Första privata fondsparandet och tar gärna feedback

Hej investerare, jag har satt ihop en fondportfölj med inspiration från Rika Tillsammans förslagen.
Sparhorisont 10 år och månatligt sparande. Utöver detta har jag en buffert, bostadsrätt och lite aktier som motsvarar 1/4 av fonderna. Jag gillar kickarna och söker lite spänning. Fondportföljen vill jag helst glömma bort och bara ligga och göra det den förhoppningsvis är bra på.

Vad säger ni om nedan, är det något ni vill avråda mig från eller är det good enough?

Avanza Global 60,00%
Avanza Zero 20,00%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10,00%
Avanza Emerging Markets 5,00%
Handelsbanken Global Småbolag 5,00%

Tack på förhand!

Byt ut avanza zero mot någon bredare sverigefond t.ex SEB Hållbar Sverige Index.
Skippa Handelsbanken och ta de 5 procenten i avanza emerging i stället.
Kanske dra ner Sverigefonderna till max 20 % av portföljen?

1 gillning

Jag tänkte strikt på låg avgift med Avanza Zero. Spiltan var tänkt som en krydda men kanske det blir övervikt på Sverigefonder?

Tack för inspel.

10% spiltan 10% SEB kan vara bra. krydda kan vara bra…
Avanza Zero innehåller bara de 30 största bolagen, av den anledningen menar de flesta att det är bättre att ha bredare Sverigefond.

1 gillning

Kände till det och ska fundera ett varv till :+1:

1 gillning

Skulle inte säga att Spiltan är någon typ av krydda, väldigt många bolag i sig (om man räknar de bolagen som investmentbolagen äger) och blir på så sätt en ganska bred Sverigefond :slightly_smiling_face:

1 gillning

Svårt att kalla Sveriges investement aktier för krydda då Spiltan inv har utklassat den breda Sveriges index i 50år tillbaks i tiden. Den fonden kommer även i framtiden på 10-20 årssikt troligtvis inte underprestera den breda Sveriges index. :+1:. Ingen vet om framtiden men den fonden är bäst tillsammans med breda Sveriges indexfonder.

Hade även jag bytt ut Avanza Zero mot en bredare svensk indexfond. Avanza Zero följer ett för smalt index med bara de 30 mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen.

Hade också bytt ut Avanza Global mot Länsförsäkringar Global indexnära. De följer samma index men baserat på hur de fungerar blir det i praktiken lite högre kostnad för Avanza global (även om avgiften ser lägre ut). Det hänger på interna skatteeffekter p.g.a. Avanza Global är en matarfond till en fond i Luxemburg.

1 gillning

Avanza Global är 0.04% dyrare. Inget att bråka om. Den dag skatteskillnad försvinner och alla betalar 30% i källskatt kommer det bli mycket billigare Avanza Global. Om det blir så? Den som vill inte ha smal portfölj investerar inte mer än 1% i Sverige. Sedan om du tar bredare eller smalare Sveriges index blir risken nästan lika hög i portföljen. Inte värt byta ut Avanza Global bara för att den är 0.04% dyrare totalt. :+1:

1 gillning

Jag tänker krydda som att det inte är en passiv indexfond och har levererat historiskt, vilket inte är en garanti framgent :wink:

Jag tänker krydda som att det inte är en passiv indexfond och har levererat historiskt, vilket inte är en garanti framgent :wink:

Funderar också på att byta AZ mot PLUS allabolag Sverige.

Ligger nära tillhands att det blir PLUS allabolag Sverige istället för AZ.

Den får nog ligga kvar nu portföljen.

Tack för inspel och att jag lär mig mer :raised_hands:

Bästa spänning får du om du gör så här.

Avanza Global 60%
Spiltan aktiefond investementbolag 30%
Avanza emerging markets 10%

:+1:

Men å andra sidan, varför ska vi premiera sånna skitprodukter? Vi tar ju bara pengar från oss själva och ger till Luxemburg, eller tänker jag fel? LF global skattar i Sverige, eller hur? Inte direkt så att Luxemburg behöver ännu mer inkomster från skattesmitare, dom klara sig ändå.

2 gillningar

Kanske landar i nedan.

Avanza Global 60,00%
Avanza Emerging Markets 15,00%
PLUS Allabolag Sverige 15,00%
Spiltan Aktiefond Invest 10,00%

Så kan man tycka med. Själv föredrar jag också Sveriges baserade fonder. Om man hade inte varit lite fegis had man hållit sig till bred billig Sveriges indexfond då man får alla utdelningar skattefrit i Isk. Det är lönsamaste och bästa alternativet för oss långsiktigt. Lite högre risk men vad då. Plus Allabolag Sverige index 0.22% i total avg. Men då tappar man riskjusterad avkastning.

Den är bra men om du har inte börjat än hade jag valt ändå LF Global indexnära istället för Avanza Global :+1::grin:

Startade med Avanza Global så den är i rullning :wink: