Aktiespararna direktavkastning A

Hej! Håller på att bygga upp en långsiktig fondportfölj och lärt mig mkt av att följa forumet! En fond, som för mej, gått lite under radarn är aktiespararna direktavkastning a. Någon som valt att investera/avstått av här i forumet? Anledningar? Låg avgift, indexnära men består av ett begränsat antal bolag, 21st tror jag,vilket kan göra den sårbar såklart.

Allt gott!

Hej!
Jag tittade på den för ett tag sedan men landade i att koncentrationsrisken (som du säger 21 bolag) och den något högre avgiften (än tex SEB Hållbar Sverige indexnära eller PLUS allabolag) inte motiverar mig att få (stabila?) högavkastare. Dessutom har den gått sämre än tex SEB varianten. Jag såg helt enkelt ingen riktig nytta med den även om det lät bra :slight_smile:

Intressant jämförelse! Ska kolla lite närmre på den:)

Jag har haft den ett tag. Den har gått ganska ok men har tappat lite på slutet. Funderar på att byta ut den men ingen brådska. Att den har ett koncentrerat innehåll kan vara en fördel men kanske inte om man placerar passivt.

Kunde inte jämföra med PLUS Allabolag eftersom den är nystartad. Jag valde PLUS varianten över SEB dels för det är RT förlag i modellportöljerna och dels eftersom jag ville ha med just alla bolag inkl småbolag :slight_smile:

Jo, det kan vara en fördel om du är passiv men en nackdel om du är aktiv.

Det som förespråkas universellt är säker bra för många, sannolikt för de flesta, men inte för alla. Som det vanligtvis är med generella “regler”.

Ja, och sen kan man undra varför man ska ta koncentrationsrisken när det både är dyrare och gått sämre :slight_smile: IMHO

Sätten är många men till slut måste man ändå göra en egen bedömning.

Tack för värdefull input! :slight_smile:

Det är bara 21 bolag, varför inte ta steget och direktäga dessa aktier? Då får du lägre kostnader än fondens avgift, vilket gör stor skillnad över tid.

1 gillning

Det är nog inte 0,39% om året som gör dig rik eller fattig, tänker jag. Du får dessutom något för pengarna eftersom du med en enkel knapptryckning kan köpa och sälja vid behov utan att förändra bolagens tyngd i fonden.

Förutsätter att courtage i princip är 0. Dessutom får man en massa jobb med att reinvestera utdelningarna. För den som värdesätter sin tid, borde det vara ointressant eftersom fondavgiften trots allt är låg

Självklart har avgifterna en stor betydelse över tid.

Gällande att sälja av är ju direktägda aktier överlägset även på den punkten, fonder kan ta flera dagar att sälja.

Fast det förutsätter inte alls i princip 0 i courtage. Den absoluta majoriteten av innehavet kommer bara ligga där efter första köpet. Fonden kommer tillbaka till målvikterna en gång per år som jag förstått det, det löser man på några minuter med hjälp av en Excel-fil. Det får vara ett väldigt litet kapital eller väldigt värdefull tid för att det inte ska vara värt besväret med så få innehav.

1 gillning

Ja, vi är alla olika.

Vad är syftet med fonden? Jag har kollat på den och är inte riktig på det klara med det. hade det varit en direktutdelande fond kanske alla utdelningsjägare hade varit nöjda. Dessutom investerar de inte i etiskt tvivelaktiga bolag, och det är där man idag hittar en del höga direktavkastningar.

Det är imponerande dock att den gått så pass bra, då många högutdelande bolag har haft det kämpigt efter covid (banker, fastigheter, energi etc).

Känns som om man borde köpa Xact Högutdelande om det är utdelningarna man är intresserad av, och vilken annan passiv Sverigefond som helst om det är totalavkastningen som är viktig.

/H

1 gillning