2022 utdelningsaktier

Jag hade nyligen en dag då två av mina “utdelare” handlades utan rätt till utdelning och totalt sjönk värdet för mig med ungefär 40000. Utdelning är 60000 så jag känner mig ändå nöjd med den dagen! (Värdet på aktierna sjönk alltså 40000 men det som kommer in på kontot är ungefär 60000.)

Vet att det inte säger så mycket men som sagt, det känns bra!

1 gillning

Då DA skiljer sig rejält mellan bolagen så förändras min fördelning på samma sätt. Då är frågan om jag vill återinvestera i samma bolag för att justera fördelningen eller rentav öka min position.

Då tänker jag just på de bolag jag har större investeringar i och som delar ut mycket. Som i banksektorn får jag typ 30k nu.
Andra bolag där jag får upp till nån tusenlapp tänker jag inte ens lägga nån tanke på utan dessa utdelningar hamnar i potten där jag normalt sett köper det som känns mest rätt för tillfället.

1 gillning

Jag är inte där än. Jobbar fortfarande och har inte tillräckligt i utdelning. Förra året låg jag lite över 50k för hela året. Bör bli en hel del mer i år, men inte räknat på det.

Målet är att åtminstone få ut en summa som täcker hälften av mina utgifter när jag väl slutar att arbeta. Då syftar jag endast på utdelning från aktier och inte totala värdeutvecklingen på min portfölj.

2 gillningar

Jag är nog extra trög idag tror jag. Fattar fortfarande inte hur det skiljer sig från att få utdelningen och sedan placera den där det känns smartast just nu.

I ena fallet så gör du en analys och hittar bästa bolagen att investera i. I det andra fallet sker ingen större analys utan man återinvesterar i samma bolag som gjorde utdelningen. Återinvesteringen behöver inte vara bästa lösningen men en enkel lösning.

1 gillning

Jag tycker nog ändå att du ska fortsätta fundera på bästa sättet att investera utdelningen. Det kan ju vara allt från Räntor, fonder till andra aktier. Lättast är inte alltid bäst.

1 gillning

Så kan det gå, men går lika ofta åt andra hållet beroende på vilken ny information som kommer på bordet den dagen. Summa summa rum går kursen normalt sett ner lika mycket som utdelningen i en effektiv marknad.

Det stämmer och därför kändes det bra då det inte blev så just den dagen!

Nyfiken fråga:
Varför inte välja Lysa Bred 50/50 med automatiska uttag månadsvis istället för utdelningsportfölj?

Jag tänker inte att jag har en utdelningsportfölj men jag har enskilda aktier som ibland ger ganska bra utdelning.

I dessa tider märker man verkligen utdelningstrategins fördelar. Betydligt mer stabilt! :muscle:t2:

4 gillningar

Håller helt med. Värdet på innehaven går ner mycket fortare än DAn. Den senare rör sig trögare. Dessutom kan man köpa på sig ny utdelning :slight_smile:

1 gillning

Samt att utdelande bolag som regel är mogna och stabila vilket medför betydligt mindre volatilitet i portföljen.

1 gillning

Är det någon som äger Xact norden högutdelande och vad tycker ni om den?
Vet att den har presterat sämre än index men den är ju heller inte så volatil men den går ändå uppåt. Jag gillar denna ETF och tycker ändå att DA är bra och har hitintills ökat varje år.

2 gillningar