Varför inte Avanza Global framför Lysa och Opti

Hej

Ju mer man lyssnar på RikaTillsammans ju klokare blir man. Jag är spararen som vill att sparandet rullar i bakgrunden och jag bara sparar, jag är ingen djupdykare i ämnet och vill inte bli.

Mitt sparande rullar på , jag kör 4hinkars principen där basen då är Lysa och Fundler 50/50 fördelat mellan dem, men när jag idag börja tänka på det så undrar jag om jag inte lurat mig själva, på Fundler har jag valt “Global framtid potential” och jag tycker inte fundler har gjort det så lätt för en oinsatt sparare att se exakt vad jag sparar i men det låter inte som den är “hela höstacken” nån som vet? Kan heller inte lätt förstå vad deras indexfonder exakt är. Tänkte flytta mitt Fundler innehav till en höstacksfond.

Så om jag nu vill “köpa hela höstacken” som mantrat lyder :slight_smile: vilka är att rekommendera?

Avanza Global ser i mina ögon ut som en vinnare, global och låg avgift. Vad är det jag inte fattar eftersom den aldrig lyfts fram framför Lysa och Opti?

Lysa den har jag

Opti - vet den förespråkas men varför betala mer om man kan betala mindre? ÄR inte avgift avgörande har jag för mig att det sägs?

Vilka globalfonder rekommenderar ni , då som stämmer in på “köpa hela höstacken” och den skall återspegla börsen viktat med att USA är 60% av hela marknaden Sverige 1% osv för det är väl det som är det bästa om man lutar sig på avsnitt 302 [Sparande i indexfonder lär ha bäst odds även i framtiden]

Sist men inte minst tack till Rika Tillsammans skaparna för fantastisk bra poddar som guidar ointresserade i rätt riktning :slight_smile:

3 gillningar

Från min horisont och det jag brukar svara är att det skall vara enkelt att göra rätt. Rätt i det här fallet är regelbundet sparande i breda och billiga indexfonder. Fonden du nämner är just en sådan bred och billig fond, men den är aningen svårare att komma igång med jämfört med Lysa och Opti. Dessutom finns det många, inklusive undertecknad, som inte kunnat avstå att gå in och mixtra om på Avanza efter ett tag. Det är något som inte går att göra på sparrobotarna.

Det är vad jag ser som en förklaring på din frågeställning. :slight_smile:

9 gillningar

Det finns många grader av rätt här. Så länge man investerar i billiga breda indexfonder så gör man rätt. Avanza Global är ett jättebra val.

Min egen resa var att jag sedan upptäckte att jag då inte fick Emerging Markets och jag vill ju köpa HELA höstacken. Jag fick sen veta att jag inte fick exponering mot småbolag och jag vill ju köpa HELA höstacken och plötsligt sitter man där med 3-4 fonder enligt en viss fördelning och undrar om det är värt att mixtra med själv eller om man bara ska lämna över det till Lysa.

3 gillningar

Den investerar brett, med lite extra betting på att t.ex. teknologi och hälsovård ska gå extra bra. Men det kostar 0.74%, du kan bättre!

Oftast rekommenderas Länsförsäkringar Global istället, delvis för att den kan handlas hos alla mäklare (Avanza Global kan bara handlas hos Avanza), och delvis för att Avanza Global har lite sämre skatteeffekter på utdelningar vilket faktiskt gör den dyrare än Länsförsäkringar Global Indexnära. Men både Avanza Global och Länsförsäkringar Global Indexnära är jättebra fonder! “Problemet” med båda dessa är att de inte innehåller 60% USA som du refererade, utan 70%, eftersom de båda inte inkluderar tillväxtmarknader (Kina, Indien, etc). Därför kan man om man vill inkludera en separat fond för tillväxtmarknader (t.ex. Avanza Emerging Markets om man använder Avanza), eller byta till t.ex. Storebrand Global All Countries som är en globalfond som också innehåller tillväxtmarknader. Se t.ex. 52min in i detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=Pys96xSamrU&t=3115s. Väljer du t.ex. 90% Länsförsäkringar Global och 10% Avanza Emerging Markets blir din totalavgift (0.23x0.9)+(0.27x0.1) = 0,23%, d.v.s mer än 3 gånger billigare än din Fundler portfölj!

3 gillningar

Hej @Tobiass

Ytterligare ett alternativ som skulle passa dig är den strategiska portföljen(robot) hos BetterWealth, som får oförtjänt lite uppmärksamhet på forumet.

Enligt uppgift kommer BetterWealth erbjuda den billigaste fondroboten på marknaden.
Oklart när, men den är redan billig :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Det verkar ganska krångligt att få det svart på vitt vad exakt en viss portfölj kommer kosta utan att behöva gå igenom processen för att bli kund. Har du koll på hur mycket en portfölj kostar som motsvarar Lysa bred 100% aktier?

Avgifter

Det var alltså BetterWealth som jag tyckte var krångligt att få fram totala avgiften, inte Lysa. Jag är intresserad av kostnaden hos BW för en portfölj som motsvarar Lysa bred.

Motsvarar inte riktigt då högsta valbara risk är med 92% aktieandel.

Så här ser avgifterna ut:

Transaktionsavgift 0.05%
BetterWealth 0.09%
Fondavgift 0.22%

2 gillningar

Om jag inte missminner mig så har den här skattenackdelen på Avanza Global försvunnit, så att utdelningar nu beskattas lika som LF global indexnära. Avanza Global bör då vara billigast (och ej ESG). Någon som kan bekräfta?!

1 gillning

Oj jag läste för snabbt. Deras avgifter finns på https://www.betterwealth.se/pricing. Men jag tycker personligen att det är fult av dem att skriva " Vår förvaltningsavgift 0,09%" i jättestort typsnitt på förstasidan, jag tycker det är gjort för att vilseleda nya investerare som inte vet skillnaden mellan fondavgift, transaktionsavgift, och förvaltningsavgift.

Det sista jag hört är från September 2022, att det fortfarande är 30% [Avgifter och samband Avanza Global VS Länsförsäkringar Global Indexnära].

2 gillningar

Toppen! Det var en sådan sida jag letade efter. Var och irrade under fliken “Hur fungerar det”. Så cirka 0.31% löpande kostnader och sedan engångskostnader på cirka 0.05% vid köp/sälj. Ser ju definitivt ut att vara ett vettigt alternativ till Lysa/Opti i så fall.

Då utgår jag från att det fortfarande är 30% källskatt, tack!

Hej Johann

Tack för input.

Jag tänkte flytta fundlerinnehavet till LF Global Indexnära samt lägga till Avanza Emerging Markets

Om man skall ha bra spridning, hur fördelar man sig mellan LF Global Indexnära och Avanza Emerging Markets så det inte blir snedbalanserat?

@Johann Vet du exakt vad skillnaden i avgift är imellan Lf global och Avanza global fonderna?

Vill du ha en marknadsviktad portfölj borde du titta på MSCI ACWI indexet, här ser du hur det indexet är geografiskt indelat ACWI IMI's Complete Geographic Breakdown - MSCI

D.v.s. 11.2% tillväxtmarknad nu, så 85-90% LF Global med 10-15% Avanza Emerging Market blir bra.

Stort tack :slight_smile:

• Inklusive transaktionskostnader kostar LF 0.23% och AG 0.09%.
  • Globalindex har typ 2% utdelning.
  • Man betalar skatt på utländska utdelningar, lite beroende på land, men generellt typ 15%.
  • Detta betyder att du för varje hundring får 2kr i utdelning och som skattas typ 15%, så 2x0.85=1.7kr går tillbaka in i fonden, d.v.s du har betalat 0.3% i “avgift”. Så LF Global kostar inte 0.23%, egentligen kan man säga att den kostar 0.53%.
  • Svenska utdelningar behöver du inte skatta på, så en Sverigefond är faktiskt billigare än en globalfond, värt att tänka på när man bestämmer hur mycket Sverige man vill ha i sin portfölj.
  • AG har sitt säte i ett land med 30% skatt på amerikanska utdelningar.
  • Utdelningen i USA dippade lite vid Corona, men snitt för sista 20 åren är typ 2% precis som globalindex.
  • Globalindex har typ 70% USA.
  • Detta betyder att du inte betalar 0.3% i extra avgift, utan faktiskt 2 kronor utdelning x (70% USA x 30% skatt) + (30% andra länder x 15% skatt) = 0.5% i avgift, d.v.s totalt 0.59% för AG.

Någon kan rätta matten om den blev fel i min hast. Och avgiftskillnaden blir mindre om man använder årets utdelning för USA istället för snittet på 2%.

Jag skulle säga att avgiften för LF och AG är identisk. Välj istället på om 1) du vill ha en fond som endast finns hos Avanza, 2) du är OK med en matarfond som AG faktiskt är, 3) huruvida du vill ha ESG (LF) eller ingen ESG (AG).

13 gillningar

Stooort tack för klargörandet :raised_hands:
Då behåller jag Ava global istället för att byta till Lf global! Eftersom det skiljer så lite som 0.06% imellan dom bägge. Eller med andra ord 60kr per år på 100tkr. I totalkostnad :pinching_hand:

1 gillning