Direktavkastande fonder/ETF i Stay rich fasen

Är barista-FIRE och funderar starkt på om utdelande globala index-etf:er kan vara något då utdelning räknas som inkomst, medan att sälja av eller plocka från bankkonto inte gör det.

Utdelning plus värde ska ju vara likvärdigt med fondvärde, om jag förstått det rätt, då fondens utdelning återinvesteras automatiskt, medan direktutdelning först går till mig. Sedan kan jag ju välja att investera en del om jag inte behovet allt.

Har nu bara två globala och två svenska indexfonder. LF, Avanza, Plus alla och Spiltan investmentbolag. Ja, jag vet att Spiltan är en aktiv fond, men ändå kan anses vara lite passiv.

Vilka etf:er skulle kunna motsvara bäst dessa fonder?

1 gillning

Jag har inte räknat på det men tänker en DA på ca 5,5% ungefär? :thinking:
Vi får se när året är slut vad det landar på

Varför är det viktigt för dig? Vill du ha lättare att ta lån och skaffa kreditkort?
Om så är fallet tror jag inte lösningen är utdelningar. Utdelningar schablonbeskattas på ISK och om man har dem i depå åker man på 30% skatt och utdelningen räknas som inkomst av kapital…inte inkomst av tjänst. Banker fokuserar generellt sett på inkomst av tjänst vid prövningar.

1 gillning

Detta var intressant.
Menar du att banker ser det så och/eller att det hamnar som inkomst på UC/Deklaration och liknande?

Är du säker på att det inte räknas som inkomst av kapital? Skatten jag har betalt på utdelning har vad jag kan minnas inte varit på samma nivå som skatten som jag har betalt på inkomst av tjänst.

Inkomst i allmän betydelse, inte som inkomst av tjänst. Inkomst av kapital är det ju. Men eftersom den kommer via ISK trodde jag inte att den beskattades, då skillnaden bara är att den betalas ut till bankkonto istället för att återinvesteras direkt i fonden.

Som jag har förstått det anser banken denna utbetalning av utdelning till bankkonto som en form av fast inkomst, då den är fastställd av företaget, medan själva värdet på fonder och aktier förändras varje dag.

Men jag kanske har förstått fel.

Utdelningen hamnar på ditt isk och följer den vanliga isk-beskattningen.

Okej, så jag får föra över dem själv alltså.

Vad jag menade med skatt var att det inte sker någon 30 % skatt på utdelningen som på vanlig depå vid försäljning, men naturligtvis ingår den som del av underlag för den vanliga schablonbeskattningen för ISK.

Tack för klargörande.

Edit: Slank in random-copy-text ang EU-regler och mina synpunkter på det från en annan diskussion som inte hörde hemma här!

Man ska nog inte ha alla ägg i samma korg men en fond som kanske kan passa in någonstans i portföljen: SCHD Schwab US Dividend Equity ETF.

Lite off-topic, men denna går väl inte komma åt i EU/SE?

På Nordnet kan man göra kunskapsprovet, komma åt köp-knappen, men inte lägga några order om man inte är ett finansiellt institut (proffs-kund).

Börjar bli redigt trött på alla mäklares “skydda-våra-kunder-genom-att-inte-tillåta-fri-handel” trams bakom diverse kunskapstest och “proffs-utbud” vs “amatör-utbud”…lagar och regler är en annan sak.

Avanza

Information

På grund av regelverk från EU är det sedan den 3 januari 2018 inte längre möjligt att köpa detta värdepapper, det går enbart att sälja. Det gäller alla amerikanska och kanadensiska ETF:er. Här kan du läsa mer om varför.

1 gillning

Vet inte om detta kan vara till hjälp men jag innehar denna ETF just för att den har fokus på kvalitetsfaktorn: Avanza
Delar inte ut men desto bättre anser i alla fall jag.

Tack för tipset! Har inte så mkt åsikter om fonden i sig men för mig är det en dealbreaker att den inte delar ut då jag är ute efter att öka mitt cashflow.

Känner också att jag inte vill köpa den och sabba exklusiviteten för dig nu när du äger 50% av hela Avanzas innehav :slight_smile:

1 gillning

Haha ja den är rätt ny på Avanza. Jag fick be dem lägga till den i utbudet.

1 gillning

EU-regler. Du kan kvalificera som ”proffs” på Avanza, Nordnet, Pareto med flera.

Kraven är dessa. Två av tre måste vara uppfyllda

1. Investerbart kapital på minst 500k EUR / 5M SEK
  2. Minst 40 signifikanta affärer senaste 12 mån. Egentligen står det 10 per kvartal i snitt. Signifikant är inte definierat. Pareto kräver endast 1k EUR i vilket börshandlat instrument som helst medan Nordnet kräver 50k SEK i samma typ av instrument, tex ETF:er
  3. Arbetat inom finans, tex aktiemäklare, fondförvaltare eller liknande

I tillägg till ovan, kunskapsprov måste göras. I min erfarenhet väldigt olika nivå där Pareto är betydligt tuffare och Nordnet ganska lätt.

1 gillning

Bor utomlands. Men det borde väl gå att komma åt via Interactive Brokers eller liknande tycker man.

Vad ger den för snittutdelning?

Det borde hamna på runt 5,5-6%

1 gillning

Jag tolkar det som att du har uppdelat med viss del av kapitalet i en direktavkastande portfölj och en icke-utdelande portfölj.

Hur är din fördelning där sett till totalt kapital?

Ska sätta upp min allokering inför Stay Rich-fasen därav min undran.

Det stämmer. Min utdelande portfölj är ungefär 1/3 av mina totala investeringar. :blush:

2 gillningar

Om du hade haft behov av mer cashflow hade du då ökat delen Utdelande portfölj? (tolkar det som att din 1/3 räcker till nuvarande behov av cash).

1 gillning