Globalfonder 3st?

Jag tittade just på Jan och Carolines klipp om Avanza Globalfond. För övrigt ett oerhört bra och viktigt program för mig som nybörjare. Dessutom med många skratt med Carolines sköna stil.
Jag blev dock lite konfunderad när Jan rekommenderade att ha 3 st globalfonder i sin portfölj med 20% vardera. Avanza global,PPS aktie global och LF global. Är det någon som kör på den linjen eller? Det kanske är fördelar med det. Jag har LF globalfond efter en tidigare rekomendation som den enda fond man egentligen behöver som bas i portföljen. När jag äntligen fått ihop min portfölj…näe. Oxå dyker det upp en billigare än den jag har…måste jag byta nu? Jag blir förvirrad :face_with_head_bandage:

Om du tittar på hur forummedlemmarnas portföljer ser ut (Hur ser din portfölj ut för 2022? 🤔) så märker du att mer eller mindre ingen har flera globalfonder. Inte jag heller.

Du klarar dig fint med 1 globalfond :slight_smile:

3 gillningar

Tror det kan ha berott på att enklare kunna belåna portföljen? Vill minnas att det var enklare att få bättre ränta om det var mer diversifierat och inte så stor andel av portföljen i en enskild fond?

Behåll du LF Global som bas i portföljen. Den är billigare än Avanza global.

1 gillning

Tack för svar! Är det vettigt att byta LF global till Avanza global eller ? 0,1% skillnad. Kunde göra 30000:- efter 30 års sparande sades det

LF Global är egentligen billigare. Skatteregler gör Avanza dyrare.

3 gillningar

Njae….Avanza global har 0,10% avgift LF global 0,22%

Pga skatteregler så blir Avanza dyrare än vad den verkar.

2 gillningar

Jaha! Nämen jättestort tack! Det skingrade min förvirring. Där ser man. Allt är inte som det ser ut vid första anblicken. Är det samma fenomen mellan LF tillväxt och Avanza EM ?

I denna fråga är jag tyvärr inte insatt.
Vet att Avanza EM rekommenderas före LF Tillväxt här på forumet om man kan välja den pga den lägre avgiften.

1 gillning

Tack Mattias! Mycket bra info från dig :smiley::+1:

Avanza EM drabbas inte av dubbel källskatt. Det kan du lugnt ha i portföljen. Det är bara Usa innehav som blir 30% i källskatt istället för 15%. Sedan är det viktigt att du anstränger dig inte så mycket om finlir. Om du vill ha allt i ett som sköter sig själv kan du lugnt välja Spp aktiefond Global 100% långsiktigt. Då slipper du bry dig och grunda på sparandet långsiktigt…:+1:

2 gillningar

Tack! Det låter bra. Ja det är lätt att fastna i ”finlir” när man bygger upp sin första portfölj. :smiley::+1: