Hej. Tack för all delad kunskap och folkbildning. Är så tacksam att jag hittat er blogg och pod. Det har verkligen sparkat igång och strukturerat mitt sparande de senaste åren.
Nu till min fråga. (den är eventuellt mkt novis men jag lyckas inte googla. Och den är tvådelad)
När jag kollar utvärdering / graf (vet ej rätt ord) för en fond på ex Avanza. Dvs där jag utläser utv på 1år, 3m etc. Är siffrorna jag tittar efter avgift? Dvs, om x fond har +10% på 1 år. Är det post avgifter eller avgifterna dolda?
Om siffrorna redovisas post avgift måste Länsförsäkringar fonden gått ‘tydligt’ bättre än Avanza Global då avgiften är 0.22 vs 0.11. Hoppas du/ni förstår frågan.
Innehållet verkar inte skilja sig lika markant som ex Avanza Zero vs SEB Sverige Indexfond, utan vara ganska likt med störst innehav samma etc. Vad beror det då på?
Jag tycker att Avanza Global och LF Global indexnära är 2 riktigt bra billiga breda fonder och avkastningen är nästan identisk. Sedan är det så attAvanza Global uppdateras nästkommande dag annårlunda än LF Global indexnära som gör det varje dag och då slår det olika på avkastning om du jämför varje dag. Om du tittar på morningstar då gick det Avanza Global lite bättre än LF förra året men vilken du väljer är smaksak och skit samma. Dem är till 99% identiska i innehav. Lycka till.
Avkastningen som redovisas i grafen är efter avgift.
De kan skilja sig något, Länsförsäkringar är Indexnära exempelvis där vissa bolag väljs bort. Sen vet jag att folk har nördat ner sig i intern beskattning för fonderna och liknande. Du ska inte bry dig så mycket om detta, de är i princip identiska fonder och även om någon av dem kommer att prestera pyttelite bättre över några år så är det inte så relevant.
Precis som ovan skrivit så är dessa fonder väldigt lila varandra. Det du kan lägga på minnet är att LFs fonder är svensknoterade vilket gör att beskattningen ligger på ~15% mot Avanzas som ligger i LUX och lär beskattas på 30%.
Som tidigare nämnt, ändå två bra alternativ. Jag har valt Länsförsäkringar :))
Vad jag kan läsa mig till har skatteavtalet mellan Luxemburg och USA uppdaterats relativt nyligen till 15% beskattning på utdelningar (dvs samma skatt som från Sverige). Så borde numera vara Avanza global som har fördel med den lägre avgiften.
Det går alltid klämma in en extra fondbyte så länge det bara kostar i förlårad avkastning . Det blir värre om bankerna inför flytt/fondbyte avg extra courtage .
LF indexnära har ju haft 102.24% avkastning sista fem åren, om man istället kör Storebrand all countries 75% och Storebrand USA 25% så får den kombinationen samma Nordamerika exponering som LF indexnära men även 102.59% avkastning sista fem åren dvs avkastningen blir ung samma men man får med lite tillväxtmarknader på köpet också… Intressant att se hur lika avkastningen låg👍
Det betyder att det är små skillnad mellan LF Global indexnära och Storebrand global all countries. Det är bara slumpen som kommer avgöra vilken ger lite mer långsiktigt. Man ska inte behöva lägga 25% Usa då det korekta bredaste index foljer Storebrand. Nackdelen är bara 0,09% extra i avg . Usa gick ovanligt bra senaste 10 år och Tillväxtm har underpresterat alla förväntningar. Vi får se hur det går nästkommande 10-15 år. Men det kommer bli inte jätte stor skillnad i avkastning mellan de 2 global indexfonder . Hur man väljer i portföljen blanda hit och dit kommer det bli fin avkastning långsiktigt.
Japp du har rätt att det borde räcka med 100% Storebrand all countries men om man ska göra rättvis jämförelse med LF indexnära så borde man jämföra med samma Nordamerika exponering…Verkar som LF indexnära har lite för hög Nordamerika exponering eller så är det ett medvetet val att övervikta lite mot Nordamerika i LF indexnära🙂
Blir automatisk så när Avanza Global/LF följer inte samma bredaste global index och exkl Tillväxtm då får man 10% mer Usa. Fast det fungerar riktigt bra långsiktigt vilken än man väljer
Ja men bara ogillar extra avg . Det är också viktigt långsiktigt när det gäller följa index. Billigare oftast bättre och det går mindre pengar till banken och fondbolaget