Ett sätt kan vara att ha en utdelande indexfond. Jag skaffade två stycken nyligen hos Handelsbanken. Normalt heter andelsklassen A1 SEK för de vanliga ackumulerande fonderna och B1 SEK för utdelande andelsklasserna. Jag skaffade “Handelsbanken Sverige Index Criteria B1 SEK” och “Handelsbanken Europa Index Criteria B1 SEK”.
Man måste tyvärr gå in personligen på ett bankkontor hos Handelsbanken för att skaffa utdelande fondkonton. Varför vet jag inte. Mycket märkligt. Det är viktigt att se till att utdelningen hamnar på det konto man vill ha. Det är också viktigt att kontrollera att utdelningen verkligen delas ut kontant. Det var tydligen en liten ruta som bankpersonalen måste kryssa i för att säkerställa detta. Så det är lite extra krångligt hos Handelsbanken tyvärr. Jag har nu satt in en lika stort belopp i dessa två utdelande fonder, för att se hur mycket utdelning det blir i mars månad, i praktiken.
Ett skäl till att ha utdelande fonder eller aktier, kan ju vara att man vill vara säker på att få medel insatta på lönekontot, oavsett om man skulle glömma av det eller inte ha möjlighet av något skäl att sälja av fonder eller aktier. En nackdel med detta är ju att det är bara just själva utdelningen man får del av. Inte värdeökningen på själva aktierna. Utdelningen från fonder brukar väl vara i storleksordningen 2 - 4 procent av värdet på andelarna, när beslut om utdelning fattas. Om man köper andelar löpande över lång tid, kan ju utdelningen dock bli högre och högre, räknat på investerat belopp.
Ett annat sätt att få ett belopp in på kontot kan vara att t.ex. öppna ett slags kapitalförsäkringskonto hos t.ex. SPP, som heter SPP PlusKapital. Där kan man få ett belopp utbetalat varje månad under 20 års tid. Dock inte livslångt som jag fattade det. Om man öppnar detta konto själv på nätet kostar det inget att ha ett sådant konto.
Hos Nordnet ska det också gå att få ett belopp utbetalt varje månad från en kapitalförsäkring. Osäker på hur det är hos Avanza. Är det någon här som provat detta hos Avanza?