Investeringar för FIRE?

Vad rekommenderas att investera ens livskapital i om man funderar på FIRE ?
Jag är inte så insatt och spontant hade jag tänkt, en portfölj av aktier med utdelningar.
Det har sina för- och nackdelar. Säkert är dock att man inte kan räkna med samma utdelning varje år eller ens att man får utdelning vissa år.
Det finns säkert andra och kanske bättre val att investera kapitalet i för att kunna leva utan att behöva jobba resten av livet?
Jag är i 45års ålden, har familj och småbarn. Frun kommer börja jobba igen efter en längre föräldraledighet. Har bra koll hur mycket vi behöver spendera. Dock nybörjare vad gäller FIRE-investeringen och därför undrar jag över olika sätt att investera för FIRE samt dess för- och nackdelar

Det finns lika många sätt som det finns FIRE-folk, så allt beror på din utgiftsbild och dina tillgångar. Jag har valt ~93% investerat i fonder och ~7% kontanter på fasträntekonton. Det passar min utgiftsbild och risktålighet.
Jag har inga utdelningsaktier och har aldrig haft. Jag tillhör också de som tänker att det inte är någon skillnad på utdelningar och på att sälja av fonder, egentligen.

skamlös reklam om du vill ha mer tugg från undertecknad:
https://www.youtube.com/@FIREpåsvenska

3 gillningar

Man investerar som vanligt. Jan brukar skilja på Get Rich-fasen och Stay Rich-fasen, så beroende på om du är innan eller under FIRE kan du titta efter de uttrycken:

2 gillningar

Då har du viss utveckling på dina fonder.
Räcker utvecklingen av dina fonder att leva på så att ditt totala kapital aldrig minskar?
Eller behöver du sälja regelbundet så att din totala investering sakta men säkert minskar jo längre tiden går ?

Jag lever efter 4%-regeln i stort och har varit FIRE ett år. Det senaste året ligger jag +/-0 på investeringarna efter en bra höst 2024 och en ganska dålig vår 2025. Sedan ser man ju allt detta i snitt över tid och statistiskt sett borde jag ha mer om 20-30 år än jag har idag. Men det får framtiden utvisa.

Jag eftersträvar inte “die with zero”, som en del gör, men jag är okej med det om det blir så. Det finns värde i pensioner och boende också. :+1:

5 gillningar

gissar på att jag befinner mig i get rich fasen, målet är en fet FIRE. Stora frågan är bara hur jag ska investera allt, när jag nått stayrich fasen. Önskemålet är att inte totala investeringen minskar utan att utvecklingen ska räcka att leva på och då är det nog ännu viktigare att investera rätt, tänker jag.

förstår, die with zero är definitivt inget önskemål. Har barn och de vill jag ska ha något i framtiden när jag inte finns kvar. Där är den stora utmaningen för mig tror jag, har ingen bostadsrätt utan bor i en hyresrätt.
Så vore bra att åtminstone äga någon sorts boende innan jag går i fire, så finns det något de kan ärva. Många kommer läg in i bostadsmarknaden tack vare föräldrar som allt från låter de ärva hela bostäder till att de till och med köper bostäder åt dem samtidigt som de lever.

Jag ansr att du tänker ”Stockholmstankar”. Stämmer detta?

1 gillning

I stay rich fasen och sedan i FIRE, kan folk ha lite olika upplägg. Tror stor del hamnar i 50/50 till 80/20 portföljer. Finns säkert en del som har 90-100% aktier också.

Mitt mål är att ligga på 60/40 portfölj då jag är i stay rich fasen och är enligt andra en försiktig person.

3 gillningar

Det som mest utskiljer stay rich är nog hur man ser på volatiliteten, den kan behöva begränsas. För FIRE/pension behöver man tänka på ”sequence of return risk”. Vi har diskuterat de här sakerna i forumet en del, så det finns matnyttigt att läsa.

3 gillningar

Diversifiering är ett tips att fundera kring. Vi vet inte säkert hur framtiden ser ut, allt i börsrelaterat är ju såklart en modell som bör funka men kan va värt att ha tex: fastighet gärna för uthyrning om du är beredd på mecket. Guld och andra råvaror är egentligen inte min grej, gillar inv som avkastar pengar. Där gillar jag din tanke på utdelningsaktier, antalet andelar består men man får ut pengar ändå. Visst är det bara en teoretisk skillnad mot ett bolag som återinvesterar istället för delar ut. Men den psykologiska skillnaden är ändå en skillnad som tilltalar. Låna ut P2P eller till företag som investerar i fastighetsprojekt om du känner att du behärskar det. Röda tråden är att kunna det du investerar i. Annars börjar man lätt sälja i panik när det blåser och man inte vet vilken båt man sitter i :wink:

Det här handlar betydligt mer om hur mycket du tar ut från portföljen och mindre om hur du investerar. Den viktigaste parametern i valet av investeringar är hur mycket du placerar i risktillgångar (primärt aktier) och hur mycket du placerat i säkrare tillgångar (primärt räntor). Mer risktillgångar är säkrare på lång sikt, men ökar risken för att ett ras sabbar din portfölj på kort sikt. Mer säkra tillgångar gör portföljen stabilare på kort sikt, men ökar risken att du gröper ut den på lång sikt. För en portfölj som inte ska minska över tid hade jag satsat på 75 % aktier och 25 % räntor. Uttag på kanske 3,5-4 % av portföljvärdet varje år, vilket innebär att du tar ut mindre när börsen går dåligt och mer när den går bra. Det ger en mindre stabilitet i hur mycket du har att röra dig med, men garanterar att pengarna inte tar slut. Dock kan såklart uttagen hamna på en såpass låg nivå att du får svårt att leva på dem vid en långdragen baisse i marknaden.

När det gäller aktier, investera i en bred, global, billig indexfond. Eventuellt krydda med lite Sverige och/eller tillväxtmarknader. Men allt i en enda globalfond är ett utmärkt val.

När det gäller räntor har jag sämre koll, så fråga andra om det (jag kör 100 % aktier).

Utdelningsaktier är ett villospår. Det finns inget som tyder på att de är bättre för den som ska leva på pengarna. Det är den totala avkastningen som räknas, och aktier som delar ut mer växer mindre.

Det finns en massa andra tillgångar, som guld och faktorfonder och råvaror. Mitt råd är att inte investera i sådant bara för att någon på internet säger att det är bra, men om du gör egna efterforskningar och konstaterar att de kan förbättra din portfölj så finns det argument för dem. Personligen håller jag mig borta.

Men framförallt: Läs på! Tyvärr är utbudet på svenska bristfälligt, men kolla på den här sidan, häng lite i forumet, kolla videorna @angaudlinn har gjort. Är du bekväm med engelska kan du söka på termer som:

• The 4 % rule (Bengen/Trinity study)
  • Safe Withdrawal Rate (SWR)
  • Perpetual Withdrawal Rate (PWR)
  • Dividend irrelevancy

Vill du gräva dig riktigt djupt, kolla in de löjligt många blogginlägg om SWR som finns på Early Retirement Now (på mobilen, för lat för att länka nu).

6 gillningar

Vet inte vad som menas med !tänker stockholmstankar! :upside_down_face:
Jag bor i stockholm ja och ta ordna ett boende är allt annat än lätt

1 gillning

Jag är också den försiktiga typen.
Vad brukar den delen som inte är aktier vara ? Fonder? någon speciell sorts fonder?

Intressant input.
Dock tänker jag att man har över 10 miljoner i kapital, annars ser jag inte hur man ska ha fonder, aktier, ett boende att hyra ut och mera.
Apropå boende. Vad för sorts boende tänker du då?
En bostadsrätt är inget man generellt får hyra ut. Tänker du då hus? inte så lätt att hyra ut något så stort. Men du kanske tänker attefallshus?
Låna ut till P2P låter inte som något för en vanlig dödlig, snarare för någon med rejäl plånbok. Nu gissar jag bara.

1 gillning

Sorry, med aktier menar jag egentligen aktiefonder och/eller aktier.

Det som inte är aktier är räntefonder och/eller räntekonton.

Det bara andades en “air” av Vasastan med kodord som “tack vare föräldrar”, “låter dem ärva” och “köper bostäder åt dem”. :joy:

Vi andra nio miljoner utanför tullarna brukar inte tänka i dessa banor.

Fonder är ju i de flesta fall just aktier. Jag tror vi pratar om räntor/kontanter etc.

2 gillningar

Befinner du dig i Sthlm? Det lyfter såklart kapitalkravet för att äga ett boende och hyra ut. Men 20min i nån riktning kanske det finns minsre hus/radhus med äganderätt som går hyra ut och du fortsätter hyra det du bor i eller att du köper ett boende med uthyrningsbar del typ attefallare eller rum i huset.
P2P lån kräver väldigt lite startkapital med olika plattformar. Lån till fastighetsprojekt med Kameo ligger från 1000kr å uppåt. Ränta uppåt 9-10% men högrisk. Men som sagt lite såna delar kan vara investeringar för FIRE som frågan var och kräver inga miljoner. Du kan ju ha smådelar på det sättet och merparten i en fastighet och börsen tex.

Jag som trodde att aktier för FIRE betydde just aktier, inte en aktiefond. Nu vet man :grin:
Jag har noll koll på ränta varför jag måste fråga vad som menas med ränta här, räntefonder ?
Annars tycker jag fördelningen låter vettigt då man har 25% säkrat för uttag och 75% växande.
tack för listan, ska studera de in i det minsta.
Apropå utdelningsaktier, haft sådana några år. De har växt bra tack vare utdelningarna varför jag gillar dem. Men det sagt behöver de inte vara det optimala för FIRE

haha, så bra har man det inte. Aldrig bott innanför tullarna.
Bor i en någorlunda trygg förort en bra bit utanför tullarna. Även om det är charmigt med stan så har det aldrig lockat, inte för att man har råd. Bostadskarriär gör man utanför city också och föräldrar köper bostäder till sina barn där med :wink:
Man hade kunnat göra det lätt för sig och flytta till en mindre svenska stad, men det har andra nackdelar och är nog inte alls aktuellt.

1 gillning