vanguard FTSE Japan UCITS ETF | IE00B95PGT31 |
| Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETF | IE00B9F5YL18 |
| Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF | IE00B8GKDB10 |
Eftersom det inte kostar något att sälja andelar av en fond så finns det ingen anledning att få utdelningar som kontanter. Det är bara att sälja av andelar om man vill ha det så.
Eftersom ETFer kostar att sälja finns de ibland i varianter där man får utdelningarna som kontanter för att slippa avgifter för sälj.
För övrigt är utdelning meningslöst jämfört med tillgångens värdeökning:
Det är väldigt rörigt allt det här men jag tackar för inputen.
Det är ju svårt att veta hur mycket man ska sälja av? Jag gillar inte att sälja av andelar, jag tar hellre emot pengar och låter grafen se tråkigare ut. Detta är säkert bara mentalt.
Hej John Doe och Andreas,
Tack för ni lyfter in Lysa i diskussionen!
För det första återinvesterar Lysa all form av utdelning tillbaka i fonderna för våra kunders räkning genom att köpa fler andelar, vilket innebär att vi inte delar ut till andelsägarna.
Idag återinvesterar de flesta fonderna och det gör också våra fonder idag.
Däremot är det fullt möjligt som @JohnDoe beskriver att ha en återkommande utbetalning från Lysa utifrån en årlig procent som passar din ekonomiska situation. När det gäller uttrycket Financial independence and Retire Early (FIRE) där kan du som du säger se hur mycket t.ex. 4% hade varit av en viss förmögenhet varje månad. Synpunkter och förslag gällande funktioner och förbättringar väger tungt och vi kommer givetvis att skjuta vidare tankarna kring utbetalningsplan på Lysas depåöversikt.
Återkoppla vid frågor eller funderingar.
Bästa hälsningar, John på Lysa.
Om du söker på “Dist” (distributed) i EFT-listorna så får du ut ett helt gäng som delar ut. Hos Avanza är det ca 170 av 1200 ETFer.
Mycket bra funktion att man kan se det så tydligt och enkelt.
Nu till en riktig nybörjarfråga- Kommer mina fondandelar att öka när ni återinvesterar utdelningen? Alltså är det något jag ser?
En sak jag inte förstår är varför man väljer 4% regeln eller liknande när man är FIRE istället för utdelning? Pengarna kommer ju ta slut om du nallar från kapitalet?
Har man 5.000.000 kr och sätter in allt i fonder som XACT högutdelande kommer ju pengarna aldrig ta slut och jag hade kunnat leva på den utdelningen (3-4%).
Jag måste ju missa något? Skillnaden i risk är ju uppenbar men är det bara det?
OBS. Jag är FIRE vid ca 40 år om allt går vägen och det ändrar kanske en hel del om hur man bör tänka?
Du missförstår utdelning och fonder.
Som flera redan har påpekat så har utdelningar ingen som helst praktiskt betydelse när du väljer mellan fonder som är utdelande eller inte.
Det spelar ingen roll om du har utdelande fonder eller ej i detta exempel. Det fungerar inte så.
Du nallar på kapitalet på exakt samma sätt om du har utdelande fonder också. Återigen utdelning eller ej spelar ingen roll.
Låt säga att du vill placera 100 000 och kan välja mellan två fonder; en utdelande (fond A) och en återinvesterande (fond B). Fonderna har samma aktier och dessa delar ut 4%. När bolagen delar ut brukar värdet på aktien sjunka lika mycket som bolaget delar ut.
Om du valde fond A har du dagen efter utdelningen 96 000 i fondvärde och 4 000 i handen.
Om du i stället valde fond B innehåller den dagen efter utdelningen fler aktier och är därför fortfarande värd 100 000. Du kan nu välja att sälja en lika stor andel av fonden som fondens aktier delat ut och därefter ha en fond värd 96 000 och 4 000 i handen.
Ja det blir ju samma sak men när man pratar om 4% regeln så menar man väl typ dragon portfolio eller en 50/50 portfölj? Det var det jag jämförde med och dom portföljerna växer inte jättemycket och riskerar därmed att ta slut med tiden.
Jag har nog börjat förstå att utdelningen är ganska meningslös i sammanhanget men varför väljer man värdebevarande portföljer som riskerar att ta slut med tiden istället för aktiefonder som växer mer än du tar ut?
Uppskattar alla svar jag får i tråden.
Den här länken har delats förut men kanske ger svar på frågan om risken för att portföljen tar slut med olika aktieandel.
Otroligt bra artikel. Tusen tack. Besvarade en hel del.
Hej @damob!
Stämmer, alla eventuella utdelningar som Lysas fonder erhåller återinvesteras och
det innebär att du får fler fondandelar i alla underliggande fonder. Idag redovisar vi inte utdelningar, men det ska jag absolut ta med mig vidare att även kund ska kunna se det inloggat läge.
Bästa hälsningar, John på Lysa.
Sen respons på ett äldre inlägg, men en liten poäng här: Utdelningarna från Xact Högutdelande (vilken jag äger andelar i) motsvarar inte alltid erhållna utdelningar. Jag kollade data för ett tag sedan och kom fram till att det som delades ut till andelsägarna översteg det som faktiskt mottagits i utdelningar.
(Jag kan ha fel i ovanstående, men har inte heller sett att de uttryckligen har en regel att det som delas ut ska matcha det som kommer in.)