Känns som att denna fråga säkerligen har ställts men kan trots sökning inte finna någon direkt enklare förklaring för en sådan som mig.
Har på diverse sätt handlat på börsen i över 10 år. Först Fonder, därefter aktier, numera primärt index fonder men funderar ändå efter en dialog med min far om hur man kan se på de olika sätt man ändå kan äga aktier som tillgångslag.
Förenklat så ser jag det som två olika "grenar, men givetvis flyter dem ihop.
Förväntad stigning av aktiekursen - Rena aktier, Indexfonder osv.
Förväntad avkastning i form av Utdelning.
Första exemplet är då aktiekursen och dess olika förgreningar.
- Själv finna aktie vars värde man tror kommer öka.
- Förvaltade fonder, där man sätter sin tro till att proffs är bättre på att finna dessa emot en avgift.
- Index fonder där man säger att det är svårt att veta, men börsen som helhet går uppåt på sikt.
Andra är då utdelningsaktier
- Man försöker finna stabila aktier som sakta vars värde på sikt bör öka iom lönsamma bolag.
Men de delar också ut en del av sin vinst varje år som man då kan tillgodo se sig.
Allt ovanstående är ju bara olika typer av “Aktier” sen kan man bredda sina risker genom att ha mer eller mindre antal företag. Lättaste att få massor är Index fonder, tvärt om några egenvalda enskilda företag för att fokusera sin portfölj.
Är den stora skillnaderna egentligen hur man tänker att man på sikt skall kunna “tillgodo se sig” sitt kapital.
Där fördelen med en utdelningsportfölj är att det kommer vid jämna mellanrum en X summa pengar utan att man behöver sälja av sitt innehav?
Enskilda akter kan potentiellt ge högst avkastning, men för att få ta del av den behöver man alltid sälja några aktier. Vilket innebär att tillslut är ens “portfölj tom”.
Fonder har fördelen att man kan sälja av X procent varje år, men iom att det hela tiden omfördelas vad den innehåller så bör man aldrig stå “tom”.
Kanske en snurrig fråga… Men känner att jag greppar skillnaderna mellan Enskilda aktier och hur man kan riskdiversifiera inom branscher, typer, antal, fonder osv… Men förstår inte redigt vart utdelningsaktier passar in om man inte tänker sig vid en möjlig Exit?