Jag är en sån som inte orkar engagera mig så mycket, men gjorde en analys för något år sen och kom fram till forumet att fördelningen nedan i bilden var en ok approach för mina pensionspengar.
Skulle ni säga att jag är dum om jag skulle ha enbart “Länsförsäkringar Global Index” för allt?
Skulle vara rent o snyggt.
Jag är 49 år gammal o har stabil ekonomi.
Tänker att jag helst inte vill se över detta årsvis utan mer att det rullar på, närmare pension kanske mer mot räntor… kanske…
Nej du är inte dum för i så fall skulle jag dumförklara mig själv.
Men varför byta när du har det utmärkt bra som det är redan idag?
Ett ändring skulle jag göra om du har det på Avanza byta ut LF tillväxtm mot Avanza Emerging markets då den är billigare.
Annars är det inget som behöver pillas i den här fina portföljen . .
Jag är extremt ogillande av EM fonder. De är i mitt tycke en ideologisk del av den “breda” portföljen. I dåliga tider så går den marknaden ofta minus, i bra tider så går den dåligt men lite plus.
Man addeerar den för att kunna äga “hela” marknaden, eller så stor del som möjligt. Men jag ser inte fördelen med det i relation till en globalfond som ombalanserar och plockar in nya bolag allt eftersom de tar marknadsdelar eller förlorar dem.
Framför allt så ser jag inte värdet i relation till avgiften för dessa fonder.
Jag har lite samma inställning till homebias, men kan köpa att det i många länder i väst finns en poäng att vikta. Det är en marknad som man känner till och lätt kan hålla koll på/tror på.
För dem som vill maxa avkastning till minst risk brukar rekomendera 100% global, sedan kryddar man med 5-15% Sverige/USA om man vill det.
Själv kör jag KISS-principen med 100% i Avanza Global. (Kan vara vilken som av de stora billga globalfonderna, spelar inte jättestor roll egentligen).
Håller med @Jacke77 här! Superbra portfölj redan. Jag skulle personligen inte göra några ändringar (förutom byta till Avanza Emerging markets då som du redan verkar ha gjort).
Men ja, det går absolut bara att köra på en globalindexfond till 100%. Personligen nöjer jag mig dock inte med det eftersom jag vill äga hela marknaden, oavsett politik, geografiskt område eller historisk avkastning.
Avgiften för Avanza Global är dock inte 0,09% som de redovisar. Den är egentligen aningen högre runt 0,26%. Detta pga skatteregler på amerikanska utdelningar i fonden som är högre än för de flesta andra globala indexfonder.
Så den är egentligen några baspunkter dyrare än Lf global. Däremot hade jag ändå hellre valt Avanza global pga mindre exkludering. Lf global är mer en esg-fond sen något år tillbaka.
Vad som kommer ge bäst avkastning framöver dock, det vet ingen.
Men vill du bara ha en enda fond så räcker det med en global indexfond. Vilken du väljer sen är inte lika noga.