2022 utdelningsaktier

Har köpt på mig senaste tiden och ligger på 33k i utdelning för 2022 just nu.
Har även köpt på mig sådant som redan haft utdelning i år men de bidrar nästa år istället.

En del av utdelningen för 2022 är extrautdelningar. Risk att vi inte får sådana 2023. Men får hoppas på att de jag fortsatt har köpt på mig täcker upp för minskade extrautdelningar.

Inte köpt några ETF:er än.

1 gillning

Kul att se om det blir läge att bottenfiska utdelningsaktier.

Är det någon som köpt för länge sedan och idag har en väldigt hög yield on cost, typ 10% och över?

1 gillning

Jag har gjort om hela min portfölj och alla köp är nu från i år (om jag bortser från onoterade).

Här är mina top YOC’s.

Inte illa! Lust att berätta i runda slängar när du köpt de som har YOC över 10% (var det under 2020?) och hur du gjorde urvalet?

Samtliga är inköpta under eller efter augusti förra året. Denna portfölj är helt ny.

Urvalet - ja, det är en lång historia. Har tänkt länge att jag skulle skriva lite om det men har inte tid till det just nu. Jag letar efter utdelande bolag med rimligt P/E. Sen kikar jag på sektor, geografi och volatilitet. Sist men inte minst så viktar jag ju med favör åt bolag som går i linje med mitt makrocase.

Väldigt intressant. Jag startade en annan tråd om kinesiska utdelningsaktier eftersom att jag tror att dessa är i samma typ av dipp som resten av världen var under 2020, och med förhoppningen att nå just de höga YoC som du lyckats med.

Definitivt intresserad att läsa en potentiell tråd om din utdelningsportfölj.

1 gillning

En annan fråga - vad gör du med utdelningen? Återinvesterar du i samma aktier eller köper du annat?

Det går utmärkt, sålde i tid och har främst cash, guld och stabila amerikanska utdelare kvar.
I väntrummet sitter just nu 38% cash i USD och väntar på att få komma in.

Har alltid varit bättre på att hantera nedgångar och kriser än att lyckas pricka in raketerna.
Kanske är jag för för feg, missade hela uppgångarna i Facebook, Tesla och Amazon men nu faller ju även de till slut.

1 gillning

Än så länge återinvesterar jag men på grund av anledningar så kommer jag att parasitera på ungarnas kapital med start i sommar.

Nice. Har en del av de där på bevakning sedan tidigare. Hur tänker du kring fraktbolagen? Trodde att de skulle ha problem med brist på produkter att frakta, coronarestriktioner och dyrt drivmedel men verkar gå bra ändå. Någon måste dock bära kostnaderna och undrar hur länge någon kan det.

jag menar, återinvesterar du utdelning från Bolag A i aktier i Bolag A direkt, eller köper du något annat som ser ut att ha ett attraktivt pris?

Nja, jag har gjort på lite olika sätt under det senaste året men då hör det till saken att jag legat väldigt tungt mot miners och ädelmetaller. Nu har jag allokerat om mot utdelningsaktier väldigt hårt. Det betyder att jag nästan bara köpt aktier de senaste månaderna.

Jag har ett system med ett modulmått som jag går in med. Stegar mig in med ett tiotal köp i varje bolag. Köper helst på röda dagar men där jag ligger på blått både för dagen och totalt. När jag uppnått modulmåttet minus 10 % så stannar jag där. Det blir lite av att surfa på momentum men sen hör det till saken att de bolag jag går in i redan innan gåtts igenom. Jag har nog gått igenom 600 bolag det senaste året.

Om ett bolag uppnår modulmåttet plus 10 % så säljer jag 20 % av innehavet.

För att svara på din fråga, utdelningarna kan hamna lite var stans men låt säga att jag uppnått modulmåttet på ett bolag och detta dessutom ökat ytterligare några månader - sen kommer x-dagen och bolaget kanske går ner - ibland mer än utdelningen, dagen efter studsar det upp en aning så att både dagen och totalen är blå samt att jag ligger på modulmåttet minus 10 % eller mer - då triggar det för köp.

Har ingen åsikt om fraktbolagen. Jag har ett antal sjöfart samt UPS, totalt en mindre del av portföljen - UPS sorterar under industriella tjänster tror jag och sjöfart under just sjöfart i min Excel-fil. Generellt tror jag på miners, ädelmetaller, livsmedel, industriprodukter samt stödtjänster för olja/gruvindustri. Just nu…

Vad har ni för rekommendationer på svenska utdelningsaktier som man bör hålla koll på? Är lite sugen nu då det har gått ned en del…

Jag brukar kika här.

Han har även skrivit en bra bok på ämnet.

Jag tyckte boken var riktigt bra.

Intrum är ett bolag som jag ägt några år. Dock sålde jag hela min post i Februari. (På grund av oroligheterna i Europa)
En bra utdelningsaktie att äga på sikt. Dock en av dom mest blankade aktierna, så för dom med dålig nattsömn kanske inte optimal.
Med exponering mot Europa så kanske den kan bli en vinnare på sikt, vem vet.

Stort tack. Ska hålla lite koll på bolagen på listan framöver…

Hur slutade 2022 för er? Vilken total utdelning blev det?
Jag hamnade på precis 36k för helåret. Dvs 3k/månad i snitt.

2023 pekar mot totalt 50k för helåret med nuvarande portfölj.
Har inget direkt mål, men det hade varit bra om jag kan komma upp i en portfölj som delar ut minst 10k per månad i snitt innan år 2030.

Totalt 114 000:- i utdelning 2022. Dock lyckades jag pricka försäljning på Intrum enlig inlägg häröver.
Sålde även lite annat, så tappade en hel del utdelningar.
Dock har jag börjat köpt in mej nu igen men i mindre poster. Sneglar även på lite andra aktier, så hoppas på att utdelningen ska ta ett skutt uppåt under 2023.