Första privata fondsparandet och tar gärna feedback

Ja då får det rulla vidare om du trivs med det. :grin::+1:

1 gillning

Hur ser portföljen ut just nu

Avanza Global 60,00%
Avanza Zero 20,00%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10,00%
Avanza Emerging Markets 5,00%
Handelsbanken Global Småbolag 5,00%

1 gillning

Påverkas fonderna av hur vi äger dom på det sättet? Jag kunde förstå om du instaka aktier, men fondernas utdelning får man ju aldrig ta del av, utan återinvesteras direkt?

Det fungerar på samma sätt då fondbolaget får in de pengar utdelningar och återinvesterar det in i fonden. Men Sveriges fond med svenska aktier återinvesteras 100% av utdelningar in i fonden. Global indexfonden får vi betala 15-30% skatt på utdelningen. Global indexfond 0.22% i avg kostar oss ca 0.45% i avg då man bränner 15% av utdelningar varje år. Dyrt i alla fall. Men det är så om man vill ha global spridning. Alla försäkringar brukar vara dyra. :face_with_hand_over_mouth::grin::joy::+1:. Global spridning är ändå att rekommendera :+1:

Tycker inte att Avanza Global är skitprodukt! Extra källskatt stannar inte kvar i Luxemburg då den betalas till Usa på Usa innehav. Skatteregler ändrades 2019 så läste jag på småspararguiden då Svensk registrerade Global indexfonder ska betala 15% källskatt istället som det var innan 30%. Det är överklagat av skatteverket och kan bli så igen med 30% skatt. Då kommer det bli riktigt bra med Avanza Global som kostar max 0.10% i total avg, jämfört med billigaste LF Global indexnära 0.22%.:+1:. Just nu är skillnaden 0.04% dyrare Avanza Global.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.smaspararguiden.se/blogg/skatteregler-gor-lansforsakringar-global-indexnara-till-den-basta-aktiefonden-just-nu/&ved=2ahUKEwj4wuXGpavwAhXVCRAIHWVuBr0QFjAAegQIBRAC&usg=AOvVaw2EQTkdYlTGUqablYqpyQkX

Fast det är så mycket som en passiv fond det kan bli, visst ingen indexfond direkt men passiv till typ 95% :smiley:

1 gillning

Det kan jag hålla med om :grin:

1 gillning