XACT-fonden är ju en nordisk fond som placerar i högutdelande aktier med låg volatilitet, vad jag förstår. Så man kan väl inte jämföra den med en svensk indexfond. Men om man jämför med nordiska indexfonder, så tycker jag att det ser ut som att den står sig ganska bra. Dessutom finns det, bl.a. enligt Aktiespararna, en teori om att högutdelande aktier avkastar bättre över tid. Så man får nog ha lite tålamod med en fond av denna typ. Jag har t.ex. investerat lite i fonden Aktiespararna Direktavkastning, som är en svenska indexfond med högutdelande bolag.
Tack, ska kolla upp. Vill egentligen inte ha en etf.
Tittade på den, men den återinvesterar ju allt automatiskt. Och tanken med XACT är ju att ha med en direktavkastning fast slippa köpa enstaka aktier.
Har den verkligen gått 10% sämre? 24% + utdelning är väl ändå ganska okej för en fond som investerar i stabila nordiska bolag med hög utdelning?
Har man nån miljon så är det en ganska trevlig fond då man får en skön extra lön några ggr om året. Jag hade nog hellre köpt Spiltan investmentbolag och sålt av lite ibland om man behöver som andra nämner.
Ursäkta menade 10 procentenheter eller vad det kallas. En indexfond med Spp Sverige har ju gått 34 %. Om man lägger till utdelningen, hur mycket värdeökning kommer att fonden upp i då? Motsvarar det index? Annars kanske bättre göra som du skrev, ha dem i indexfond och sälja av lite. Jag trodde fonden skulle kanske åtminstone skulle spegla index bättre, även om den inte följer index.
Ja, utdelningsstrategier kanske inte blir den bästa eller mest optimala för totalaavkastningen. Det här måste dock vägas mot flera aspekter hos dig själv, ex blir vissa människor så grymt motiverade av utdelningar så att sparandet går så mycket lättare och känner sig mer involverad i sparandet. Så kanske den fråga du kan ställa dig, vad gör den där 1% för dig? Kul med lite extra pengar i fickan 1 gång om året? Återinvestera? eller att involvera dig mer aktivt att välja var du vill placera utdelningen?
Bra tanke där
Jag tror på den fonden, men två saker hindrar mig från att investera där.
-
courtaget på 99kr per köp
-
förvaltningsavgiften på 0,3% av innehavet.
Den har endast nordiska innehav vad jag förstått och dessa går ju att investera i genom att köpa de aktier som finns i fonden. Köp de svenska i isk och de utländska i kf, alternativt allt i kf? Det sägs ju att Nordnet ger ränta på innehaven i sin kf (hur mycket är dock oklart, jag har då aldrig sett att de gett mig något, men jag har nyss öppnat kf där i och för sig) och då kan det kanske vara värt att fundera på att köpa samtliga innehaven i en kf i Nordnet givet att du inte har något intresse av att gå på bolagsstämma.
Personligen skulle jag aldrig investera i en fond exponerad mot norden så länge courtaget är lågt hos Nordnet och Avanza i enskilda aktieköp. Jag hade hellre köpt en globalfond och kombinerat det med att bygga en egen portfölj av aktier
Hos Nordnet kan man väl månadsspara gratis i börshandlade fonder, om jag fattat rätt.
Tack för alla svar. Verkligen bra med denna sida. Även om frågorna ibland blir fler av svaren 
Blir mer nyfiken på denna utdelningstrend. Varför, så populärt om värdeökningen blir sämre. Varför inte ligga i en indexfond och sälja av istället. Även om fonden med värde plus utdelning går jämt upp med index, vad är bäst då ur olika scenarier.