2022 utdelningsaktier

Najs!
Då är du ungefär på nivån jag skulle vilja vara på.
Rent tekniskt skulle jag kunna köpa in mig imorgon för att komma dit, men jag ser inte vad jag ska köpa just nu. Tycker osäkerheten är för stor och de bolag jag vill ha mer av ligger lite för högt i dagsläget. Vill alltså ligga rejält likvid (40-45%).
Blir lite mer fonder kommande veckor om jag inte ser glasklara aktieköp.

Intrum köpte som tur endast en väldigt liten post, 10ksek. Men ligger -47% :person_facepalming:

Gör du klokt i. Jag har ännu en del likvider som ska in i utdelningsportföljen.
Köpte lite Intrum nu härom veckan som sagt. Tänker fylla på i mina andra innehav i dippar.
Sedan tänkte jag fylla på med lite indexfonder lika som du under året. Man vet ju inte vart det ska ta vägen ännu.

1 gillning

@AimHigher @Fredrik_77

36k respektive 114k enbart i utdelningar, eller inkl värdeutvecklingen på aktierna?

Vad har ni för kriterier för entry och exit? Hur väljer ni aktierna?

Pratar endast om ren utdelning och inte total värdeutveckling.
Jag hade negativ värdeutveckling på min portfölj under året.

1 gillning

Har inga exakta kriterier. Granskar bolag för bolag och beroende på bransch, typ av bolag, potential, värde (enligt mig) och pris på aktie så gör jag val att köpa.
Om inget fundamentalt händer så säljer jag inte.
Hade SAS, där tappade jag rätt mycket, men hoppade av till slut då det har hänt väldigt mycket med bolaget och den kommer att spädas ut framöver när de tar in kapital och omvandlar skulder till aktier.

Inte sålt Intrum då jag tycker den är attraktiv i nuläget. Borde sålt tidigare, men kunde inte förutse att de skulle få problem med lån i Italien etc.

1 gillning

Kör ni nån “kvantitativ” metod, typ F-score eller Magic Formula? Eller det kanske inte är lämpligt på högutdelande aktier?

ping @AimHigher @Fredrik_77

Jag jagar inte högutdelare per se utan köper till stor del bolag jag tror på.
Sen har jag en del i preffar som pga nedgången ger bra utdelning just NU (10-12%).
Plus en del förhoppningsbolag och lite bottenfiske och lite onoterat.
Utdelningen blir vad den blir alltså.
Ligger på strax under 5% YOC.

1 gillning

Nej, bara utdelningen. Jag brukar normalt sett inte sälja så ofta.
Äger i olika branscher, ofta värdebolag som köps i dippar.

Har dock en del andra utdelande bolag också, men dessa brukar jag byta ibland.

Exempelvis så har jag nästan inga fastighetsaktier kvar i utdelningsportföljen, då risken för inställda utdelningar är överhängande.
Typ ingen avancerad analys alls, utan försöker navigera i det klimat vi är i.
Typ Tele2 har jag sneglat på i några år, och nu kom köptillfälle.
Jag har ingen panik in i en aktie.

1 gillning

Om jag kollar på hela aktieportföljen jag byggde upp förra året så har den tappat 13,5%.
Men om jag hade köpt samma aktier i samma antal i början av januari 2022 hade den portföljen tappat 40% under 2022. Har alltså köpt med en bra “rabatt”

1 gillning

Tack för svar! Låter dock inte som något för mig. Jag behöver nog nåt mer kvantitativt, men en dag kanske jag snubblar över något sådant som är lämpligt att köra på högutdelare.

2 gillningar

Det får tiden utvisa om du vill testa. :+1:t2: Dock är min portfölj inte direkt högutdelande totalt sett.
Det är lätt att gå på minor, exempelvis om det gjorts extrautdelning eller kursen har fallit osv.
Dock brukar värdebolagen vara bra dippköp, men är ju inte direkt högutdelare.

Titta på emerging markets. Väldigt billiga nu och alltså högre utdelning procentuellt sett. Om ETF:en | Avanza

Nu börjar utdelningarna komma på allvar.
Har ett par banker och det blir rejäla summor bara från dem. Runt 30k endast från banker.

Nu måste jag fundera över om jag ska återinvestera i samma aktier eller köpa några andra. Angenämt problem :sweat_smile:

Hur gör ni?

Jag ser utdelningen som nya pengar in och investerar dem där det känns bäst för tillfället.

Kul att utdelningsäsongen startar ordentligt nu :slight_smile:

Jag har gjort likadant fram till nu. Funderar på om jag ska omvärdera detta eller inte.

Varför omvärdera? Vad tänker du göra istället?

Investerar utdelningen, varierar vad jag köper mellan aktier, ETFer och fonder.

Absolut kul med utdelningssäsong! Men bara som en liten påminnelse: utdelningen är egentligen inte “nya pengar” i sig, utan snarare en förflyttning av värde – från bolagets kassa (som du är delägare i) till din privata. På X-dagen justeras aktiekursen ned med motsvarande belopp, så i praktiken flyttas bara pengar från ena fickan till den andra. Men självklart är det en skön känsla att få cash på kontot att återinvestera – särskilt om man har en plan för dem!

Exempel från Handelsbankens handel igår på X-dagen:

1 gillning

Jag tar utdelningen som lön :blush::+1:

3 gillningar

Visst är det så. DA istf kursutveckling brukar det bli i praktiken.