Direktavkastande fonder/ETF i Stay rich fasen

Jajjemen, dax att snacka lite direktavkastning igen, får se hur det går. :slight_smile:

För att vara tydlig. Jag är i FIRE, Majoriteten av min portfölj är och kommer fortfarande att vara i marknadsviktade indexfonder. Direktavkastning ska vara en delkomponent av min uttagsstrategi och en “krydda” jag vill ha i min portfölj av följande anledningar:

• Cash flow…trodde inte jag skulle se detta som ett problem men det gör jag. Jag har hyfsat gott om pengar men känner mig fattig trots ganska välfylld buffert. Att lönen inte längre dyker in på kontot känns mer psykologiskt jobbigt än jag trodde. Speciellt när börsen är sur.
  • Jag vill pilla mindre och bry mig mindre, DA gör detta lättare
  • Diversifiering mot fler riskfaktorer än marknadsfaktorn. Jag vågar ändå inte köra 100% globalfond. Tex gillar jag att att DA fonder ger en övervikt mot värdeaktier då vanliga marknadviktade globalfonder tenderar att ha en övervikt mot tillväxtaktier.

Jag vill alltså inte ha rena marknadsviktade utdelande fonder utan jag vill ha fonder som även ger lite diversifiering mot övriga faktorer. Har inte heller något mot att undervikta USA lite och istället övervikta mot Sverige, norden och Europa. Kanske kan det på 20 års sikt ge en något jämnare resa samtidigt som man inte försakar speciellt mycket totalavkastning.

Vad tror panelen om upplägget och nedan portfölj av DA fonder som ett komplement och krydda i min annars marknadsviktade portfölj. Nån av nedan fonder/ETF:s som ska bort/in? Annan fördelning? Taggar in @JFB och @Oluf som jag noterat har både kunskap i ämnet och är i likande situation.

DA portfölj Kostnad
Andel Fond Ticker Kommentar Ca Utdelning Utdelning när? Avanza Savr Montrose
40% Aktiespararna Global Direktavkastning B Ca 100 globala bolag med hög Total Yield. ( hög utdelning och- / eller stora procentuella aktieåterköp) 5% juni, dec 0,53% 0,51% 0,51%
10% Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF VGWD Stor bred fond utan ESG, 1600 innehav. Stocks in developed and emerging markets that pay dividends that are generally higher than average 3,10% april, juli, sept, dec 0,33% 0,33% 0,33%
15% XACT Nordic High Dividend Low Volatility (UCITS ETF) (B1 SEK) XACTHDIV Ca 45 Aktier i nordiska bolag, exklusive de bolag som inte uppfyller indexets hållbarhetskrav, som i relation till den marknad som indexet hänför sig till, uppvisar hög direktavkastning, låg volatilitet och tillräcklig likviditet. 4,50% mars, maj, sept, nov 0,32% 0,32% 0,32%
15% Franklin European Quality Dividend UCITS ETF FLXD Ca 50 screenade High quality large and mid-capitalisation stocks with high and persistent dividend income in developed countries in Europé 3,83% mars, juni, sept, dec 0,25% 0,34% 0,34%
20% Aktiespararna Direktavkastning B Fonden följer SIX Sweden Dividend 21 Index i syfte att åstadkomma ett systematisk, upprepningsbart förvaltningsresultat. Index består av de 21 bolag som har högst direktavkastning bland de 60 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen och viktas årligen om i syfte att likaviktat spegla avkastningen från dessa bolag. 4,80% juni 0,32% 0,23% 0,27%
Tot direktavkastning 4,52% Tot kostnad 0,36% 0,33% 0,34%

Disclaimer: Jag vet att det inte är “gratis pengar”. Jag vet att det till viss del handlar om mental bokföring. Jag vet att det är som att ta pengar från höger ficka och stoppa dem i vänster ficka. Jag vet att Ben Felix tycker DA är irrelevant och jag vet att det kanske inte heller är ett optimalt sätt att fånga riskfaktorer. :slight_smile:

4 gillningar

Man ska nog inte ha alla ägg i samma korg men en fond som kanske kan passa in någonstans i portföljen: SCHD Schwab US Dividend Equity ETF.

DA på knappt 4% och bra tillväxthistorik både på innehaven och på utdelningarna. Men den är amerikansk.

Jag börjar sakteligen skifta om mot stay rich och detta är ett av mina favoritinnehav även om den inte gått så bra de senaste tre åren eller så. Men det innebär låga och fina P/E tal och utrymme för uppgång.

Kör även en del pipelinebolag i USA, men de är ett helsike att deklarera då de är master limited partnerships. Min revisor sköter det, skulle inte vilja ta hand om det själv.

Har du kollat Petrusko’s blog och hans portfölj?
Han skriver ofta om utdelande fonder och ETF’er samt visar vilka han köper.

Jag själv har endast aktier där jag har utdelning. Funderar på att komplettera med fonder/ETF’er men inte lyckats ta tag i det.

40-45% aktier och 55-60% fonder i dagsläget av det jag har på börsen. Har även likvida medel som jag får ränta på. En viss del vill jag flytta över till fonder där utdelande ligger högt på listan.

3 gillningar

Så här ser min utdelande portfölj ut om det kan vara av intresse, har delat den tidigare förvisso :blush:
Jag har nog inte så mycket att tillägga mer än att jag tycker strategin funkar bra för mig som är i uttagsfas. En diversifierad lågvolatil portfölj som genererar stadig cashflow känns bra då jag ytterst sällan aktivt behöver sälja från min ”vanliga” indexportfölj. Den ligger bara bortglömd och pluttrar på medan mitt ”lönekonto” fylls på av utdelningar.
Ser utdelningstrategin som bra i FIRE/ Pension men kanske mindre bra i ackumuleringsfas.

5 gillningar

Jajjemen :slight_smile: Han äger bla dessa fonder och verkar gilla dem

En annan idé:

Lysa har möjlighet till automatiska uttag.

Jag har efterfrågat samma funktion från Avanza. Kan vara bra om vi är flera som frågar.

3 gillningar

Det ser bra ut så länge utdelningar kommer (tänk lågkonjunktur eller pandemin).

Jag har för de närmaste åren innan de större pensionsuttagen kickar in istället valt att ha den summa som behövs på sparkonto med månatlig överföring till lönekonto.
Med det sagt har även jag ett innehav i XACT HDIV.

Stabilt kassaflöde är bra för en bekymmersfri FIRE.

2 gillningar

Du missa Montrose Global Monthly Dividend MSCI World UCITS ETF som ger utdelning varje månad. De räknar med ca 6% per år.

1 gillning

Tack! Ska kika på den, kan du säga något om vad du tänker den tillför som de andra saknar?

Exakt den kommentaren har jag gett många som funderat på direktavkastning :joy:

Jag tycker det är en bra funktion och jag använde den själv under 2024 när börsen gick som tåget…stängde dock av den inför 2025 när det började gå utförs och tog istället från sparkonton. Det är inte ett dåligt upplägg men DA kan vara ett bra komplement till den strategin och även ett bra komplement till marknadsfakorn.

Håller med! Därför tänker jag fortsatt ha en buffert på sparkontot och i lite räntepapper.
(Men kanske att bufferten inte behöver vara fullt lika stor som jag tidigare tänkt mig)

Amen! :slight_smile:

Kanske…den bygger dock på en optionsstrategi och jag känner mig inte helt bekväm med att investera i prylar jag inte förstår. Förutom att den ger mer regelbunden utdelning är jag inte riktigt säker på vilket värde den tillför i föreslagen DA portfölj :thinking:

Sant, tänkte mer på Cash Flow delen.

1 gillning

Varför kan jag redigera rubriken för denna tråd som inte är min? Penn-ikonen visas och jag kan både ändra och spara. Tog bort s:et i “fas” på slutet och sparade. NU syns bara “fa”.

Testade nu att gå in i andra trådar. Likadant, jag kan redigera rubrikerna. Hur mejlar man admin om detta?

1 gillning

Kanske för du anses pålitlig att inte ändra rubriker?

@moderatorer

1 gillning

Hänger inte med. Jag KAN ändra rubriker. Även i andra trådar som inte är mina. En bugg uppenbarligen. För det kan väl inte vara meningen att jag som vanlig användare ska kunna ändra andra medlemmars rubriker på sina inlägg?

HIttade mejladressen för rikatillsammans att mejla om problem.

Jag har många år kvar till pension, men har ändå valt denna väg av investering, alltså utdelning. Mest för att hålla motivationen uppe men också… för att det blir roligare…

Jag kommer plocka in fyra-fem aktier/ etf:er, eventuellt plocka bort Tele2 och låta utdelningarna strömma in och återinvestera.

Aktiesparanas fonder är två som skall komma in.

2 gillningar

Jag sålde faktiskt av alla mina utdelande aktier och investerade allt i utdelande fonder/ETFer att undvika den enskilda bolagsrisken .
Saknar pillet med dom dock :face_with_diagonal_mouth:

1 gillning

Får man fråga varför du inte väljer JGPI? Gillar den för månadsutdelning och låg volatilitet. Aktiv förvaltning och liten hedge mot vanliga globala index då den inte väger lika tungt i usa tech

4 gillningar

Ja, det förstår jag.

Vilka har du i din portfölj?

Den är väl också egentligen ett bra alternativ. Jag har valt bort den främst pga att den har en optionsstrategi som jag vill förstå bättre innan jag ev investerar i.

Jag ska ta mig en funderare på covered calls och läsa på lite mer. Om jag har förstått det rätt ger man avkall på totalavkastning till förmån för utdelning även i nedåtgående trend där utdelningarna i vanliga fonder kanske uteblir. Jag har inte landat i om värdet överstiger kostnaden :slight_smile:

EDIT: La till den i min shortlist nu, 20% av DA portföljen i JGPI är nog inte fel. Ska suga lite till på den karamellen innan jag bestämmer mig slutgiltigt :slight_smile:

Finns längre upp i tråden :blush::point_up_2:t2:

Grymt.

Vad hamnar din direkta avkastning på går procent ungefär?

Förstår att det känns skönare att ha det på fonder och etfs.

Jag funderar på att sälja ev tele2, Realty och Telia och fördela till motsvarande kvartalsvisa utdelande etf och aktiespararna globala och Sverige.

Funderar på Franklin. Måste bara titta så att det inte hamnar på liknande innehav.

Känner att JPG Nasdaq och Montrose är typ samma.